HELP!!paard wil niet stilstaan!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne91

HELP!!paard wil niet stilstaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 16:23

Ik rij op een manage.
Ik rij meestal op een klein paardje, die z loopt.
Ik weet dat het dan wel mijn fout is, omdat ik nog langer geen z rijdt.
maar als ik moet stilstaan, doet hij het wel, maar gaat hij met zijn hoofd heen en weer, naar links naar rechts, en dat blijft hij maar doen.

Als ik dus stil ga staan sluit ik mn handen, en laat dan weer los, ik heb de teugels dus vast, net zo als ik rij, snap je?
Als hij dus beweegt met zn hoofd trek ik een beetje aan de teugels,om duidelijk te maken dat hij ermee moet ophouden, maar dan gaat hij achteruit lopen. Ook als ik gewoon stil sta, gaat hij weleens achteruit lopen, weten jullie wat ik moet doen??

Ik heb het de instructice ook nog niet gevraagd..
in ieder geval bedankt dat je mn verhaal hebt gelezen..!

groetjes Lisanne..!!

sopper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:25

Ik dnke dta je gewoon je steugels wel gespannen moet houden, zodat hij wel nog met z'n koppie naar beneden stata, en je benen gewoon proberen te ontspannen.. Denk alleen neit dat dit werkt..

Ilzjuh

Re: HELP!!paard wil niet stilstaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:25

oh dat heeft een paard bij ons ook, daar had ik een keer op gereden en van mijn instructrice een hele goede tip gehad, die ik nu helaas weer vergeten ben... sorry

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:27

Handen ontspannen
zelf niks doen met die hand
Halthouden doe je op je zit, niet op de hand.

ook niet trekken, dat is zijn hulp voor achterwaarts gaan die jij weer afstraft.

Lisanne91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 16:28

Ilzjuh schreef:
oh dat heeft een paard bij ons ook, daar had ik een keer op gereden en van mijn instructrice een hele goede tip gehad, die ik nu helaas weer vergeten ben... sorry

haha, ja dat is inderdaad heel erg jammer:( Volgende week heb ik weer les, maarja, ik wil het liever eerst zelf onder de knie krijgen, ik kan het net zo goed jullie vragen, dan volgende week wachten snappen jullie?
maarja..bedankt voor je antwoord:P

Lisanne91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 16:32

De vorige keer, gister dus..
Heb ik ook geprobeerd om gewoon heel stil te zitten enz.
Dat hielp wel een beetje, ik snap eigenlijk ook wel dat hij dan naar achteren gaat, omdat ik aan de teugels zit dan..
maar hoe krijg ik het dan anders voor elkaar om het te laten stoppen?dat heen en weer gedoe?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:33

gaat hij ook heen en weer als jij van voren loslaat?

Lisanne91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 16:57

nouw..gister was k er dus zat van, kheb dus de teugels losser gedaan, zodat ik geen verbinding had, toen hield hij op.
Maar het moet toch ook kunnen al ik de teugels vasthou?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:57

Ik verwacht toch dat hij dat teveel druk vind, anders houd hij niet op.

Bij mijn Z paard moet je ook geen druk blijven houden in stilstand
Eerst zal hij achterwaarts gaan maar daarna, door het niet snappen
staat hij binnen de korste keren recht overeind

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 18:48

Gewwon handjes los. Pard staat stil en snapt druk van voren niet. Dit is idd een hulp voor achterwaarts. Als je paard ontspannen is, blijf hij in aanleuning stilstaan, zonder druk op teugel, zo niet, dan is ie niet ontspannen en moet je dit rijtechnisch oplossen....

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:17

dit heeft het paardje waar ik op de manege op rij ook, maar zelfs als ik de teugels los heb blijft hij achteruit lopen. Toen kwam ik erachter dat ik wel een heel klein beetje wat fout deed. Ik zei altijd op een hele rustige toon eerst ho! maar dan reageert ze er niet op en dan zeg ik heel duidelijk en zelfs lichtelijk boos HO!, en een paard verstaat niet wat je zegt, maar op welke toon. Ik moest gewoon hele tijd heel rustig ho! blijven zeggen en heel diep zitten, verder de teugels zonder druk

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:35

Stem hulpen is niet slecht, maar niet helemaal de bedoeling. Als dit de enige manier is om hem stil te zetten, dan is dat niet goed.. Bijvoorbeeld tijdens wedstrijden mag dit niet.

Lisanne91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 16:03

Ik denk dat jullie mij een beetje verkeerd begrijpen.
Ik kan wel stilstaan, alleen dan staan we stil, dan gaat hij slingeren met zijn hoofd, en als ik er dan aan trek zeg maar, gaat hij achteruit lopen. maar ik denk dat ik gewoon de teugels een beetje losser moet houden als ik stilsta, misschien beweegt hij dan niet meer met zijn hoofd.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:10

Ik heb ook heel vaak dat Gemma niet stil wil staan, en dan gaat ze achteruit lopen, ik weet niet of dit jouw probleem precies is.. maar ik hou dan altijd mijn benen eraan,, dus niet afsteken,, als se dan achteruit loopt.. weer naar voren laten lopen. en anders probeer eens een keer tege de muur aan te laten lopen.. tenminste dat doe ik altijd.. ik weet nie of het zo'n ged idee is maarjah..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:36

Lisanne91 schreef:
Ik denk dat jullie mij een beetje verkeerd begrijpen.
Ik kan wel stilstaan, alleen dan staan we stil, dan gaat hij slingeren met zijn hoofd, en als ik er dan aan trek zeg maar, gaat hij achteruit lopen. maar ik denk dat ik gewoon de teugels een beetje losser moet houden als ik stilsta, misschien beweegt hij dan niet meer met zijn hoofd.

dat zei ik een bricht eerder toch al
dat je los moest laten

waarom zou je druk op de teugels houden als je paard al stilstaat, dan denkt hij dat je iets wilt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:39

een paard staat niet stil op teugeldruk