Stress bij inrijden jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

Stress bij inrijden jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 19:27

Sorry, beetje lang verhaal, maar heb wat hulp nodig.

Ik ben mijn 3 1/2 jarige merrie aan het inrijden. Heb van de zomer al veel gelongeerd. In het begin heeft dat wel wat problemen gegeven, ze is nogal een typetje dat heel lief en ontspannen is, maar ineens door iets in de stress kan schieten, dan is er meestal ook niets meer mee te beginnen. Afijn, de laatste tijd gaat het longeren echt heel goed, ze reageert goed op stemcommando's voor draf en galop. Ze is goed gewend aan zadel en bit en heeft al regelmatig zonder problemen kindjes op haar rug gehad.

Dus werd het tijd voor mij: eerste keer: superbraaf, eerst met iemand ernaast wat door de bak gestapt, daarna aan de longe halthouden en stappen geoefend, paar rondjes gedraafd. Na een kwartiertje opgehouden. Niets aan de hand. 2 dagen later opnieuw, helaas kon ik toen niet in de bak, dus hebben we in de wei geoefend: ging weer perfect, ze snapte het begrip "sturen" al een beetje, stappen en halthouden geoefend met commando's in samenspraak met wat been geven, paar rondjes gedraafd, alles nog wel aan de longe. Na een kwartiertje wilden we weer ophouden, ik stijg af en op dat moment schiet ze er ineens uit het niets vandoor....
Ik knalde natuurlijk op de grond, afijn paard weer gevangen en gedacht: met zoiets negatiefs kunnen we niet eindigen, dus ik er weer op, Quist was wel iets gespannen, maar bleef braaf staan, 2 rondjes even gestapt aan de longe, ging prima, dus belonen en ik wilde weer afstijgen, tjakka, weer er in een keer vandoor, dus ik lande wederom op de bodem (dit maal behoorlijk hardhandig).

Paardje was ditmaal behoorlijk over de rooie, nadat we haar gevangen hadden, zijn we rustig naar huis gestapt. De volgende dag toch maar meteen het zadel er weer opgegooid, ze raakte een beetje gespannen, maar liet dat verder goed toe. Wilde eigelijk alleen het opstijgen/afstijgen gaan oefenen, maar ze liet me zelfs niet eens een beetje "hangen". Ze was vooral erg gespannen als ik aan haar achterhand kwam en stapte steeds opzij als ik haar van opzij wilde benadering, ik weet zeker dat als ik doorgezet had en op had willen stijgen, ze ervandoor geschoten was.

We zijn dus weer een flinke stap terug, ik vermoed dat mijn voet bij het afstijgen tegen haar rug is gekomen en ze daarvan geschrokken is, maar ja, zo erg...... Ik ga nu eerst maar weer longeren met zadel, hopelijk ontspant ze met de tijd weer een beetje.

Heeft 1 van jullie nog tips hoe ik haar beter kan benaderen, hoe ik haar kan leren dat op/af stijgen heus niet zo eng is ?

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:33

Dit is wel erg vervelend. Het kan zijn dat je zadel niet past. Dan kan je pony gespannen zijn en moeilijk doen bij het opstijgen, omdat er dan opeens veel druk op de rug komt. Kan je niet met iemand samen gaan die je pony vasthoud en dan eerst weer gaan hangen enzovoort. Ik zou in ieder geval niet meer er zonder begeleiding helemaal op gaan zitten, want zo kunnen zeer gevaarlijke situaties ontstaan. Misschien kun je ook een keertje als iemand je pony vasthoud er zonder zadel op gaan zitten. Misschien dat ze dan niet zo bang is, en als ze dan rustig is en niet boos of er vandoor gaat heb je kans dat het aan je zadel ligt. Als iemand haar vasthoud kan ze er ook niet vandoor. Ik wens je heel veel succes..

