Hoe beter leren aanspringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yoshimi

Hoe beter leren aanspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 20:51

Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje met mijn bijrijdpaard. Als ik hem wil laten aanspringen in galop gaat hij eerst alleen maar heel hard draven en valt dan gewoon in de galop. Dit houdt hij een paar galopsprongen vol en dan valt 'ie weer terug in draf. Verder loopt hij heel netjes en hij is goed voorwaarts, alleen actief aanspringen lukt niet. Aan de longe trouwens ook niet. Heeft iemand tips?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:00

Oefenen. Eerst aan longe, moet ie echt doorgalopperen en als dat goe dis, onder de man proberen. Tis volgens mij een kwestie van oefenen. Hoe doet ie het bij de eigenaar?

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:20

inderdaad wat kris25 al aangeeft veel voorwaarts rijden en eerst aan de longe oefenen. ook kun je door steeds aan te springen in galop de achterhand krachtiger maken. dit duurt wel even, want de spieren sterker maken kost tijd. dus probeer steeds die overgangen te maken; draf-galop-draf-galop. later kun je dit ook gaan oefenen vanuit de stap naar galop.

kwadraatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:37

Ik heb het soms ook wel eens met mijn verzorgpony'tje.
En je moet inderdaad goed die overgangen maken, zodat hij goed en meteen reageert op de hulpen.

Verder gewoon gaan draven, dan gaan doorzitten, een hoek opzoeken, een kleine ophouding maken en dan de hulpen geven.
En hem ook naar rechts of links laten kijken.
Dan moet hij meteen reageren, en als ie dat niet doet even een tikje bij de hulp geven.

En als je voelt dat hij weer terug gaat vallen moet je de hulp nog eens geven.

Yoshimi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 16:44

Ok, bedankt voor de tips allemaal!

@ kwadraatje: Als ik het zo doe zoals jij vertelt, doet 'ie t nog niet. En op een tik bokt 'ie alleen maar.

Ik denk dus dat zijn achterhand idd niet sterk genoeg is. Zou het handig zijn om hem met pessoa te longeren om 'm sterker te maken?

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:47

ja hoor dat kun je best gebruiken!! maar schakelen is het belangrijkste!!!