Hoe van het schrikken afhelpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe van het schrikken afhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:22

heej

Mijn vz pony schrikt heel snel
Dan is ze bijvoorbeeld een paar rondjes langs dezelfde plek gestapt. Wel heel erg kijken enzo maar met drijven en teugels korter krijg je haar er wel langs.
En dan opeens, het 5e rondje ofzo dat ze erlangs komt schrikt ze..
Ze staat nu sinds dinsdag op een nieuwe stal en ik wil graag zo snel mogelijk zorgen dat ze niet meer bang is ( ze schrikt nu steeds op 2 plekken weg)

Wie weet de beste manier om haar eraf te helpen?
Haar er steeds langs sturen helpt niet.. ze durft niet eens meer in de buurt te komen..

Ik hoop dat iemand wat weet!

Mirthe_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:24

Misschien als je er langs loopt. Dat je haar aan de hand mee neemt. Dat doe ik als Saturday bang is, maar dat is niet zo vaak.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:27

Weet je zeker dat het schrikken is? Is het niet verzet om onder het werk uit te komen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:29

nee ze schrikt wel écht
het is gewoon een bang beestje
Ze is ook kopschuw..

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:31

Heletijd bezig houden, zo heeft de pony MINDER kans om te schriken ! figuren en heel erg veel been geven, succes !

Heleen1988

Re: Hoe van het schrikken afhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:58

je moet erachter komen of ze echt bang is of dat ze je puur in de maling zit te nemen. Schrikt ze echt áltijd als je langs een bepaalde plek komt? Of schrikt ze de ene keer wel en de andere keer niet.

In het eerste geval zal ze wel serieus bang zijn en dan lijkt het me slim dat je dit eerst op de grond en met heel veel rust en geduld probeert op te lossen. Ik denk eigenlijk niet dat een paard dan nog echt bang kan zijn. Dus als je hem rustig hebt laten zien dat het niet eng is (rustig zelf erlangs lopen, enge voorwerpen aanraken enz) Als het ge-etter door blijft gaan, zou ik ook hier op ene gegeven moment wat strenger op gaan treden.

In het laatste geval neemt ze je serieus in de maling. Ben echt heel erg streng en consequent voor haar -->Probeer haar voor te bereiden door sterk binnenbeen te geven en goed met je binnenbeen tegen je buitenteugel aan te rijden --> sluit haar op, laat haar miss een beetje naar binnen kijken. En hou haar vooral heel erg aan het werk. (dit laatste geldt trouwens ook in het eerste geval, probeer je niet al te zeer op het probleem te focussen) als ze vooruit springt zet je haar metéén stil. Vervolgens meteen weer verder rijden alsof er niks gebeurd is.
Zorg er wel voor dat je niet te gespannen gaat rijden --> durf vooral ook eens te geven en lekker te onstpannen.

Succes ermee!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:04

Okee bedankt!
Ik ga het proberen!
Maar het probleem is dat ze niet vooruit springt..
Maar opzij! en dan lig ik er dus steeds bijna naast..

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:07

vertrouwen geven

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:08

Waarom is ze kopschuw? Is ze vroeger vaak op haar hoofd geslagen? Je moet proberen haar vertrouwen te winnen. Ga veel wandelen langs dingen die ze eng vind. Maar als ze nou echt hele tijd niet schrikt en dan opeens op hetzelfde punt wel, dan zou ik als er niemand loopt of wat dan ook echt even flink! been en zo van HUP beetje boosheid in je stem, dat hij weet van kom op ik moet me niet aanstellen. Bij mijn haflinger helpt dat heel goed,, zo'n soort van aanmoedigen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:18

Sfiejj schreef:
Waarom is ze kopschuw? Is ze vroeger vaak op haar hoofd geslagen? Je moet proberen haar vertrouwen te winnen. Ga veel wandelen langs dingen die ze eng vind. Maar als ze nou echt hele tijd niet schrikt en dan opeens op hetzelfde punt wel, dan zou ik als er niemand loopt of wat dan ook echt even flink! been en zo van HUP beetje boosheid in je stem, dat hij weet van kom op ik moet me niet aanstellen. Bij mijn haflinger helpt dat heel goed,, zo'n soort van aanmoedigen

Ik weet niet waardoor ze kopschuw is..
Maar ik ben op de oude stal wel strang voor haar geweest en dat heeft ook niet veel opgeleverd..
Ze word er alleen maar banger door
Maar ook als je bijv. onder haar buik poetst of over haar hals aait doet ze haar hoofd omhoor en haar oren naar achteren...

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:23

klinkt toch alsof ze slechte ervaringen heeft gehad...

