op jumping super,maar thuis op de stop...wat te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MeiaLuna

op jumping super,maar thuis op de stop...wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 13:03

mijn paardje springt tot hiertoe op jumping altijd super,maar thuis en tijdens het inrijden weigert ze vaak...
gisteren tijdens de springles ook,ze sprong super,tot de lesgever een klein oxertje van 70cm zette,toen wilde ze er opeens niet meer over. eens ze het wel een keertje genomen heeft is er geen probleem meer en springt ze het wel goed.
Op jumping spring ik 80-90 dus je zou toch verwachten dat een enkel oxertje van 70cm piece of cake is voor haar...
bij het inrijden ook,ik rijd naar mijn eerste kruisje en de helft van de keren stopt ze dan...
Hetzelfde probleem is er met tonnetjes ofzo onder de hindernis,terwijl er op jumping toch veel engere dingen onderstaan en daar kijkt ze dan niet meer naar...
iemand met hetzelfde probleem of iemand die weet wat ik hieraan kan doen?want ik verlies zo al mijn vertrouwen in haar...

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:26

misschien iets voor rt?

MeiaLuna

Re: op jumping super,maar thuis op de stop...wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 15:29

ok,ik zal even temmen om het te verplaatsen,bedankt!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:46

-> RT

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:18

Lastig, meestal is het andersom. Heeft je pony niet iets naars meegemaakt thuis? Het vervelnde is dat jij je vertrouwen in haar verliest, want dan springt ze straks helemaal niet meer. Ik zou me niet teveel zorgen maken en thuis heel rustig laag trainen. Als ze toch wel springt op wedstrijd, hoef je thuis ook maar 1 keer in de week te springen. Veel afwisseling in het werk aanbrengen. Succes!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:25

Ik weet zo de oorzaak niet, echt niet! Het enige wat ik me eigenlijk kan bedenken is dat ze thuis iets naars heeft meegemaakt, of dat ze op jumping gewoon zo enthousiast is dat ze gemakkelijk springt. Ik zou er met de instructrice/teur naar gaan kijken wat jou probleem kan zijn. Ik zie jou vanaf mijn computer niet rijden, ik denk dus dat de instructeur/trice je beter zal kunnen helpen! Succes

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 09:19

bedankt voor de tips
Nee,ik heb ze al vanaf ze 3 jaar is,dus iets naar heeft ze nog niet meegemaakt bij mij...
het hangt ook van har humeur af soms...de ene keer springt ze overal over en heeft ze nergens een probleem mee,en de andere keer...pfff,ik word er moedeloos van soms...
mijn instructeur snapt er ook niets meer van...hij heeft er zich uiteindelijk dan eens op gezet en met hem deed ze het ook!hij vond trouwens dat ze "smerig" stopte...dus echt op het laatste nippertje...

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:23

ik denk, dat jij op een hindernis te weinig in ritme rijd, in een parcours komt een paard in een bepaald ritme van de galop,
op een hindernisje is dit veel moeilijker,
wat ik dus aanraad als instructrice,is dat je thuis gaat tellen in de galop, 1-2-3-4-1-2-3-4-1-2-3-4
als jouw paard in dit ritme blijft galoperen, komt ie altijd goed uit voor een sprong, vanuit een vast ritme kan een paard dat goed bepalen, rijd je niet in een goed ritme, kan een paard de afstand niet bepalen en stopt ie dus eerder.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 09:27

wat jij zegt crossmonster,kan weleens juist zijn... in mijn parcour zit ik inderdaad goed in het ritme en heb ik een vlot tempo,thuis,op 1 hindernis is dit idd veel moeilijker...
maar dan nog,zou ze toch niet mogen stoppen op een oxertje van 70cm?daar kan ze zelfs in stap nog over...

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:04

ls ze bang is om een missprong te maken, zal ze wel degelijk stoppen, als jij geen ritme rijd, kan het paard geen afstand berekenen. en zal dus stoppen of een noodsprong maken als de afstand niet goed blijkt te zijn.
wss heeft de jouwe slechte ervaringen met noodsprongen (denk aan ruiter die in mond rukt en in rug ploft ) en heeft dus gekozen voor stoppen .

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 15:12

zoals ik al zei heb ik ze al van toen ze 3 is en ik ben de eerste en veruit de enige die ermee springt.mijn grootste bekommernis is haar niet te storen bij het springen,ik let daar dus altijd goed op.dus zoveel slechte ervaringen kan ze toch niet hebben denk ik...
maar wanneer kiest ze dan niet om te stoppen op die rechte(die eerst gebouwd was voor het oxertje kwam) die dik 90 stond?maar wel op het veel lagere oxertje?pff,ik weet dat het waarschijnlijk zeurderig overkomt,maar ik vind het zo raar en mijn vertrouwen heeft een flinke deuk gekregen...

