Probleem met opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Probleem met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 22:31

Hoi
Ik heb een vierjarige en met opstappen begint hij meestal al gewoon te lopen. Als ik de teugels strakker iun m'n handen neem negeert hij dat totaal en hem naar me laten kijken wilt ook niet. Hij wilt gewoon snel beginnen emt rijden. Maar nu is het soms zo erg dat als ik op wil stappen dat hij snel naar de hoefslag raced. Meestal blijf ik dan zitten, maar vandaag vloog ik er zo af en boem op m'n hoofd ( lang leve m'n cap )
Weet iemand hoe ik hem leer dat hij gewoon moet stil staan ?
-x- Marijke

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:44

Vervelend probleem.
Maar het komt wel vaker voor.
Heeft ie dit altijd gedaan of is dit sinds kort?
Wat je iig moet doen is consequent zijn en het niet accepteren dat ie wegloopt. Dat mag ie namelijk pas doen als jij het teken ervoor geeft.
Hij heeft door dat jij niet de baas bent, daar moet je wat aan doen. Als ie dat ziet dan is het probleem opgelost. Maar daar moet je zelf wat aan doen.
Je kan ook vragen of iemand je helpt door hem vast te houden als je opstijgt en als dat goed gaat dan gaat deze persoon er alleen bij staan zonder hem vast te houden. Als ie weg wil lopen duidelijk het commando geven wat hij kent voor stilstaan, bv ''Ho''.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Nannes

Re: Probleem met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:48

had ik ook met men verzorgpony. Eerst hieldde eigenaresse haar even vast, maar als ik alleen was, was het best rot. Dan moest je echt snel gaan zitten om je evenwicht te bewaren. ik zet haar meestal even in het hoekje van de rijbaan en kon ze zich moeilijker keren. als ze netjes bleef staan haar als een gek de hemel in prijzen om het zo maar te zeggen en als ze niet bleef staan gewoon weer opnieuw opstappen. net zo lang tot ze gewoon normaal bleef staan.

succes ermee

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:08

idd nannes dat is geloof ik ook de beste oplossing gewoon een dagje gaan oefenen en goed belonen als ze braaf is

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:09

100 keer op en af stappen en goed belonen als hij stil staat, liever niet in hoek van de bak opstappen, als ie dan weg raced en je valt eraf, kun je je lelijk bezeren tegen de bakrand. Beginnen met iemand die hem vast houd, daarna iemand die er bij staat en steeds en pas verder weg, tot dat het uiteindelijk goed gaat alleen, maar pas echt opstappen als ie stil staat en niet snel erop springen. Zo leert hij niet dat het niet de bedoeling is om weg te lopen terwijl jij opstapt.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:32

Best makkelijk op te lossen probleem naar mijn mening. Consequent zijn, ontzettend op z'n donder geven als hij gaat lopen en telkens belonen als hij stil blijft staan. Als je erop zit mag hij ook pas gaan lopen als jij been geeft. Uitvoerig belonen als hij stil blijft staan. Gewoon een kwestie van een paar keer hard aanpakken dan is het zo over. Die van mij wil ook altijd direct weg maar keert nu zijn hoofd naar mij van: 'mag ik nou?' En als hij dan eindelijk mag dan loopt hij ook superenthousiast met de oortjes naar voren weg, heel grappig!
@t Kris25: ik ben het volledig met je eens qua tips behalve dat met dat 100x op en afstappen, (ik snap dat je het niet helemaal letterlijk bedoelt) maar zo raken ze toch alleen maar ontzettend geirriteerd als je het te vaak doet? Naar mijn idee forceer je het dan, en als je een heet paard hebt gaan ze zo omhoog. Of heb je daar een andere visie op?
In ieder geval marijkjuh: succes ermee!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 08:22

Ik heb het ook een tijdje gehad met de mijne. Ik moest m toen tegen een hek oid neerzetten, teugels kort en iets naar buiten stellen. Naar het hek dus en dan op opstappen. Goed belonen als hij goed stil blijft staan en dan wegstappen als jij het wilt.

Na het rijden kan je ook nog een ker op en af stappen, vaak zijn ze dat wat moe en dan blijven ze wel staan.

Tegenwoordig stap ik op met een krukje, omdat dat toch beter is voor zijn rug...

linda_davino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 08:32

een paard waar ik op reed deed dat ook. ik heb het hem afgeleerd door steeds als hij aan wilde lopen ( en dat deed hij al als ik mijn voet in de beugels zette ) uhuh te zeggen op zo'n rot toon haha. klinkt misschien heel stom maar zodra ik het zei stond hij wel stil ( na een tijdje oefenen ).
en natuurlijk heel vaak oefenen, blijf geduld houden ! want het kan natuurlijk wel even duren.

denk dat je het beste eerst kan oefenen als iemand hem vasthoudt en daarna zonder dat diegene hem vasthoudt, maar probeer wel iemand erbij te laten zijn, voor het geval dat...

nou succes!

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:15

Misschien is het omdat je je voet te ver in de stijgbeugel steekt. Als je paardje daar gevoelig voor is dan zal hij inderdaad wegrennen (spreek uit ervaring). Alleen je tip in de stijgbeugel steken en ik zou het eens zo proberen.

Eerst 10 minuutjes longeren (ondertussen is ie al losgereden), dan stilzetten,iemand ernaast om vast te houden en erop en enorm belonen als hij stilstaat. Beweegt hij terwijl je opstapt, voet terug op de grond, terug stilzetten en opnieuw proberen.
Lukt dit goed, longeren en er alleen op. Zelfde manier, bewegen is terug voet op de grond, stilzetten opnieuw proberen . En dan niet meer longeren, een paar dagen iemand die hem vasthoudt, als dit goed lukt , kan je er zelf op.

Duurt eventjes (heb er 2 à 3 weken overgedaan) maar nu staat ze altijd héél mooi stil.

Véél succes en moest je nog vragen hebben, PM me maar.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:49

@Irisamaire: Ik bedoel eigenlijk tijdens het rijden gewoon tussendoor een keer of vier opstappen en weer afstappen, zodat het de normaalste zaak van de wereld lijkt te zijn voor het paard.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 18:20

@t Kris25: ow oke haha, ik dacht al dat het een zinsspeling was, maar goed; toch even vragen wat je visie precies was; van een ander kun je altijd leren natuurlijk!

Nannes

Re: Probleem met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:15

ik deed het ook vaak oefenen na het rijden, als ze al een beetje moe is. Dan staat ze maar een beetje te suffen en bleef ze vaak wel stil staan. En dan ook weer goed belonen.
Nu heeft ze vaak haar buien. De ene keer blijft ze wel stil staan en de andere keer niet.
Heb je ook problemen met haar met gewoon halthouden? Dat hadden wij dus wel. Als ik ergens op de AC lijn stil wilde staan, stond ik pas stilals zij al met haar neus tegen de C aanstond. Nu doet ze wel aan smokkelen. Dan staat ze netjes stil en dan weer een stapje en nog stiekem een stapje totdat ze weer helmaal ergens anders staat als waar ik wilde.

@kris25. Als hij naar de hoefslag toeraced zoals bij de TS kan ze er ook afvallen tegen de bakrand ofzo. In de hoek krijgt hij daar veel slechter de kans voor.