Bokkken!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Okkilover

Bokkken!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 18:55

Mijn merrie is sinds een paar dagen steeds meer aan het bokken. Ze doet dit alleen als ik haar voorwaarts drijf en zij er genoeg van heeft. Ik rijd met sporen en soms ook met zweep want ze moet meer voorwaarts lopen. Wat kan ik het beste doen? want als ik door blijf ''trappen'' dan gaat zei ook door en uiteindelijk wint zij!
alvast bedankt

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:37

Zoals je zelf al zegt niet hele tijd door drijven, want je pony zal uiteindelijk winnen. Ligt het niet aan je zadel? Ik weet het niet hoor maar dat zou kunnen. Heb je les? anders is dit een goede optie.. Als het niet aan je zadel ligt kun je als je haar drijft en ze niet reageert een tik met de zweep geven en erg boos praten. Ook kan je er iemand bij halen wie haar even een mep geeft. Misschein niet erg vriendelijk, maar dat is ze ook niet voor jou. Longeer haar ook veel en leer haar naar stemcommando's te luisteren. Heel veel succes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:46

Ten eerst vind ik spoor gebruik om haar voorwaarts te krijgen al fout. Die dingen zijn daar niet voor maar om hulpen te verfijnen. En door trappen ook al niet
Paarden bokken over het algemeen niet zomaar voor de lol. Vaak is het omdat ze ergens last van hebben. Misschien pijn of ligt het zadel niet goed. Ik zou eerst daarna kijken of laten kijken voor dat je er nog scherpere sporen in boort!!

monsera

Re: Bokkken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:57

Je bent nu op de verkeerde manier bezig met je paard.Het is zeker niet de bedoeling dat je je paard voorwaarts moet rijden met een zweep en sporen.Ga les nemen om te leren hoe je op de juiste manier je paard voorwaarts kunt laten gaan.

Verder ben ik het met de anderen eens een paard gaat niet zomaar bokken dan wil hij je iets duidelijk maken.Dat hij waarschijnlijk pijn heeft dit kan komen doordat hij spierpijn heeft en je te veel vraagt op dat moment hij kan vast zitten in de rug kan komen door verkeerd rijden maar kan ook komen als hij op stal mss een keer heeft vast gelegen in zijn stal of mss past zijn zadel niet goed.Ga eens kritisch naar je paard kijken.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:27

Als je zeker weet dat je paardje nergens last van heeft en als dit een dominantie probleem is, dan is het heel erg vervelend, maar op iedere bok die je krijgt, geef je een tik met de zweep! Jij moet de laatste tik uitdelen!

Okkilover

Re: Bokkken!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 20:34

ik zal er even bij vermelden dat mijn paard drachtig is en die sporen zijn er vooral om iderdaad de hulpen te verfijnen en de zweep om haar voowaarts te krijgen(soms is ze wat lui). En ja ik heb les, en ook goed Aan het zadel ligt het btw ook niet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:36

is ze dan niet vast of heeft ze geen last van haar rug etc???

Okkilover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 20:38

Cinnepin schreef:
is ze dan niet vast of heeft ze geen last van haar rug etc???

nee ik geloof van niet want ze laat goed los en dat soort dingen en ik kan goed stelling vragen, dus ik denk niet dat dat het is. het is ook raar want het is heel plotseling,,

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:39

juist daarom..omdat het zo ploteseling is zou ik toch even kritisch kijken

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:10

geen paard gaat zomaar bokken. Laat inderdaad medische problemen uitsluiten, misschien zie je toch wat over het hoofd!

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:02

Ik lees even mee, want ik zit op dit moment met het zelfde probleem.
Mijn paard slaat op slot. Op mijn been gaat ze al bokken. Zelfs al wanneer ik haar met mijn stem voorwaarts laat gaan.
Op dat moment kan ik dus helemaal niks meer.
Een oorzaak heeft het niet. Clubles is een hel, thuis gaat het redelijk en op wedstrijd loopt ze super.
Mischien kan ik hier een oplossing vandaan halen.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:36

Vajramani schreef:

Een oorzaak heeft het niet. .

Het heeft ALTIJD een oorzaak en jij moet uitzoeken wat het is.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:56

Mijn paard is jaren geleden ook begonnen met steigeren doordat hij teveel belast werd op 1 kant (bleek achteraf) word dit paard goed rechtgericht en word er rekening gehouden met natuurlijke buiging van paard? Ik wist dat toen ook niet en werd er ook niet op gewezen door prix st george ruiter en instructeur.... helaas..

