Geen linkergalop???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyJane

Geen linkergalop???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 00:13

Mijn Friesche merrie is nu ongeveer een half jaartje onder het zadel. Het gaat echt super, ze doet alles goed, behalve de linkergalop. Ze doet het heel af en toe meteen goed (met een overdosis geluk), maar heeft moeite om door te springen en valt er dan meteen weer uit. Soms doet ze ook de voorkant wel goed, maar de achterhand komt niet mee, dan zit ze dus overkruisd. Maar meestal doet ze de linkergalop helemaal niet en wordt dus ook panisch als ik doorvraag, of er een klein zweepje bij pak. Ik heb echt al veel geprobeerd, verschillende manieren van het gewicht overbrengen, vanuit een rechtsomkeert aanspringen (werkte toch wel een aantal keren goed) Extreem veel buitenstelling en ook juist binnenstelling, je kunt het echt zo gek niet bedenken of ik heb het geprobeerd!

Ik weet wel dat het waarschijnlijk tijd nodig heeft, maar het is zo frustrerend, alles gaat goed, (rijden zonder linkergalop toch nog 156 en 158 puten in de B) behalve dit.

Wie heeft dit ook mee gemaakt en hoe heb je het aangepakt?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 01:15

Binnenstelling, binnenhand een tikkeltje omhoog brengen en bij de manenkam houden. Buitenteugel erbij houden, zodat ze niet over de schouder weg kan vallen.
Buitenbeen op de juiste plek (achter de singel), binnenbeen op de juiste plek (op de singel) (daarmee heb je ook meteen de juiste gewichtshulp, omdat je je heupen meedraait. Dit kan je e.v.t. een tikkeltje overdrijven) en op een volte aanspringen. Dan kan het bijna niet fout gaan. Blijf zelf ook ontspannen en recht zitten. Ga niet verkrampt proberen om haar hoe dan ook in de galop te krijgen.

Kan hij op de wei wel linksom galloperen? En aan de longe?

LadyJane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 09:43

Dit is dus ook wat ik alijd probeer te doen... maar toch wil het niet lukken. Aan de longe doet ze het ook niet snel, maar wel ietsje vaker dan onder het zadel. In de wei is het geen probleem...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:43

Gewoon een kwestie van tijd. Paarden hebben een makkelijke en een moeilijke kant. Komt vanzelf wanneer je maar consequent rijd. Vind het well jammer dat je al op wedstrijd gaat voordat de basis er goed inzit....

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:46

LadyJane schreef:
Dit is dus ook wat ik alijd probeer te doen... maar toch wil het niet lukken. Aan de longe doet ze het ook niet snel, maar wel ietsje vaker dan onder het zadel. In de wei is het geen probleem...

Gewoon meer aan de longe oefenen, zodat ze sterker wordt.
Dan wordt het steeds makkelijker en dan hoeft ze niet meer te proberen om er onderuit te komen.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:57

Mijn pony heeft dat vroeger jaren gedaan, géén rechtergalop, op geen enkele manier.. ik reed uiteindelijk zelfs L .. zonder rechtergalop.... en verder deed hij alles super. Opeens deed hij het na een trainingskamp vanzelf. Heb dus vertouwen dat het op een dag gewoon kan lukken als ie getraind genoeg is en probeer je er niet teveel op te focussen want anders wordt het ook iets waar je paard tegenop gaat kijken. ...A men

Moska

Re: Geen linkergalop???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:56

Hoe is ze verder met rijden? Is de ene kant stijver dan de andere? Gaan je wendingen in draf makkelijk? Past het zadel goed of is het misschien scheef geworden?

Wat kan helpen om je paard links te laten aanspringen is om een balkje in de hoek neer te leggen en daarboven proberen aan te springen. Ook kun je proberen om wat meer stelling aan te nemen dan nodig is en meteen door te gaan op een volte. Oefen ook korte stukken en beloon je paard uitbundig als ze het goed doet. Probeer in ieder geval altijd vanauit een normaal basistempo aan te springen, je hebt er niets aan als ze in de galop valt. Je kunt het paard ook nog wat helpen door in de galop met je bovenlichaam goed mee te draaien in de richting waarin je rijdt, dan verdeel je je gewicht automatisch beter.

Wat ook helpt is veel overgangen te rijden, je paard rechtstellen en je vooral niet gaan focussen op de galop, het paard zal de spanning voelen en daar op reageren. Het zal niet in een keer lukken, maar met wat geduld en oefening moet je een heel eind kunnen komen!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:00

Misschien moet je je paard een sna laten kijken? Als ze het aan de longeerlijn ook niet altijd goed doet kan het natuurlijk een lichamelijk probleem zijn. Mijn paard had erg veel moeite met de contragalop en raakte ook helemaal nerveus als ik toch doorvroeg. Ze bleek haar heiligbeen scheef te hebben staan, waar ze niet veel later ook erg veel last van kreeg. Misschien kan je dat eerst uitsluiten?

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:16

ik denk dat jouw paard gewoon nog niet voldoende kracht heeft op het linkerbinnenachterbeen om goed onder te kunnen treden. friezen hebben soms toch wat moeite met de galop. je schrijft dat je pas een half jaar bezig bent dus dat komt echt wel in orde. gewoon blijven oefenen en korte overgangen maken in alle gangen om de achterhand krachtiger te maken.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:18

Ik heb dit probleem 5 jaar gehad, tot ik een video van Parelli zag!

Probeer eens je rechterhand op zijn bil te leggen als je aanspringt! Bij mij werkt het en ik heb echt ALLES geprobeerd

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:18

Ik rij ook op een fries en mijn vriend ook en we komen allebei hetzelfde probleem tegen! De fries waarop ik rij is nu ongeveer 6 maanden goed onder het zadel. Ze kan rechts niet goed aanspringen en doorgaloperen. Waarschijnlijk ook een stukje kracht dat ze nog mist. Daarnaast zijn friesen niet gefokt om te galoperen dus blijft het een moeilijk punt. Niet dat er geen friesen zijn die het wel kunnen, maar je ziet het vaker Je zou ook proberen om em vanuit de stap aan te laten springen en voordat ie overspringt terug nemen naar de draf (of stap).

Maar je hebt wel winstpunten gereden zonder die galop?? Ik moet in januari op wedstrijd en maakte me al helemaal druk.. ik wacht gewoon rustig af, links gaat goed en de rest ook