Koud weer. Paard zeer stijf.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sansjo

Koud weer. Paard zeer stijf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 17:36

Mijn paard is ontzettend stijf de laatste week. Ik denk dat het aan het weer ligt. Vandaar mijn vraag of er nog meer mensen zijn waarvan het paard zo stijf is nu. Zo niet, dan moet ik waarschijnlijk de oorzaak ergens anders gaan zoeken.

Junior2019

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:41

IK heb het idee dat het bij mijn paard ook is zomers als het warm weer is is ze veel soepeler als nu als ik een poosje aan het stappen ben word het als maar beter.

monsera

Re: Koud weer. Paard zeer stijf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:03

Mss kun je iets meer informatie geven.Staat je paard op stal of ook op de weide?staat hij onder deken zo ja hoeveel grams en is ze dan ook lekker warm onder de deken?Hoe oud is je paard?

Sansjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 19:16

Hij heeft geen deken op.Hij staat ongeveer 2 -3 uurtjes per dag op de wei en hij 5 jaar. Ik heb bewust gekozen om hem geen deken op te doen. Vooral omdat ik bang was om dit probleem te krijgen. Maar zonder deken heeft hij het dus ook

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:31

Stond hij voorheen langer op de wei? Want dat kan ook stijfheid geven (veel op stal staan). Waarom staat je paard maar zo kort op de wei?
En idd, met dat koude weer moet je iets langer losrijden, voordat de spieren warm zijn.
En hoe stijf is je paard? Tegen het kreupel aan? Of gewoon na een 20 minuten losrijden lekker los? En rij je dan binnen of buiten? En wat doe je na het rijden (i.v.m. spierpijn de volgende dag).

Sansjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 20:04

Nee,hij staat altijd ongeveer net zolang op de wei. Dit komt omdat hij op een manege staat en andere paarden ook naar buiten moeten. En ze de tijd dus een beetje verdelen. Nee, niet zo stijf dat hij er kreupel van is. Maar het is meer zo dat hij zijn rug aanspant en het bit vastpakt. Dan laat hij een seconde los maar dan wel weer de volgende 5 minuten loopt hij weer naar de sterren te kijken. Normaal gesproken is hij in tien minuten los. Bij normale temperaturen zal ik maar zeggen. Maar nu moet ik een half uur rijden voordat hij ontspant. Ik rijd in de binnenbak. Ivm spierpijn masseer ik hem geregeld. Dus tja..........

Vue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:32

Toch wel een deken op, zodat hij warmer op stal staat denk ik, dan blijven zijn spieren ook warmer.
Van te voren met rijden eerst wat longeren, en zowiezo rustig loswerken met een lang teugeltje, zodat hij eerst wat op gang kan komen.
Mijn pony heeft dit ook vaak voor het rijden, ik begin daarom altijd met een beetje rondjes sukkelen met een lang teugeltje, zodat hij lekker los kan lopen.

LadyLuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:23

Als dit zo aanhoudt, kwam ik net toevallig tegen:

Een kruidenmengsel dat speciaal is samengesteld voor het behoud van soepele spieren, pezen en gewrichten. Zeer geschikt voor paarden die met kouder en natter weer moeilijk op gang komen.

Omschrijving: Gedroogd kruidenmengsel met kruiden voor een goede bloedsomloop van de pezen, spieren en gewrichten. De kruiden zijn gedroogd en verder niet bewerkt of gemalen tot poeder waardoor u zeker bent dat u de volledige kruiden geeft, met al hun specifieke en belangrijke stoffen in de oorspronkelijke onderlinge verhouding.

Bevat kruiden die het bewegingsapparaat ondersteunen en voorzien van belangrijke voedingsstoffen. Easy Action is speciaal ontwikkeld voor paarden die moeilijk op gang komen, wat stijf en stram worden en/of last hebben van vochtophoping in de benen. Vaak gaat het om ouder wordende paarden, maar ook jonge paarden die als gevolg van een blessure of overbelasting last hebben van stijfheid kunnen veel baat hebben bij Easy Action. En dat geldt ook voor paarden die na een periode van rust weer beginnen met trainen.

Easy Action is geschikt voor dagelijks gebruik gedurende lange tijd en kan tijdens wedstrijden doorgegeven worden.

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:42

Ik rij met dit weer ook veel actiever los. Met een contactteugeltje lekker veel overgangen maken/ voltes/ galopperen. Dan is hij vrij snel los.

Maar als ik jou was zou ik proberen van te voren te longeren, lekker actief.
Als je dan opstapt is hij al lekker warmgedraait en als het goed is niet meer zo stijf.
Is hij na het longeren nog steeds zo stijf dan zou het heel goed kunnen dat hij medisch niet in orde is.
Past het zadel wel goed? Jonge paarden veranderen vaak nog qua bespiering dus kan het goed zijn dat een zadel wat een half jaar geleden nog goed paste nu niet helemaal lekker ligt.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 16:12

Sansjo schreef:
Ik heb bewust gekozen om hem geen deken op te doen. Vooral omdat ik bang was om dit probleem te krijgen. Maar zonder deken heeft hij het dus ook

Begrijp ik nu goed dat hij het dus vorig jaar ook had en dat hij toen wel een deken op had??

En is hij nu minder of meer stijf als vorig jaar?

Het zou heel goed kunnen dat je paard extra gevoelig is voor het koude weer.Ik zou er denk ik wel voor kiezen om het paard een deken op te doen omdat hij dan toch wat warmer gehouden kan worden.Als je dan gaat rijden zou ik bij het instappen een fleece deken opleggen en eerst 10 minuten gaan stappen aan de lange teugel zodat hij rustig kan opwarmen en de spieren en gewrichten ook rustig op kunnen warmen en soepel worden.Dan nog 5/10 minuten in de stap wat meer vragen en lekker veel figuren rijden.Dan deken eraf en gaan draven en mss kun je wat eerder gaan galoperen daar worden ze vaak ook wel los van ga dan eerst wel even verlicht zitten in de galop zodat hij zijn rug kan los laten voor een paard wat stijf is is het vervelend voor hem als je direct op de rug gaat zitten en zal hij zich eerder vast houden dan los laten.Als je klaar bent ook weer lekker lang uitstappen ik stap zelf meestal 10/15 minuten uit dit vergeten mensen wel eens maar goed uitstappen is erg belangrijk voor de volgende dag ik las net in een boek de volgende zin Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag en ik ben er van overtuigd dat dit waar is.Niet vergeten om met uitstappen weer de feece deken op te leggen en het liefst er naast lopen bij het uitstappen.Verder kun je ook met voeding nog wat meer hulp aan je paard geven ik weet niet wat je nu voert maar je kan er voor kiezen om ander voer te geven of je kan er voor kiezen om een supplement bij te voeren.En dan specefiek iets geven voor soepele spieren vitamine E en selenium zijn daar goed voor.

Mocht dit allemaal geen verbetering opleveren toch even naar je paard laten kijken.Dan is er mss iets anders aan de hand.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:22

probeer een svoordat je opstapt een rondje of drie aan de hand te stappen en dan lekker lang en laag losrijden. Na het uitstappen (per paard verschillend, maar soms wel 20 minuten voor nodig) ook weer even aan de hand een paar rondjes met de singel wat losser. Helpt bij mijn paarden super! Een deken met losrijden zou ik nog niet doen, want wat doe je dan als het straks echt koud wordt? als je paard beweegd krijgt hij het echt niet koud en zeker niet nu hij zonder deken staat.