Enorm druk paard gooit hoofd in de lucht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Enorm druk paard gooit hoofd in de lucht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 22:52

Ik heb nu een aantal maanden een nieuw bijrijdpaard. Een aardig nerveuze, nu zo'n vier maanden drachtige merrie. Het rijden ging in het begin goed toen de eigenaresse er bij was. Toen stond ze ook nog in de wei. Nu staat ze op stal.
Met het rijden is ze nu elke keer zo ongelooflijk hyper. Wanneer ze eenmaal los is, gaat ze ook helemaal los. Wanneer ik haar dan echt lang doorrijd is ze echt helemaal dwijl, en nog steeds geen energie kwijt op een of andere manier. Dan wil ik haar ook niet nog natter rijden.
In stap met losrijden gaat altijd echt erg lekker, wanneer we dan gaan draven smijt ze haar hoofd in de lucht en drukt haar rug weg. Even aanpakken en dan loopt ze weer lekker over haar rug. Maar dan gaat ze harder en harder.
Wanneer ik een galopje probeer kan ik echt alleen maar op een kleine volte anders gaat ze er vandoor.
Heb ook al eens geprobeerd haar helemaal te laten gaan, en dan was het idee haar door te laten galopperen tot ik wilde stoppen. Met het idee van: Ok, maar nu zul je ook galopperen.
Maar dat was toch echt te gevaarlijk, veelste kort door de bocht en plat op de grond.
In het begin gaat het dus wel lekker maar hoe langer we rijden hoe hyperder ze word. En om nou een kwartiertje te gaan rijden, nee dat lijkt me niet zo'n goed idee.
Straks is het plan om wedstrijden te gaan starten. Dan krijg ik ook les. Op het moment dus nog niet. Kan het nu niet financieren.

PingWing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:01

Niet galoperen?

Eerst in stap en draf naar totale rust toewerken en daarna weer op stal. Ze raakt haar energie niet kwijt door te crossen. Daar krijgt ze alleen maar n adrenalinekick van waardoor ze idd nog heter word. Ik denk dat je er goed aan doet om haar naar rust in stap en draf te rijden tot ze dat goed oet. Als je haar dan in deze gangen laat werken zal ze haar energie wel kwijt kunnen.

Ik hoop je hiermee te hebben geholpen. Als ze in stap en draf rustig gaat kun je gaan proberen een galopje te nemen, maar daar zullen een paar weken overheen gaan. In ieder geval; Succes!!!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:29

inderdaad, ze moet leren ontspannen en rustig te lopen, galoperen is waarschijnlijk helemaal het einde, dus gaat ze daar helemaal voor. je moet proberen die energie om te zetten in een intensieve training en geen cross!:P dus iedere keer als ze ervandoor wil gaan, naar stap of in een hoekje stil gaan staan, net zo lang tot ze gekalmeerd is en dan weer lekker weg stappen/draven... succes

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:36

Kan ze echt niet meer terug de wei op overdag? Alleen dan zal ze wat rustiger worden namelijk. Nu met rijden allen stappen en draven en veel overgangen en figuren rijden, echt heel veel. Niet galopperen, wordt het alleen maar heftiger van. Weet je wel zeker dat ze nergens last van heeft? Gebit, rug, zadel enz...?

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 02:05

en vergeet ook het voer niet....
mijn eerste gedachte is ook het harnachement.... omdat ze in draf al begint...
en zou ook eens kijken naar wat te eten krijgt en hoeveel... en dat icm beweging.

