Don Juan @ Longeerwork

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

San

Don Juan @ Longeerwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 16:52

Gister maar weer eens even mijn Donnetje aan de longeerlijn gegooid.

Was alweer een tijdje geleden dus ik begon nu pas te zien dat hij
echt heeeeeel veel ruimer is geworden in zijn gang en ook door
begint te krijgen dat het veel lekkerder loopt met je hoofdje wat lager.

Ik zet hem bij aan rubberen bijzetteugel vastgemaakt aan een vrij
hoge ring. De binnenkant zit altijd net twee gaatjes strakker dan
de buitenkant zodat hij ook iets naar binnen wordt gesteld en niet
gaat kantelen met zijn hoofd, dat doet hij namelijk als hij gelijk
aan beide kanten aan de longe loopt.

Het zijn alleen maar draffoto's want galopperen doe ik niet bijgezet.
Heb mezelf ooit geleerd dat dat niet goed is, dus doe ik dat ook niet.
Galopperen doen we alleen zonder bijzet, tijdens het losgooien of met rijden.

Commentaar is welkom!

Afbeelding

foto 1:
Hier had hij eigenlijk niet zoveel zin en ging hij even uitproberen hoe hoog hij zijn hoofd
kon houden met die bijzetteugel erom. Dat was kennelijk heel hoog, want hij
kon gewoon heel zijn neus eruit drukken, maar ik wil hem niet te veel vast zette.
Zijn draf is hier wel lekker ruim.

Afbeelding

foto 2:
Hier is hij alweer veel meer ontspannen.

Afbeelding

foto 3:
Mijn glimwormpje de andere kant op. Vindt hij erg moeilijk linksom, maar het
gaat al steeds beter. Ik ben ook zo trots op zijn ruime draf.
Toen hij kwam was het een echte dikkerd met korte prutspasjes.

Afbeelding

foto 4:
Qua hoofdhouding iets minder mooi, maar ben hier weer zo trots op die beentjes!

Afbeelding

foto 5:
Mijn knapperd van voren, met zijn fopkolletje.
Hier kan je zien dat hij zowaar (op links) iets naar binnen wil kijken.

Afbeelding

foto 6:
En hier zij zijn hele uitdrukking: Baas, ik ben moe, mag ik al slapen? Maar nee hij moest nog flink wat rondjes uitstappen.

En, wat vinden jullie ervan?

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:55

mooi beestje joh!!
hij glimt ook zoo mooi

joycie

Re: Don Juan @ Longeerwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:00

Toen ik de titel las, dacht ik: He, zo heet mijn lieveling ook, ze zullen toch niet hem op bokt hebben gezet?

Dus toen ging ik kijken, maar hij was het helaas niet.

Maar je hebt een leuk paard!, Hij glimt echt mooi, en hij loopt mooi ruim!

Leuke naam heeft ie ook

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 17:01

Haha, dat is wel raar ja. Staat ineens jouw paard op bokt.

Hij glimt trouwens uit zichzelf altijd zo, dus ik heb gewoon mazzel !

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:06

is een mooi paard om te zien zeg.
en dat dekje vind ik ook helemaal geweldig.

waarom denk je dat het slecht is om te galoperen aan de longeerlijn met bijzets? (is gewoon een vraag hoor. is niet afzeikend bedoeld)

Groetjes

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 17:20

Ik vind altijd dat mijn paard dan zo belemmerd wordt in zijn gang. Hij is groot en jong en galoppeerd nog vrij groot. Als ik hem dan bijgezet laat galopperen zie ik steeds de bijzet los / vast / los gaan. Ik heb het idee dat hij niet natuurlijk mee kan bewegen met zijn neus in de galop als ik hem bijzet. Ik bedoel met mijn hand ga ik immers ook mee als ik erop zit in de galop en zo bijgezet kan dat niet, dan zit het altijd op een plek vast.

Ik weet niet of deze redenering ergens op slaat hoor, maar dat is mijn idee erbij. Dus doe ik het liever niet.

lotjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:45

leuk paard.. hij glimt ook zo mooi

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:45

super, laat eerst je paard maar goed in everwicht zijn in stap en draf, zodra dat goed is kan je beginnen met galoperen!!
Dat is een hele goede trainingswijze hoor die je hanteerd, vind er niets vreemd aan!!