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:16

Liever thuis niet springen en op jumping wel
Maar beter is altijd springen natuurlijk

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:49

een oxer is breder, en daarmee heeft ze wss wel wat meer moeite, dus als ze ziet dat ze niet uitkomt, zal ze daar mss eerder op stoppen??
iedereen zit weleens tegen de beweging boven de sprong, maar ieder paard is anders, wellicht is die van jou gevoeliger?

ik denk nog steeds dat het komt, doordat jullie de afstand niet goed kunnen zien op een enkel sprongetje.
probeer tijdens de dressuur al meer op je ritme te gaan letten, dus tel mee in de galop

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 15:59

ok,ik begin er straks meteen mee!
heel erg bedankt voor de tips crossmonster!!hier ben ik echt wat mee!

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:06

Veel combinaties hebben vaak het omgekeerde, het paard weigert in het parcours en springt thuis wel goed.
Vaak is dit door wedstrijdspanning van de ruiter.

Het kan zijn dat jouw paard juist die spanning nodig heeft om te springen.
Misschien net dat beetje concentratie, dat beetje druk wat je thuis of op het voorterrein niet hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:10

Wou precies hetzelfde zeggen als stennisje!
probeer anders thuis even te denken alsof je op wedstrijd bent, weet dat dat moeilijk klinkt maar als het helpt zelfs van te voren vlechten en tutten met je paardje! En dan maar denken dat je tegen veel anderen moet...
weet dat het echt heel stom klinkt, maar had met mijn oude pony hetzelfde, maar dan in de dressuur!
In de ring super geweldig, maar thuis helemaal niks

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 08:56

bedankt allemaal voor de tips!gisteren ging het op jumping weer supergoed,ze had een goed tempo,keek naar niets en ook de oxers waren piece of cake ineens...
nu thuis nog...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:11

wat doet ze als je thuis een parcourtje neerzet? Dus niet een paar losse sprongen nemen tijdens de les, maar echt een parcours neerzetten van 10 hindernissen. Weet natuurlijk niet of je de mogelijkheid hebt, maar anders eens proberen. Waarschijnlijk heeft het dan idd met ritme en galopsprongen te maken en vind ze dat heel erg moeilijk op een enkel. Sommige paarden stoppen ook op de tweede in een dubbel als ze op de eerste niet helemaal goed uitkomen. Ik denk dat jouw paardje gewoon heel erg gevoelig is.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 09:14

Als ik thuis een parcourtje spring(dat zijn dan wel max 5 hindernissen) durft ze ook stoppen hoor.wel iets minder,maar toch.
heel gevoelig voor wat dan?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:17

Gevoelig voor jou zit, voor de galopsprongen, voor het uitkomen op de hindernis, voor jouw hand enz. Het kan zelfs zijn (niet om iets van je rijstijl te zeggen, want ik weet niet hoe je rijd) dat je soms iets te weinig meegeeft boven de sprong en dat je paard daarom de volgende weigert. Ik geef iemand les en dat paard stopt soms ook om die reden.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 09:22

ow,zo bedoel je.
ja,dit kan zijn,maar dan zou ik eerder verwachten dat ze op wedstrijd zou stoppen omdat ze daar soms echt reuzesprongen neemt en thuis veel minder,dus zou ik haar toch eerder op wedstrijd wat meer in de weg zitten dan thuis?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:28

Ik weet het niet, k kan zo niet beoordelen hoe je rijdt. Ik denk wel dat je thuis met wat meer spanning rijd, omdat je weet/denkt dat ze kan gaan stoppen. Dit voelt een paard ook. Op wedstrijd weet jij dat ze toch wel springt en he je vertrouwen in je pony. Ook dit voelt ze.
Probeer thuis anders eens een stapje terug te doen. alleen maar sprongetjes van 50cm en wanneer dat voor 100% goed gaat, ga je 10 cm hoger. Werk aan jullie vertrouwen...

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:10

ik denk dat het inderdaad is wat Kris25 zegt!.. Je pony heeft geen goede dag en weigert, daarna ga je toch altijd weer met het gevoel springen thuis van heej vorige keer stopte die.. en nu doet hij dat mischien wel weer. Je pony voelt dit warrschijnlijk. En omdat je op de wedstrijd eigenlijk weet dat je pony springt, voelt ze dat ook en springt ze zonder problemen.. Probeer met je instructie weer te werken aan het vertrouwen..