Siggy

Re: Stress bij inrijden jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 19:49

Heb tot nu toe steeds met begeleiding gedaan hoor, vriendin houdt vast met opstijgen/afstijgen en "bedient" de longe. Maar er valt weinig meer vast te houden als er in 1x 400kg wegsprint....

Ik gebruik een Barefoot zadel en die lijkt toch prima te liggen, tot nu toe ook nog geen problemen wat dat betreft gehad. Ze accepteert het zadel ook prima, ze is alleen denk ik heel erg geschrokken toen ik afsteeg en ik hoop dat ik haar op 1 of andere manier wel weer het vertrouwen kan geven dat er echt niets aan de hand is. Ik dacht eerst ook dat ze misschien gewoon flink spierpijn had ofzo, maar als ik haar dan 5 minuten later door de wei zie crossen en bokken, denk ik dat dat toch ook wel meevalt, bovendien heb ik haar denk ik echt niet overbelast.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:32

Vertrouwen! Gewoon weer rustig stapje terug doen en opnieuw beginnen. Je geeft al aan dat je je paardje waarschijnlijk geraakt hebt met afstappen. Wanneer je afstapt spant een jong paard zijn rug enorm aan (net als bij opstappen trouwens) als je hem dus in zijn spier raakt is dat erg pijnlijk en dus een bijzonder nare ervaring tijdens zadelmak maken....

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:54

Inderdaad vertrouwen opbouwen en dat eerst op de grond. Ik denk dan zelf aan het los werken op de NH methode.

Pas wanneer ze je weer volledig vertrouwd ga je stapje voor stapje het opstappen oefenen. Dus eerst gewoon naast haar staan, dan voet in de beugel, dan een beetje druk enz en dit alles zo ver dat zij het aan kan.

Blijf wel met het opstappen aan de gang. Het verwerkings proses maakt het enkel maar erger.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:39

Dat er iemand af is gevallen kan behoorlijk eng zijn voor een paard, vlak dat niet uit! Doe dus een stap terug en ga weer longeren, gooi het zadel op en ga eerst naast haar als een gek huppelen springen en rare dingen doen (langzaam opbouwen), klap overal op haar met je handen, steeds een beetje harder. Zo went ze aan steeds meer dingen, bij ons op stal geven ze vaak een compleet drumsalvo weg voordat ze opstappen.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:12

Goeie tip van Marliesje ! Hoe gekker je doet, hoe gewoner het paard alles gaat vinden, trek gerust wat heen en weer aan het zadel, stoot haar een paar keer aan, en even goed opletten wat er nu precies eng is aan het afstappen.
Is het het bukken, het been over haar rug gooien of het laatste stukje naar de grond toe ? Als ze het bukken eng vind, gewoon eindeloos herhalen als je erop zit zonder af te stappen, totdat ze dit volkomen normaal vindt. Is het echt het afstappen zelf dan kan het helpen als er iemand aan de rechterkant staat om tegendruk te geven, net als wel eens met opstappen gebeurd.
En gewoon eindeloos oefenen met op- en afstappen, ook (of juist) als het een keer goed gaat, gewoon nog een keer extra erop en eraf.
Veel sterkte ermee !

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:20

Nog een belangrijke tip, ga niet aanmodderen met inrijden, maar zorg dat een ervaren iemand je helpt of het even van je overneemt. Een paard verknallen tijdens het inrijden is o zo makkelijk gedaan, maar erg moeilijk op te lossen.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:46

Wat ik gedaan heb bij een jong paard dat eigenlijk alleen nog geleerd had dat er iemand met 'beentje geven' opstapte, en dus opstappen ook erg eng vond:

Op stal zetten, iemand bij het hoofd, evt wat te eten laten geven als afleiding en 'positiefs', strobaal ernaast, en alleen maar op en af stappen van die strobaal. Steps dus: je krijgt er zelf ook mooie strakke benen en billen van! Meer doe je niet. Net zo lang tot die beweging naast dat paard normaal wordt gevonden.

