Ik denk dat je ook al goed bezig bent.
Wat ik zelf altijd doe als ik overnieuw begin met mijn paard na een lange stop bijvoorbeeld is het volgende schema:
Eerst een week lang alleen aan de longe niet langer dan 20 minuten, hierbij alleen een halster om en verder niets, dit om het paard wat los te krijgen, zodra ik zie dat het paard zelf gaat zakken met zijn neus, als het ware over de grond gaat, is dit voor mij een teken dat die zijn spieren langer gaat maken en dus durft los te laten in zijn rug/nek.
Als dat goed gaat dan ga ik het longeren afwisselen met rustig rijden alleen stap en draf. Het longeerwerk alleen aan het halster wordt dan nu vervangen door bijv. de dubbele longe
Na een 2 weken van dit werk ga ik ook lekker een buitenrit erbij maken met alleen op rechte lange paden een galopje.
Op deze manier kan je het werk in een relatief korte tijd een ruime maand toch op een vriendelijke manier met niet al te veel spierpijn gaan opbouwen.
Ik kreeg van mijn dierenarts het compliment dat mijn paard er goed uitzag na een lange rustperiode door een maagzweer en zelf een gebroken pols. Vroeg hoe ik dat had gedaan en hij vond het een goed schema.
Veel plezier met je paard en vind het erg leuk dat je een wat ouder dier toch een leuke dag wilt bezorgen.