Rechtrichten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 15:15

Ik weet dat paarden van nature niet helemaal recht zijn (dus iets linksgebogen of rechtsgebogen). Maar hoe zorgen jullie dat je je paard recht richt? En hoe controleer je of je paard tijdens het rijden wel recht gericht is? Op foto's kan ik het wel zien, maar hoe zie je dat als je aan het rijden bent?

Met welke oefeningen kun je je paard goed rechtrichten? En hoe begin je met het rechtrichten van een jong paard. Is het veel rijden van rechte lijnen op de binnenhoefslag en het rijden van diagonalen genoeg? Hoe doen jullie dit?

Alvast bedankt!!!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:16

Volgens mij hoort dit op RT.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:48

hier alle info over rechtrichten en eventueel kun je Bets hier op bokt pb-en

www.hoefkatrol.com/

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:56

Vaak zie je het als een paard over de hoefslag loopt, dan zetten ze meestal 1 hoef buiten het spoor.

Zoals ik het geleerd heb, kan je het beste het paard corrigeren op de lange zijde. Dan leer je het makkelijkste voelen en houdt het paard de steun van de bakrand. Je moet dan lichtjes beginnen met je paard recht te richten. Dus of achterhand terugplaatsen of voorhand iets verplaatsen. Houdt er rekening mee dat dit niet zo maar kan. Het paard is in de meeste gevallen gewent zijn hele leven al zo te lopen en zal niet ineens rechtgericht kunnen lopen. Dus bouw het langzaam op.

Als je dan wat meer gevoel heb gekregen kan je gaan oefenen op binnenhoefslagen ed. Maar het kost veel tijd en gevoel wil je je paard niet meer te hoeven corrigeren en dat hij zelf 100% recht loopt, de spieren zullen hier ook aan moeten wennen.

De site van Bets geeft ook goede uitleg. Ik zou wel adviseren het niet alleen te doen !!!

Amadeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:38

blijf ook denken aan de scala der ausbildung: Takt, Losgelassenheid, Aanleuning, Swung, Rechtrichten, Verzameling.

Ga eerst bezig met de eerste punten, T,L,A,S en dan met rechtrichten. Het is een heel trainingstraject dat je doorloopt voordat je paard goed in balans is! Succes.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:44

Ludora schreef:
Vaak zie je het als een paard over de hoefslag loopt, dan zetten ze meestal 1 hoef buiten het spoor.

Zoals ik het geleerd heb, kan je het beste het paard corrigeren op de lange zijde. Dan leer je het makkelijkste voelen en houdt het paard de steun van de bakrand. Je moet dan lichtjes beginnen met je paard recht te richten. Dus of achterhand terugplaatsen of voorhand iets verplaatsen.

Je kunt alleen de voorhand voor de achterhand plaatsen (niet de achterhand achter de voorhand zetten). Voor rechtrichten moet je een soepel en lenig paard hebben, dus je moet je paard goed gymnastiseren. Soms helpt het ook om de binnenhoefslag te gebruiken zodat ze minder aanleuning op de bakrand hebben.

Bar

Re: Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:47

Kijk ook eens op www.paardenbegrijpen.nl
Daar staat ook veel theorie over rechtrichten.

Het is wel belangrijk dat je goede begeleiding krijgt. Ga niet zomaar op eigen houtje van alles proberen.
Maar dat zul je zelf ook begrijpen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:40

Daar zijn geeen standaard oefeningen voor. Een paard kan op zo veel verschillende manieren krom worden. Daar zul je iedere keer een maatwerk oplossing voor moeten vinden.
Om het gevoel van een scheef paard te herkennen heb je heel gedegen begeleiding nodig [tenzij je een natuurtalentje bent]

Josephinus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 10:52

Amadeo schreef:
blijf ook denken aan de scala der ausbildung: Takt, Losgelassenheid, Aanleuning, Swung, Rechtrichten, Verzameling.

Ga eerst bezig met de eerste punten, T,L,A,S en dan met rechtrichten. Het is een heel trainingstraject dat je doorloopt voordat je paard goed in balans is! Succes.

Volgens mij komt als een paard "scheef" is het rechtrichten als eerste. Immers, een "scheef" paard kan nooit tot ontspanning (Losgelassenheid) komen.

gr. Joos

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:09

een "scheef" paard loopt niet in balans, door een paard recht te richten bereik je het voorwaarts neerwaarts lopen, de ontspanning en zorg je ervoor dat het paard in balans loopt en op zijn eigen benen loopt en daarbij ook geen steun nodig heeft.

ik vind de dubbele longe hierbij erg stimulerend, omdat je het deels niet hoeft te voelen maar ook kunt zien vanaf de grond. Op deze manier leer je dus ook te zien wat je op het paard moet voelen. Daarnaast is het makkelijkere om hem op deze manier eerst recht te richten en te corrigeren.

Maar ook ik ben van mening dat je hier niet zonder begeleiding aan moet beginnen