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:54

Jouw paard is drachtig schrijf je. In de 7e en 10e maand draait het veulen, wat erg pijnlijk kan zijn. Als ze nu plotseling bokt, en toevallig ook in de 7e maand van de dracht is, kan dat goed de reden zijn.
Verder kan de dracht haar sowieso zwaar vallen, en een algemene reden tot sputteren tegen werk dat ze normaalgesproken wél goed doet.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:14

oehh,, uhhm misschien is het wel de weersverandering mijn haflinger had ook al springerige dag vandaag.. Zou heeeeel goed kunnen

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:57

monsera schreef:
Vajramani schreef:

Een oorzaak heeft het niet. .

Het heeft ALTIJD een oorzaak en jij moet uitzoeken wat het is.

Ja, tuurlijk heeft het een oorzaak. Maar geen lichamelijke. Mijn merrie is echt op en top merrie. Met een behoorlijk eigen karakter

Iris1702

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:26

Die van mij bokt de laatste tijd ook steeds meer. Maar bij mij ligt dit aan het werk. Hij moet nu werken en heeft daar geen zin in.

Uit protest gaat ie bokken... Ik merk heel goed dat dat gebeurd als hij een voor hem moeilijke oefening moet doen gecombineerd met voorwaarts lopen. (hij is nogal lui aangelegt)

Misschien is dat bij jou ook het geval..??

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:30

Het kan ook zijn dat ze tegen je been in komt, dat doet tie van mij ook wel eens, dan spoor ik haar nog een keer aan zodat ze wel gewoon luistert.

Merries komen over het algemeen vaak tegen het been in. Daar moet je heel consequent in zijn.

succes

Don_Zhivago

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:47

heleenxx schreef:
geen paard gaat zomaar bokken. Laat inderdaad medische problemen uitsluiten, misschien zie je toch wat over het hoofd!

een pad bokt vaak ook om onder het werk uit te komen.

Don_Zhivago

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:51

je kan ervor de zekerhed ook en DA naar laten kijken..

maar het zou ook kunnen dat ze gewoon dwart is en tegen je in gaat...

als je zeker weet dat het niet medisch is moet je het wat harder aan gaan pakken want dan is zij de baas...

rij maar door met zweep als zij gaat bokken geef je dr eerst een schop blijft ze door gaan elke keer als zij bokt een tik...

NIET OPGEVEN want dat krijgt zij dr zin....

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:06

Promessa schreef:
heleenxx schreef:

een pad bokt vaak ook om onder het werk uit te komen.

Ik wist niet dat padden ook bokken!

Nee dat is flauw, maar sluit eerst altijd pijnlijke zaken uit. Of ga eens wat meer grondwerk met je paard doen. ik heb ook zo'n echte merrie. wij vrouwen moeten toch snappen dat niet iedere dag (of week) hetzelfde is. Hou de afwisseling erin.

Don_Zhivago

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 09:49

haha ja zie me al zitten op een bokkende pad:P

sorry typ foutje..

maar ik ben het met je eens dat je met een paard lekker moet afwisselen...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 10:03

peerd is drachtig, het weer is omgeslagen,

wellicht is dit haar manier om jou te vertellen dat je haar overvraagd???

Een paard bokt om een reden, en zeker als ze het nooit eerder gedaan heeft dan probeert ze je iets te vertellen. Ga op zoek naar een manier van werken die voor jullie beide op DIT moment bevredigend is....... Hou in je achterhoofd dat de merrie zwanger is en dat ze dus ook last van haar lijf kan hebben, het lijf veranderd daardoor kan het zadel ook slechter gaan liggen. Daarnaast gieren de hormonen door haar lijf, waardoor me wellicht wat geprikkelder kan reageren op bijvoorbeeld been. Een paard is ook maar een pad :D

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 15:23

Iris1702 schreef:

Uit protest gaat ie bokken... Ik merk heel goed dat dat gebeurd als hij een voor hem moeilijke oefening moet doen gecombineerd met voorwaarts lopen. (hij is nogal lui aangelegt)

Dit kan een reden zijn maar er kunnen zoveel redenen zijn je moet altijd naar je paard kijken om te kunnen beoordelen waarom de jouwe is gaan bokken.

Verder vind ik niet dat je zomaar kunt zeggen dat hij uit protest gaat bokken.Hij gaat bokken om jou wat duidelijk te maken je vraagt iets wat moeilijk voor hem is mss is het nog te moeilijk voor je paard of mss heeft hij spierpijn en doet het zeer als jij dan weer aan die spieren zit en moet je die dag even een stapje terug doen en de spieren rust geven om te herstellen en het een dag later weer proberen.

girliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 15:25

Ik kan alleen maar zeggen dat ik het helemaal met kiWiKo eens ben.
Je kan wel denken dat ze lichamelijk nergens last van heeft, maar zo'n veulentje in de buik kan toch voor behoorlijk wat last zorgen