Mijn Verzorgpaard staat in een ruime 4x4 box. Ik kan niet elke dag rijden en hij heeft ook nog artrose en verschrikkelijke stalbenen. De eigenaar moet dagelijks werken en kan hem dus niet sochtends buiten zetten en met regen naar binnen halen.. (Ik kan hem ook niet in het hoofd praten dat een paard best over wat regen kan) maandags heb ik 1 uur rijles en dat doet ie vaak nog redelijk goed gezien de artrose (hij heeft nu elke dag medicijnen) maar ik merk wel dat hij vaker struikelt (andere manier van bewegen)
Nou vraag ik me af....
kan ik hem nog soepeler maken? ik kan niet vaker rijden want we hebben geen licht in de buitenbak, heb ook geen rijbewijs (BE). Als ik alleen savonds kom dan wandel ik vaak nog een stuk met hem over vlakke berm.
En hij kan verschrikkelijk hangen op de hand met rijden. eerst is het vaak een heel gedoe om hem een beetje op te warmen, rustig instappen enzo ivm artrose en dan is hij vaak nog steeds erg stijf, ik probeer wel vriendlijk te blijven met mn hand maar ik geloof dat ik zelf toch wel aardig wat spieren heb gekregen van dat gehang waar ik (heb geprobeerd er niet op in te gaan) toch wel op in ben gegaan, soms heb ik tijdens het rijden steken in mn schouders, dat zegt toch wel wat. verder heeft hij geen wondjes enzo en ook niet heel veel eelt, maar hij speelt het toch klaar om te hangen, dan zet hij gewoon zn kaken erop heb ik het idee.
Hij is natuurlijk geen soepel sportpaard meer maar ik wil wel graag met hem in de les blijven rijden en buitenritten doen enzo (dan werk ik ook wel aan soepelheid) Want met zijn artrose moet hij van de dierenarts zo veel mogelijk bewegen...
Hoe krijg je een wat ouder paard met artrose bovendien soepeler en minder zwaar op de hand?
Soms dan denk ik dat het een mannenpaard is maar dat is natuurlijk onzin, Edward Gal zou er nog een hele kluif aan hebben
Nog iets.... De eigenaar wil hem op zich wel buiten hebben, maar volgens hem kunnen paarden die vanaf hun 3e swinters op stal staan niet meer naar buiten in de winter (weerstand enzo) vind ik onzin maar als hij het zegt dan mag het niet, ik doe hem weleens naar buiten als het mooi weer is (vrijdags en weekends ben ik vrij dan kan het) maar verder mag hij alleen naar buiten om te "werken"
suggesties zijn altijd welkom, maak asjeblieft geen ruzie, blijf tactvol