Dan de volgende stap: op de strobaal staand tegen het paard aanleunen en over het paard gaan hangen. Nog steeds op stal, en iemand die afleidt bij het hoofd. Net zolang tot dat totaal geen reactie meer oplevert. Zwaai ook eens met je armen aan de rechterkant van het paard, en doe deze oefeningen ook aan de rechterkant van het paard.

Daarna ga je, op die strobaal staand, kort met 1 voet in de beugel staan, en verder niks. Ook weer net zolang tot je paard er bij wijze van spreken bij gaat staan gapen van verveling.

Gaat dit goed, dan ga je hetzelfde buiten in een kleine ruimte, bv longeerbak, doen. Weer beginnen met alleen maar ernaast op- en afstappen van die verhipte strobaal. En dan weer hangen, etc.

De laatste stap, opstappen vanaf die strobaal met behulp van de beugel doe je wel buiten. Dat is niet zo veilig om dat op stal te doen.

Als allerlaatste kan je weer vanaf de grond proberen op te stijgen. Maar ik zou voorlopig een paar maanden, als het enigszins kan, via een mounting blok (strobaal dus, of iets anders) opstappen. Dat scheelt gewoon enorm met de drukbelasting op de rug van het paard.

Dat jonge paard van mij had geen slechte ervaringen verder, en had het binnen een paar dagen door. Maar trek er met een paard met slechte ervaringen rustig 10 dagen voor uit om het vertrouwen weer terug te geven.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 19:12

Bedankt voor de tips, hier kan ik echt even weer mee vooruit !!

Dat "drummen" op de rug en schuiven met het zadel doe ik inderdaad ook. De tip met de strobaal ga ik zeker uit proberen om haar weer wat vertrouwen te geven.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 01:16

Lees ik nu goed dat je op een paard wat niks kent kindjes hebt gezet

Levensgevaarlijk als je het mij vraagt, then again, je vraagt het mij ook niet

De beste tip die je kunt krijgen is om er iemand bij te halen die het vaker heeft gedaan, voor de rest kom je over als iemand die in ieder geval rusig aan wil doen. En dat is heel positief

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:24

Waar lees je nu dat ze er kinderen opzet?

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:37

Siggy schreef:
Afijn, de laatste tijd gaat het longeren echt heel goed, ze reageert goed op stemcommando's voor draf en galop. Ze is goed gewend aan zadel en bit en heeft al regelmatig zonder problemen kindjes op haar rug gehad.

In haar tekst...

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:42

Oh sorry, ja das wel vreemd ja. Totaal overheen gelezen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:45

Ik ga zeker met RK mee, zeer zeer onverstandig.

Ik snap zowizo niet hoe het kan gebeuren dat je per ongeluk met je voet tegen het paardenlichaam aankomt met op en afstijgen. DAT stukje is juist zo belangrijk! als een paard zich al met op en afstijgen de klere schrikt dan kom je er niet eens meer op!

Voordat je er weer een keer op gaat zitten, is het misschien verstandig om het op en afstijgen eerst goed onder de knie te krijgen op een ander paard, zodat DIT in iedergeval niet meer kan gebeuren. Het op en afstijgen is voor een paard al enorm eng en spannund de eerste paar keren.

Haal er een ervaren iemand bij

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 01:00

Ik zat al te wachten op zulke reacties.... jammer dat ze ook echt komen.