Denk dat je heel veel geduld zult moeten hebben en blijven proberen haar het vertrouwen terug te geven

groetjes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:25

Ja maar hoe?
Ik heb al veel geprobeert.. tegen haar praten enz.
En rustig proberen te aaien ..
Maar het gaat even goed en dan valt ze weer terug..

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:30

ga lekker met haar wandelen. ga 'enge dingen' doen. Zelf altijd rustig blijven en zelfverzekerd overkomen. Jij moet het paard vertellen dat er niks is om bang voor te zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:39

Okee ik ga het proberen!

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:24

Misschien moet je eens proberen met een ander ''rustig'' paard er langs lopen, het blijven kudde dieren.
En zorgen dat je zelf niet gespannen gaat zitten als je langs een plek loopt die ze eng vind.
Zorg dat je zelf lekker relaxed zit.
Vaak is het de ruiter die de fout in gaat door al op het paard te zitten van 'oje nu gaat ze schrikken' en dan gebeurt dan ook.
En zorgen dat je zo min mogelijk in gaat op het geschrik van je paard. Als het ware negeren.
Probeer gewoon door te lopen.
En wat eerder al gezegt is dat ze het misschien doet om onder het werk uit te komen.
Paarden zijn soms een stuk slimmer dan je denk en vaak is het de ruiter die het fout doet en niet het paard
Nou succes hoop dat je hier wat aan hebt!!!!

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:42

Maak een soort 'hindernisbaan'. Vraag een paar mensen om je te helpen. Paraplu opsteken, knisperen met een zakje (om maar iets te noemen). Spreek haar bemoedigend toe en zorg dat jij de leider bent. Door enge dingen te 'oefenen', kun je ervoor zorgen dat dingen minder eng zijn.

Succes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:51

Okee bedankt!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:55

De pony staat sinds dinsdag op een nieuwe stal zeg je en schrikt nu in de bak als je aan het rijden bent?
Ik zou haar wat meer vertrouwd met de bak maken door haar niet alleen te rijden in de bak zet haar ook eens lekker los in de bak alleen of met een ander paard erbij.Ga ook eens longeren in de bak.Met rijden moet je proberen om [url]geen[/url]aandacht aan het enge te schenken dit is erg moeilijk maar probeer het maar eens.Het makkelijkst doe je dit door haar heel veel opdrachten te geven zodat op jouw moet letten en niet meer tijd heeft om ergens van te schrikken.
Met opdrachten bedoel ik overgange rijden,figuren rijden,je pony wat extra inbuigen dus eens wat meer naar binnen laten kijken of wat meer naar buiten laten kijken dit hoeft maar een heel klein beetje te zijn als je het oog van je pony ziet is dit voldoende.En je rijdt de ene opdracht na de andere bv zo.We beginnen bij A daar rijd je in stap bij K maak je een overgang naar draf bij E maak je een overgang naar stap bij H rijd je een overgang naar draf dan rijdt je bij C een rechtsomkeert en bij E rijdt je een volte van 10 meter dan maak je bij K een overgang naar stap dan laat je je pony een paar meter naar buiten kijken en daarna een paar meter naar binnen laten kijken bij F maak je een overgan naar draf en bij B steek je recht over naar E bij E linker hand Bij K rijd je een linksomkeert enz. enz.Laat je fantasie werken en maak er wat leuks van ga ook eens balkjes lopen voor de afwisseling.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:27

Okee ga ik doen. Maar ze staat nu ook al vaak gewoon los in de bak

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:30

Dat is alleen maar goed.Hoe gedraagt ze zich dan in de bak?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:58

weet ik niet, ben ik nog niet bijgeweest..
het is me niet mn eigen pony

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:16

oefenen

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:44

Mensen doen vaak net of paarden net zo zijn als mensen en dingen direct expres doen. Er zitten heus wel slimme grappenmakers bij, maar meestal heeft een paard toch echt een reden, ook al ben je er al 3 x langs gereden. Ze kunnen het toch anders zien. Zeker als je paard ergens nieuw is. Politietraining (enge dingen training) aan de hand is heel erg goed voor het vertrouwen. Dus een goede oefening voor angstige paarden.

Als je rijdt moet je zelf opletten dat je er niet op gaat wachten omdat je toevallig weet waar ze van schrikt. Denk en rij altijd naar voren en negeer schrikgedrag. Zo leert ze dat ze er geen aandacht van krijgt. Gewoon doorgaan waar je mee bezig bent en vooral niet extra gaan rijden of zo, want dat betekent voor haar dat er dus iets is...

Succes!!