HannahFrouk

Re: Enorm druk paard gooit hoofd in de lucht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 02:22

DjunDjun schreef:
Ik heb nu een aantal maanden een nieuw bijrijdpaard. Een aardig nerveuze, nu zo'n vier maanden drachtige merrie. Het rijden ging in het begin goed toen de eigenaresse er bij was. Toen stond ze ook nog in de wei. Nu staat ze op stal.
Met het rijden is ze nu elke keer zo ongelooflijk hyper. Wanneer ze eenmaal los is, gaat ze ook helemaal los. Wanneer ik haar dan echt lang doorrijd is ze echt helemaal dwijl, en nog steeds geen energie kwijt op een of andere manier. Dan wil ik haar ook niet nog natter rijden.
In stap met losrijden gaat altijd echt erg lekker, wanneer we dan gaan draven smijt ze haar hoofd in de lucht en drukt haar rug weg. Even aanpakken en dan loopt ze weer lekker over haar rug. Maar dan gaat ze harder en harder.
Wanneer ik een galopje probeer kan ik echt alleen maar op een kleine volte anders gaat ze er vandoor.
Heb ook al eens geprobeerd haar helemaal te laten gaan, en dan was het idee haar door te laten galopperen tot ik wilde stoppen. Met het idee van: Ok, maar nu zul je ook galopperen.
Maar dat was toch echt te gevaarlijk, veelste kort door de bocht en plat op de grond.
In het begin gaat het dus wel lekker maar hoe langer we rijden hoe hyperder ze word. En om nou een kwartiertje te gaan rijden, nee dat lijkt me niet zo'n goed idee.
Straks is het plan om wedstrijden te gaan starten. Dan krijg ik ook les. Op het moment dus nog niet. Kan het nu niet financieren.

Ik vind niet dat je van een paard dat de hele dag op stal staat (dat maak ik er uit op) kunt verwachten dat ze dan als ze er eenmaal uit is rustig loopt. Als zij gewoon veel energie heeft, zal ze die ook kwijt moeten.

Een paard moet gewoon in de wei en niet de hele dag op stal!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 02:27

ZoekStalling schreef:
Een paard moet gewoon in de wei en niet de hele dag op stal!

heb blauw gelegen...... als ik je boktnaam lees bijdeze zin...
Je hebt volkomen gelijk, daar niet van.... maar Zoekstalling promoot weidegang

KayC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 11:20

Ik ben het er helemaal mee eens dat ze beter de wei op kan, maar het is niet mijn paard. Ik kan het er wel met de eigenaresse over hebben maar als zij haar op stal wil hebben dan heb ik daar niks over te zeggen.

Jullie hebben het er over dat ik haar in stap en draf rustig moet laten worden en niet galopperen.
Nou is het tweede grote probleem van haar, wanneer ik gedraafd heb en terugga naar de stap, gaat ze ook in stap met een rotgang door de bak, en dan bedoel ik echt speedwalking en wanneer ze de kans krijgt gaan draven. Ook uitstappen is hierdoor een probleem, daarom stap ik vaak af wanneer ik ga uitstappen, aan de hand stapt ze namelijk wel rustig.

Ik geloof dat ze op het moment meer eten krijgt, ze viel wat in nadat ze op stal kwam en werd magerder, wat niet echt goed is als je vier maanden drachtig bent.

Haar harnachement is voor zover ik weet in orde. Maar ik zal er toch eens naar laten kijken.

Deze zondag krijg ik les van de eigenaresse, ik heb er gister met haar over gesmst dat het niet goed ging. Dus zij zal proberen ons weer op weg te helpen. Ze gaf eerst ook les.
Dinsdag neem ik waarschijnlijk haar les over. Maar als zij zondag denkt dat het echt niet goed gaat, krijg ik een prive les.

Ik denk zelf dat het allemaal een beetje van alles is, een combinatie van voer, hele dag op stal staan, misschien niet goed zittend tuig.

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties. Zondag zal ik het er met de eigenaresse over hebben.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:28

Hahaha, ja "zoekstalling" wil weidegang, da's inderdaad wel ludiek

Maar alle gekheid op een stokje, ik heb er niets op tegen om een paard wat er goed tegen kan b.v. 's nachts op stal te zetten. Maar meer vind ik eigenlijk niet fair tegenover het paard.

Als het je eigen paard niet is, tsja, lastig probleem. Maar wat het paard betreft blijft de zaak hetzelfde.