Kindjes op de rug betekend dat mijn nichtje of het dochtertje van mijn vriendin wel eens op haar rug hebben gezeten, meestal terwijl ze gewoon in de paddock stond of op weg naar de wei. Kindjes van 3 tot 5 jaar. Ik of mijn vriendin staat er gewoon naast en geloof me, ik neem echt geen onnodige risico's met die kleintjes. Maar vertel mij het verschil dan maar eens, iedereen vindt het doodnormaal als er een kind op de rug van een shet gezet wordt, maar het is ineens idioot als dat op een E-pony gebeurd. Mijn ervaring is dat mijn paarden juist door dat "gefrunnik" met ze veel relaxter reageren.
Voel mezelf genoodzaakt me toch ook even te verdedigen wat betreft mijn kunst van op- en afstijgen. Ik VERMOED dat mijn paardje geschrokken is doordat mijn voet haar rug heeft geraakt, kan niet echt iets anders bedenken. Ik rijd met een Barefoot zadel, waarmee ik gewend ben vrij snel op en af te stappen om schuiven te voorkomen. Ik wil best kritisch naar mezelf kijken en vind het ook een domme fout van me als ik haar geraakt heb met mijn voet. Het was misschien wat overmoedig en onnadenkend van me, omdat ze het zo super deed. Maar om dan meteen te zeggen dat ik eerst maar moet leren op en af stijgen... tja...

Ik wil het gewoon lekker rustig aan doen met haar, het is in de winter sowieso nogal behelpen omdat ik niet altijd een bak tot mijn beschikking heb (en al helemaal niet naast de deur), als ik het idee heb dat ik iets niet zelf op kan lossen, heb ik zeker mensen achter de hand voor raad en hulp. Mijn nu 6-jarige merrie heb ik ook zelf ingereden en dat ging toendertijd perfect. Maar ik besef ook dat niet elk paard zo makkelijk is als zij.

Het zou soms wel prettig zijn als er niet zo snel geoordeeld werd en gewoon wat info of hulp aangeboden werd waarom gevraagd wordt. Ik zal het heus niet perfect doen, maar dat zal niemand niet.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:00

Ik geloof dat iedereen hier wel info en hulp aanbied, het is maar hoe jij ermee omgaat. Het staat toch stom in een tekst dat je er eerst kindjes opzet en als dat goed gaat je zelf maar eens opstapt?
Niemand kan door de pc heen kijken en we weten allemaal niet op welk niveau je bezig bent enz. Niet meteen zo aangevallen voelen.
Wanneer je zegt dat je je paard waarschijnlijk hebt geraakt is de normale reactie idd om eerst eens te kijken of je wel goed kan op en af stappen. Is geen aanvallen, iedereen wil het beste voor jou en je paard!

braafpaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:03

Vind wat Ibbel zegt eigenlijk ook een beetje gevaarlijk wat nou als het paard toch een erge schrikreactie geeft en je valt. Een stal is erg klein als je op de grond ligt bij een gestresst paard. Een kind op een jong paard wat een nogal snelle schrikreactie geeft lijkt mij inderdaad ook niet verstandig. Vooral al omdat ze zelf als eerste al aangeeft dat het paard zo ineens in de stress kan schieten. Je kan een kind nog zo goed vasthouden maar je vergeeft het jezelf nooit als het toch misgaat. Nee kliene kinderen moeten niet in de buurt van jonge paarden komen vind ik.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:33

Als je goed leest zie je dat ik voorstel om eerst alleen maar op een strobaal op en af te stappen. Steps, dus. Naast het paard, en kijken hoe ze daar op reageert. Nou wil het er bij mij niet in dat een paard dat toch wel wát gewend is, jou plet tegen de stalmuur als je een strobaal de stal in sleept, en daar dan zelf op gaat staan. Maar goed, gebeurt dat wel, dan weet je in ieder geval dat je het zelf niet meer kunt oplossen.

