probleem pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

myhorse

probleem pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 22:03

ik heb nu op een pony gereden die je er op een gemene mannier afgooit...in stap loopt ze netjes aan teugel je kan te teugels zelfs los doen dan blijft ze daar lopen maar zodra je in draf gaat dan draait ze zich zo onverwachts heel snel om dat je niet kan blijven zitten hoe dan ook...dan stapt ze vrolijk verder...we stappen er weer op en ze doet het net zo hard weer...ik heb dus geprobeert niet over de hoefslag heen te rijden en was gewoon aan het stappen en weer onverwachts ging ze in galop een rondje heel snel draaien gelukkig kreeg ik haar terug en bleef zitten...we hebben haar van te voren gelongeert en die dag er zelfs 2 x door de bak laten crossen...haar bezig houden wil wel...tot je in draf zit...help?!

Amadeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:22

als je de teugels los laat blijft ze daar lopen??? Dat klinkt niet goed, daar gaat iets een beetje mis.

Ik denk dat je met goede les, doorzettingsvermogen en goed nadenken een heel eind komt.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:46

Pony weet dat ie jou eraf kan gooien en zal dat blijven proberen, goede instructie en idd doorzetten en aanpakken die pony.
Is hij wel lichamelijk helemaal goed?

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:19

ik ben het met beide bovenstaande berichten eens! als jij je teugels losgooit en het paard volgt niet je hand dan zit het niet goed. verder denk ik ook dat les nemen een goede optie is en doorzetten!

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:03

ben het met bovenstaande berichten helemaal eens voor over het les nemen...

veel succes verder en zoek verder misschien lichamelijk iets aan de hand?

myhorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 18:32

als je die pony aan teugel rijd dat gaat heel makkelijk loopt heel ontspannen en blijft met haar hoofd naar beneden lopen al geef je der losse teugels...dus ze gaat absoluut niet hangen ofzo en ze loopt gewoon op haar eigen benen vind ik...alleen zodra je in draf gaat gooit ze je er meteen af en als je er weer op stapt doet ze het net zo lang weer...en weer...en weer...zelfs als ze los in de bak is en ze draaft gaat ze zich steeds onverwachts weeer omdraaien zo snel...net als ze onder zadel doet

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:33

Een pony word niet gemeen geboren.

Er is vast iets gebeurd.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:51

Ik denk dat ie ergens last van heeft, omdat ie het ookdoet als er niemand op zit. Laten nakijken dus!

myhorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 19:27

maar een vriendin van mij reed ereerst op ging zo goed ze sprong ermee en dat beestje liep aan teugel in draf in galop alles toen had ik er ook 1 x op gereden en ging ook zo goed...maar we kregen van het begins afaan te horen dat die pony iedereen erafgooit maar dat had ze toen niet gedaan maar heel plotseling gooide ze ons er ook steeds af van de 1 op de andere dag...ze begon al een tijdje geleden met der hoofd omhoog te lopen en toen begon ze dit te doen, wat er met die pony is gebeurt zal ik nooit weten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:29

hij loopt niet aan de teugel
hij loopt toevallig met zijn hoofd op die hoogte

ga aub les halen

Sily

Re: probleem pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:58

Er hoeft helemaal niks met de pony gebeurd te zijn, als hij ergens pijn heeft zou hij ook dingen uit gaan halen om mensen van zijn rug af te krijgen.

Maar als hij eenmaal doorheeft dat mensen er op die manier afliggen zal die dat ook doen, als het 1 keer gebeurd is zal hij het blijven proberen, zeker als het iedere keer lukt.

Dus na laten kijken, les nemen en anders iemand erop zetten die gewoon niet valt.
Kijk ook naar jezelf en naar andere, wanneer draait hij precies om, misschien dat mensen op het aandraafmoment minder alert zijn waardoor het ook makkelijker wordt om in 1 keer rond te draaien, je weet dat hij het doet dus hou je binnenbeen er alvast aan en begrens desnoods even de andere kant op.

