Stijfjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jimbo

Stijfjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 23:38

Mijn Verzorgpaard staat in een ruime 4x4 box. Ik kan niet elke dag rijden en hij heeft ook nog artrose en verschrikkelijke stalbenen. De eigenaar moet dagelijks werken en kan hem dus niet sochtends buiten zetten en met regen naar binnen halen.. (Ik kan hem ook niet in het hoofd praten dat een paard best over wat regen kan) maandags heb ik 1 uur rijles en dat doet ie vaak nog redelijk goed gezien de artrose (hij heeft nu elke dag medicijnen) maar ik merk wel dat hij vaker struikelt (andere manier van bewegen)

Nou vraag ik me af....

kan ik hem nog soepeler maken? ik kan niet vaker rijden want we hebben geen licht in de buitenbak, heb ook geen rijbewijs (BE). Als ik alleen savonds kom dan wandel ik vaak nog een stuk met hem over vlakke berm.

En hij kan verschrikkelijk hangen op de hand met rijden. eerst is het vaak een heel gedoe om hem een beetje op te warmen, rustig instappen enzo ivm artrose en dan is hij vaak nog steeds erg stijf, ik probeer wel vriendlijk te blijven met mn hand maar ik geloof dat ik zelf toch wel aardig wat spieren heb gekregen van dat gehang waar ik (heb geprobeerd er niet op in te gaan) toch wel op in ben gegaan, soms heb ik tijdens het rijden steken in mn schouders, dat zegt toch wel wat. verder heeft hij geen wondjes enzo en ook niet heel veel eelt, maar hij speelt het toch klaar om te hangen, dan zet hij gewoon zn kaken erop heb ik het idee.

Hij is natuurlijk geen soepel sportpaard meer maar ik wil wel graag met hem in de les blijven rijden en buitenritten doen enzo (dan werk ik ook wel aan soepelheid) Want met zijn artrose moet hij van de dierenarts zo veel mogelijk bewegen...

Hoe krijg je een wat ouder paard met artrose bovendien soepeler en minder zwaar op de hand?
Soms dan denk ik dat het een mannenpaard is maar dat is natuurlijk onzin, Edward Gal zou er nog een hele kluif aan hebben

Nog iets.... De eigenaar wil hem op zich wel buiten hebben, maar volgens hem kunnen paarden die vanaf hun 3e swinters op stal staan niet meer naar buiten in de winter (weerstand enzo) vind ik onzin maar als hij het zegt dan mag het niet, ik doe hem weleens naar buiten als het mooi weer is (vrijdags en weekends ben ik vrij dan kan het) maar verder mag hij alleen naar buiten om te "werken"

suggesties zijn altijd welkom, maak asjeblieft geen ruzie, blijf tactvol

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:38

Je hoeft niet per sé te rijden om het soepeler te krijgen.. ALs je aan het wandelen ben kan je hem ook links en rechts buigen.. Of bijvoorbeeld kleine voltes aan de hand lopen.. Veel dingen die je als je erop zit doen, kun je ook doen als je er naast staat.

Hij heeft artrose in zijn voorbenen neem ik aan? Rijd dan onder zijn tempo totdat je niet meer kan lichtrijden. Ga doorzitten en probeer voorzichtig (natuurlijk niet in 1 dag) die achterhand er goed onder te krijgen. Zodra je dit voor elkaar hebt, heeft hij minder gewicht op zijn voorbenen (dus ook op zijn artrose).

Natuurlijk kan je veel (schijn) overgangen rijden.. Lekker veel oefeningen.. Als hij zwaar is op zijn hand, dan loopt hij teveel op zijn voorhand.. Zeker met artrose moet je dit snel veranderen.. Zo kan je nog lang van hem genieten!

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Annabella

Re: Stijfjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:37

Ik ben het er ook mee eens dat je moet proberen om hem meer op de achterhand te krijgen.
Als hij gaat hangen kun je proberen de teugels wat losser te doen.
iets meer been geven dan zal z`n hoofd naar boven gaan en moet hij gas geven vanuit z`n achterhand.
in combinatie met schijnovergangen is dit een leuke oefening.
Misschien kun je ook eens proberen om te longeren met elastieken.
Hier heeft hij geen regelmatige druk en kan hij er moeilijk aan gaan hangen.
En een goede poetsbeurt (masage borstel) voor het rijden kan soms ook al wat helpen.
succes!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 13:22

bedankt voor de reacties,

ik ben al veel met hem aan het wandelen, als ik uit school kom is t nl al vaak donker en dan durf ik niet met hem te rijden.
gister heb ik weer gereden, eerst weer aan het been, gewoon losse teugel en met een keer aandrijven reactie of anders tik met de zweep... Wat ik wel merkte is dat hij helemaal niet terugkwam op mijn zit, wat doe ik dan verkeerd? meer heb ik gister eigenlijk niet gedaan en hij was op het laatst iig wel goed aan het been. toen ik terug naar huis stapte (gewoon door de berm) ging hij opeens weer kreupel lopen, toen ben ik weer afgestapt en ben zo naar huis gelopen.
soms vraag ik me af of ik niet gewoon teveel van hem wil, ik bedoel, hoe meer ik rijd, hoe meer die pezen pijn kunnen gaan doen.
Poetsen doe ik altijd grondig als ik ga rijden, lekker met de rosborstel enzo.
Als je voltes met hem rijdt dan belast je zijn voorbenen toch veel? hij heeft artrose aan zijn linker voorbeen.

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:54

Je belast hem zowiezo wel. Of je nou op een volte rijdt of niet, daarom is het zo belangrijk om die achterhand er goed onder te rijden.
Als je merkt dat hij na het rijden gaat kreupelen, zal ik er toch aan denken om niet meer te rijden.. Je doet tenslotte je pony er geen goed aan, en je wilt natuurlijk niet dat hij pijn heeft.. Ik zou er met de eigenaar van de pony over praten..

veel succes iig

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:23

Ten eerste vind ik het geweldig dat jij dit paardje de moeite waard vindt en met hem bezig gaat! Zo te horen heeft die eigenaar het nog niet helemaal begrepen.... Een paard wat stalbenen heeft, krijgt gewoon te weinig beweging en zou dus eigenlijk elke dag naar buiten moeten, weer of geen weer, met een lekkere warme deken er op. Daar zijn we het wel over eens.... Verder is artrose een vorm van slijtage, die niet meer terug te draaien is. Artrose verergert als de gewrichten niet goed doorbloed worden (door bv. te weinig beweging),dus dat kun je tegen die eigenaar zeggen.

Je kunt dus alleen maar heel rustig aan doen met rijden en proberen hem op de achterhand te krijgen door inderdaad rustig veel overgangen te rijden waarbij je goed op je zit en kuit rijdt. Maar ik denk ook dat je onder ogen moet zien dat hij redelijk "versleten" is en je moet je wel afvragen of hij niet onnodig pijn lijdt tijdens het rijden. Misschien is een half uur rijden per keer meer dan genoeg?
Misschien dat kruiden (brandnetel, zeewier) oid kunnen helpen met hem soepeler krijgen. Tegen stijve spieren helpt Vitamine E heel goed (eigen ervaring), wel goed op de dosering letten. Misschien dat de paardendrogist nog wat heeft?