En als je verder goed leest, zie je ook dat ik geschreven heb dat je de volgende stap pas moet nemen als je paard in slaap valt van verveling bij de eerste fase.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:49

Wat je ook nog kunt doen voor je zelf op stapt is met een lang touw gaan werken. Je hebt je paard aan het halster en je legt bij voorbeeld het touw rustig op zijn rug. Je kunt het dan als een soort lus aflaten glijden over zijn billen heen. Het zit dan als een soort broek, je kunt er dan een beetje aan trekken om hem te wennen aan dingen aan de achter kant van zijn lijf. Je kunt ook het touw over zijn rug zwaaien op zo'n manier dat het op zijn rug komt te liggen. Op die manier boots je je zelf een beetje na als je opstapt, je been over zijn rug zwaaien en daarna het gevoel dat er aan beide kanten van zijn lijf iets hangt. Als je paard gaat sputteren het hoofd bij jou houden en rustig het touw laten liggen. Zodra hij stopt met sputteren gelijk het touw van zijn lijf af laten glijden als beloning.

Ik heb dit Daan Simoons zien doen en het werkte super (www.junik.nl). Suk6 ermee!

braafpaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:48

Ibbel maar ze schrijft ook dat het paard heel onbetrouwbaar is wat reacties betreft dus. Je idee is wel goed maar geloof niet dat dat bij zo'n paard zo verstandig is.

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:34

Probeer in ieder geval te zorgen voor een kleine ruimte, dus een longeercirkel oid en geen heel weiland, dan hebben ze zoveel ruimte om te gaan als ze gaan. En iemand die haar vasthoud, die ook echt vasthoud en blijft vasthouden.
Verder gewoon heel rustig aan, steeds een stukje opbouwen om haar het vertrouwen terug te geven. Wat vind ze eng? Het hangen? Het je voet in de beugel doen? Als jij omhoog komt? Als je je been optilt?

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:06

@siggy: Ik herken het. Ik heb het ook gehad maar dan met opstijgen. Paard geraakt, te snel mijn been erover willen gooien en de teugels te strak gehad. Resultaat: gekneusde ribben en zeer pijnlijk achterwerk. Het heeft me twee weken gekost om weer een beetje vertrouwen terug te krijgen. Wat ik heb gedaan: veel bezig geweest om hem heen, naast hem staan, overal aanraken, beetje op en neer springen naast hem, aan de hand stappen, stil laten staan en weer vooruit stappen. Om hem heen lopen en ook aan de andere kant hetzelfde gedaan. Hij vond alles wat boven hem uit kwam eng. Tevens ben ik ook niet zonder hulp opgestapt, dit ook weer een paar weken gedaan en toen weer zelf alleen opgestapt, met een lang teugeltje en hij blijft keurig staan.
Succes, heb geduld, je paardje moet gewoon even weer vertrouwen krijgen.

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:07

Tips hoef ik geloof ik niet meer te geven, die zijn al genoeg gegeven, maar ik wilde alleen nog even opmerken dat je je pony niet per sé geraakt hoeft te hebben met je been, het kan ook zijn dat hij schrok van de zwaai die je been maakte.
Je kunt soms niet achterhalen waarom een paard schrikt.
Dat maakt het aanrijden van jonge paarden ook zo verdomde moeilijk: je moet overal rekening mee houden en zo nu en dan tot de conclusie komen dat je aan dat ene puntje nu net weer even niet had gedacht. Maar goed, het kan de beste overkomen dat er eens iets fout gaat, hoewel een proffesionele africhter over het algemeen wel weet waar de triggers zitten.

Ik hoop dat het je gaat lukken om haar vertrouwen weer te winnen, maar als ik dan toch nog 1 advies mag geven: als het niet snel beter lijkt te worden, ga dan toch denken aan professionele begeleiding, want je kunt er beter te vroeg dan te laat bij zijn!

Succes!

EquiNatura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:32

ik denk dat ik mij zeker aansluit bij Tender. Zorg er ook voor dat je voor je zelf de rust bewaard, een paard merkt het heel goed aan je wanneer je nerveus wordt. Ga liever een stap eerder terug, dan een te snel voor uit. Aanleren is makkelijker als corrigeren. Zorg er voor dat je beide plezier houdt in het werken, zonder stress en andere ongein. In ieder geval heel veel succes!