Aan de teugel lopen met losse teugels is zoals gezegd niet goed, als jij de teugels los gooit zal het paard zijn hals normaal gesproken strekken of iig op normale hoogte brengen.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:04

doet hij het ook op bepaalde plaatsen (b.v. in de hoek)? Danmoet je hem op die plaatsen gewoon goed bezighouden. Op de manege staat ook zo'n pony die dat deed, ineens de hoek in draaien met een noodgang. als je hem in de hoek goed voorwaarts hield had je daar geen last meer van.
En voor de rest: neem les, misschien dat een goede instructeur/instructrice je ermee kan helpen.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:22

Het lijkt er voor mij gevoel niet helemaal op alsof hij iets mankeert, maar dat hij gewoon weet hoe hij iemand er af kan gooien. Ik zou dus (als je zeker weet dat het niet lichamelijk is) heeel erg boos worden en consequent zijn. Je pony loopt gewoon over je heen. Verder les nemen, dan kan je instructrice zien wat jij verkeerd doet! Succes!!

spoekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:11

Na laten kijken (zowel pony, als zadel en hoofdstel e.d.), les nemen en veel oefenen. Ik denk dat deze pony of ergens last van heeft of iets heeft meegemaakt.

Anders neemt iemand de pony aan de longe en gaat er iemand op zitten. Ik zou in dit geval zelf weer van voor af aan beginnen, en kijken waar het fout gaat en waarom.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:19

idd laat er eens iemand op rijden die er niet van af valt en laat die persoon hem eens aanpakken. Daarna jij erop en samen met die persoon die hem heft aangepakt gaan trainen.... (als je echt zeker weet dat ie nergens last van heeft)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:25

Ik herhaal het ook nog maar eens mss dat je het dan beter begrijpt je pony loopt niet aan de teugel maar toevallig daar met zijn hoofd op die hoogte omdat hij het daar wel lekker vind lopen en als jij dus lange teugel geeft blijft hij daar lopen.Als je paard nageeflijk is en je doet je handen naar voren zal je pony mee gaan en dus meer zakken met zijn hoofd en dat doet jouw pony dus niet.

Ik vind het echt geen normaal gedrag dat je pony jouw er altijd vanag gooit en wil je adviseren om hem eens helemaal na te laten kijken mss dat er iets mis is met je pony of ligt zijn zadel niet goed.Als je dit hebt gedaan kun je weer verder kijken.Hier heb je niets aan en je pony ook niet.

kaatje123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:01

Ik ben het geheel eens met monsera. Laat het diertje eerst eens nakijken zodat je kan uitsluiten of het dier geen lichamelijke klachten heeft. Heel hard aanpakken zoals ik las, is niet altijd de juiste manier (meestal niet) als het niet iets lichamelijks is, probeer je dan te verplaatsen in het dier, waarom en wanneer doet hij het, ligt het misschien aan jezelf?? zoek een goede begeleider die je daar dan bij kan helpen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:15

ik zou je paardje idd eerst na laten kijken.. miss. is het zadel niet goed?

Hennutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 08:31

klomp schreef:
ik ben het met beide bovenstaande berichten eens! als jij je teugels losgooit en het paard volgt niet je hand dan zit het niet goed. verder denk ik ook dat les nemen een goede optie is en doorzetten!

ja denk ik ook miss heeft die wel wat met zn tanden of met zn rug...
en anders als het gewoon gemenigheid is moet er miss wel is een groter iemand op dat als die ht dan weer doet .. dierect aangepakt word... op de manege hadden we ook zoon pony elke les viel er wel iemand af tot er een groter iemand aanvoelde wanneer die het ging doen en hem er door heen heb gereden... toen was het goed...

groetjes en succes

myhorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 14:05

ik weet het niet alleen ik heb gehoort...dat een pony als die aan teugel loopt daar ook blijft en niet steeds zijn hoof in de lucht gooit al geef je langere teugel en dat doet zij dus prima...ze loopt netjes aan teugel egt heel mooi maar in draf nu niet meer...in het begin liep ze in draf netjes en in galop ze is 4 jaar en L1 dressuur een e-pony ik zal kijken of ik foto;s kan krijgen in stap van haar als ik er op zit bijv. ze kan netjes uitstrekken wijken achterwaarts maar het rijden opzich kwa draven word moeilijk terwijl ze het altijd al deed werd er gezegd maar in het begin bij ons deed ze alles super ook in draf liep ze aan teugel netjes en wijken en uitstrekken het leek een super pony maar nu...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 15:07

TS schreef:
Citaat:
...ze begon al een tijdje geleden met der hoofd omhoog te lopen en toen begon ze dit te doen...

