Doorgaan of opnieuw beginnen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pops

Doorgaan of opnieuw beginnen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 22:53

Sorry ik wist geen betere titel en ik wist ook niet of het hier moet of bij vraag maar raak...

Mijn paard heeft zaterdag een nieuwe kuur uitgevonden (ok ze had het ooit wel eens gedaan maar zo erg nog niet).
Het gaat als volgt:
Bij het aangaloperen maakte ze geen enkele normale galopsprong maar sprong ze naar omhoog begon te bokken en sprong zo iedere keer terug naar omhoog en daarbij maakte ze zich erg rond.. Ja ok ik ben er dan maar af gevallen na een cirkel te blijven zitten hebben
Ik had nu ook de vraag wat ik daarmee kan doen (ze is ook pas geschoren en volgens de lesgever kan dit deel uit maken)
Ik vroeg me ook af of jullie (als jullie zoiets tegen komen) terug naar draf gaan en opnieuw aangaloperen of verder doen tot het weer goed gaat?

Ik ben blijven galoperen en vooruit rijden en uiteindelijk gevallen. Terug opgestapt ze probeerde het opnieuw bij het aangaloperen terug in draf gegaan nog een tijdje gedraafd en dan terug aangegalopeerd (en ze was braaf). Gisteren had ik sinthubertuswandeling en daarin deed ze het even, maar echt niet lang, terwijl we al een tijdje galopeerden (niet meer tijdens het aangaloperen) en plots stopte ze en luisterde ze terug verder naar mij. Dus de vragen heb ik al gesteld

Wat doen jullie verder galoperen of terug in draf?
En zou het idd kunnen door frisheid, omdat ze geschoren is of (op wandeling) omdat ze het galoperen leuk vond? (deze drie dingen zei mijn lesgever.)

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:03

ik ga dan idd terug in draf en dan weer aanzetten tot galop doet ze het dan weer moet je consequent haar weer stilzetten en gewoon weer proberen tot het wel goed gaat en dan ontzettend goed belonen.

Pops

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 23:35

Dank je voor je reactie...
Heb wel ook het probleem als ik terug kom naar draf dat ze heel nerveus gaat doen en zo de neiging tot steigeren heeft.
Wat doe je als ze (zoals op die wandeling) haar gaat rondmaken en bokken en dan gwn terug verder braaf is zonder dat ik een overgang naar de draf heb gemaakt.. Moet ik dan terug naar draf of blijf ik dan gewoon goed verder doet. (als ze goed verder doet beloon ik haar dus ook super hoor, ook met mijn stem want daar is ze wel gevoelig voor..)

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:05

Je paardje wil volgens mij niet normaal galopperen, dus terug naar draf is een beloning. Gewoon je kuit eraan, je hand naar voren en voor je gevoel vol gas door galopperen! Buiten is dit is gevaarlijker, dus eerst binnen oplossen en dan buiten proberen!
Is je paardje wel helemaal goed in zijn rug, past het zadel enz....?

Pops

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 11:01

Ja het zadel past hoor... En ze is ook goed in haar rug...
Ik probeer ook altijd door te galoperen... En dan komt het soms goed of ik val zoals zaterdag.
Gisteren tijdens het rijden heeft ze het zelf niet geprobeerd dus ik denk dat het (zoals de lesgever ook al zei) mss wel uit frisheid kan zijn, als het buiten gebeurd is het puur voor de lol, dan staan de oortjes erop springt ze een paar keer en is het terug over...

Meningen verschillen toch wel over dat vooruit rijden of dat terug in draf komen..

kimsim

Re: Doorgaan of opnieuw beginnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:01

ook ik zou mijn been eraan leggen en flink voorwaarts galoperen
net zolang totdat ze normaal doet, mits het geen medische oorzaak heeft....

meggiemeg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:51

Eerst uitsluiten of er geen problemen zijn bij het paard lichamelijk gezien, dierenarts meteen laten kijken of je zadel nog goed past en als je dat allemaal uit kunt sluiten dat er niets aan de hand is je paard goed aan gaan pakken met hulp van je lesgever het probleem samen op gaan lossen.Zeker niet buiten gaan rijden tot je het binnen opgelost hebt en weet hoe je goed moet handelen.
Lijkt me super vervelend als je paard zo uit het niets kan ontploffen.
Succes!

Pops

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 12:22

medisch is er echt geen probleem.. Mijn paard staat bij de veearts gestald
Moest mijn zadel niet passen had hij het echt al gezegd..
Dank je voor de reacties Ik laat weten wnr het veel verbeterd is

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:56

hey shanna

ik denk ook wel dat het kan zijn van frisheid hoor. als je zegt dat er medisch niets is... als ze geschoren zijn staan ze altijd wel wat frisser.

ik ben ook van mening,altijd voorwaarts corigeren en nooit stilzetten. heb dit ook altijd zo geleerd. (en als donckers het zegt,zal het wel zo zijn zeker )

Pops

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 21:36

Thx Ann..
Ja idd... Ik wil ga ook liever voorruit... Anders heeft ze zo de neiging om haar te rechten...

Blackmagic85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:00

mijn paard doet hetzelfde... ik spring ook meestal eerst een paar keer vanuit de stap aan. dan heb ik meer tijd om me voor te bereiden en springt ze ook rustiger aan, waardoor dan ook de galop rustiger wordt. en als dit goed gaat, dan spring ik vanuit draf aan, maar ik verzamel haar wel zo voor het aanspringen dat ze vanuit een sukkeldrafje ( ) aanspringt.

amber2588

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:06

Niet teruggaan naar de draf! Als ik je goed begrijp kan ze op zich prima galopperen, maar gaat gewoon met je aan de haal. Als je haar dan terugneemt geef je haar precies wat ze wil. Flink doorgalopperen, desnoods rondje later opnieuw proberen. Probeer haar eens te overdonderen, bijvoorbeeld door vanuit een oefening (volte ofzo) ineens aan te springen, niet gewoon in de hoek. Doet ze het dan ook?
Als een paard met mij aan de haal gaat krijgt 'ie een fikse opdonder, maar dat moet je zelf weten. In ieder geval doorpakken, als ik het zo hoor probeert ze je gewoon uit. Hoe oud is ze?

Pops

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 17:49

Het was van op de volte dat ik aansprong.. Spring opzich niet zo vaak aan in de hoek, meestal in een figuur...
Van mij krijgen ze normaal ook een opdonderd ik heb haar een goede tik gegeven maar ze bokte enkel maar hoger, ze is 7 jaar en nu ongeveer een jaar onder het zadel...
De laatste week moet ik wel eerlijk toegeven dat de galop echt goed gaat... Mss was het gewoon een paar dagen dat ze wat frisser stond... ik weet het niet
Bedankt voor de reacties

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:20

is ze in draf ook erg voorwaarts? als dat niet zo is, weet ik niet of het echt frisheid is..
je paard heeft niks lichamenlijks, dus ik zou ook gewoon flink doordrijven in de galop, dan maar iets te hard gallopperen..
en doe desnoods je handen wat omhoog o.i.d. dat ze niet met der hoofd de kans krijgt naar beneden te gaan en te bokken.. stel je voor je valt weer, heeft je paardje alsnog zn zin..
ik zou ook lekker veel voltes rijden in galop en miss. wat vergroten en verkleinen, dat ze echt op jóu moet letten en niet op der mooie bokken

succes!!

Pops

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 00:17

Ik denk dat het tochwel frisheid was... Ze doet het niet meer sinds dien... Ze heeft ook niet de neigingen ervoor... Dus ik ben helemaal happy