Dan lijkt mij dat ze inderdaad pijn heeft, zeker omdat ze dus eerst haar hoofd omhoog deed, oftewel rug wegdrukken. Laat haar eerst eens helemaal nakijken en het harnachement ook en als dat allemaal is gebeurd, dan pas zou ik weer op het paard gaan zitten en aanpakken.

Esterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:47

myhorse schreef:
ik heb dus geprobeert niet over de hoefslag heen te rijden

Wat ik als ik jou was vooral niet zou doen is,met je pony anders gaan rijden als dat je bijv. op een 'brave' pony zou doen. Dan valt er wel te zeggen ja maar geen een pony is te vergelijken met elkaar : Helemaal mee eens! maar maak het je pony niet makkelijk door van de hoefslag af te komen blijf hier gewoon op rijden! En laat hem duidelijk weten dat JIJ de baas bent en niet ZIJ die streken moeten er uit maar hier is geduld voor nodig. En wat je zegt over ; bij het aandraven draait ze zich heel snel om! Dan zou ik me af gaan vragen wat er aan de hand is want er is dan gewoon wat aan de hand. Het handigste lijkt me om les te nemen, Succes ermee!

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 00:27

myhorse schreef:
ik weet het niet alleen ik heb gehoort...dat een pony als die aan teugel loopt daar ook blijft en niet steeds zijn hoof in de lucht gooit al geef je langere teugel en dat doet zij dus prima...ze loopt netjes aan teugel egt heel mooi maar in draf nu niet meer...in het begin liep ze in draf netjes en in galop ze is 4 jaar en L1 dressuur een e-pony ik zal kijken of ik foto;s kan krijgen in stap van haar als ik er op zit bijv. ze kan netjes uitstrekken wijken achterwaarts maar het rijden opzich kwa draven word moeilijk terwijl ze het altijd al deed werd er gezegd maar in het begin bij ons deed ze alles super ook in draf liep ze aan teugel netjes en wijken en uitstrekken het leek een super pony maar nu...

Een pony hoort je hand te volgen, dus als jij je teugels op maar heeft idd aan de teugel maar als je de teugels langer laat zal zij dus ook haar nek langer moeten maken.
Dat ze in het begin wel in alle gangen nageefelijk was en nu niet meer wijst erop dat er toch ergens een probleem of pijn zit.
Jij zegt ook dat ze in stal heel mooi aan de teugel loopt, kijk dan ook eens naar de achterhand, loopt die er ook mooi bij of hangt die er maar wat achteraan te bungelen.

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:04

Ok, dit komt mij heel bekend voor. Wij hebben een pony die in stap ontzettend braaf liep en zodra je in draf ging begon ze keihard door de bak te racen, het punt waar ze stopte bepaalde zij wel, stuur zat er dus niet meer op.
DA erbij gehaald, die gaf aan dat het waarschijnlijk een hormoon probleem was, ik heb het nog een tijdje geprobeerd, maar het werkte echt niet met haar.
Ik heb op een bepaald moment een gesprek gehad met een orthomoleculair therapeut en die heeft mij gevraagd om een paar foto`s en hij zou aan de hand van die foto`s mij gaan vertellen wat er met de pony aan de hand was.

Nu ben ik vrij nuchter en geloofde niet helemaal in al die abcadabra, maar hij belde me op na 2 weken om te vragen hoe het met de pony was.
Ze liep toen wonder boven wonder heel braaf haar rondjes.
Hij vertelde mij dat ze een blokkade had in haar rug en die had hij behandeld (op afstand).
De blokkade was weg, zadels pasten niet meer, maar de pony loopt super en op dit moment rijdt mijn dochter van 9 er los op.

Ik zou zeggen laat de pony eens nakijken en kijk idd eens of het zadel wel goed is, ik weet nu heel goed wat een ellende je kan meemaken met zo`n pony en dat de oplossing soms dichterbij is dan je denkt.

Succes.