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 18:00

Oke, nou ja gelukkig. Ben blij dat ik niet de enige ben die er de zin van inziet om hem alleen te laten stappen en draven aan de bijzet.

Hij moet nog echt op zijn eigen benen gaan lopen en veel sterker worden en spieren krijgen. Maar goed, voor nu ben ik al blij dat al dat vet eraf is.

masja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:03

Wat een glimworm!! Wouw!! Echt super!

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 19:02

Dank je.

Laat ik gelijk even van de gelegenheid gebruik maken om kort te vragen of er meer mensen zijn die willen reageren op het galopperen aan de bijzet. Wat is hiervan het nut en het onnut en is dit goed ja of nee? Wil nou wel eens weten hoe het zin en hoe de meningen verdeeld zijn.

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:04

Mooi foto`s

Leuk paardje
En mooi

BelleFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:15

Sansje schreef:
Dank je.

Laat ik gelijk even van de gelegenheid gebruik maken om kort te vragen of er meer mensen zijn die willen reageren op het galopperen aan de bijzet. Wat is hiervan het nut en het onnut en is dit goed ja of nee? Wil nou wel eens weten hoe het zin en hoe de meningen verdeeld zijn.

Wat een lekker ding heb je daar lopen.

Mijn persoonlijke mening (weet niet of die correct is) : ik ben in het geheel niet voor bijzets. Zoals je al aangaf is het contact vaak los-vast, en ik heb het idee dat paarden er erg op kunnen gaan hangen als je niet oplet. Ik heb dan al zo'n paard dat met rijden erg op je handen durfde hangen en dat is nu beter dus met hem zou ik zeker al geen bijzetteugel gebruiken (tenzij hij ooit voor zitles/voltige zou gebruikt worden, da's iets anders).

Wel vind ik het heel mooi en goed dat je je paard alle kansen geeft zich te ontwikkelen en hem dus niet gelijk helemaal in de krul gedraaid laat galopperen. Mijn eigen paard is ook erg groot en niet zo sterk, en zeker toen ik hem pas had. Vooral wanneer ik de eerste keer galoppeer vond ik het vooral belangrijk dat hij kan galopperen, en niet belemmerd werd in zijn sprong en activiteit, en dat heeft me al vruchten afgeworpen want waar "rond" galopperen vroeger een gevecht was lukt dit nu al veel beter (merkte ik op op de foto's van zaterdag).

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 14:57

Dank je voor je antwoord.

Zelf vind ik het altijd wel fijn om hem toch wat meer aan het werk te kunnen zetten aan de longe door hem bij te zetten, dus vandaar dat ik het met draven en stappen wel doe. Mijn paard is daarnaast wel extreem licht aan de hand, dus hangen is hem eigenlijk onbekend. Ik denk inderdaad dat het dus wel paardafhankelijk is of het verstandig is om bij te zetten enzo.

Kieffer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:05

Ik gebruik altijd liever elastik dan bijzet, mijn idee daarbij is dat paarden er meer vrijheid bij krijgen dan bij een bijzet, maar toch door de druk de juiste aanleuning nemen. Je hebt ook het los-vast-los-vast effect niet zo, als met een lapperende bijzet.

Heel mooi paardje, ziet er goed uit hoor

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:09

Wat kan die lekker lopen zeg. Ziet er goed uit, helemaal die vacht En ik ben eerder veel touwtjes of voor dubbele longe dan voor bijzet

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 15:12

Elastiek is zo'n ding dat met een lus boven de oren zit? Ik moet even diep graven hoor.

Ik moet zeggen dat ik deze bijzet al heel vriendelijk vindt. Het zijn rubberen, zeer elastische dingen en ze geven een ongelofelijk eind mee. Maar toch vind ik ermee galopperen wat ver gaan. Bij ons op stal zijn er wel die het wel gewoon doen door een slof vast te knopen ofzo, dan zitten ze echt vast en zou ik er dus al helemaal niet mee galopperen ofzo, maar die dan dat wel. Kan dat kwaad? Het lijkt mij niet echt lekker?

masja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:04

Bij een losvaste verbinding naar de mond zijn je bijzets of te lang of je hebt je paard niet actief genoeg van achteren naar voren aan het lopen.

Je kan heel simpel meten of ze lang genoeg zijn door je hand onde haar mond te houden en haar hoofd omhoog te drukken. Komt haar hoofd in die houding iets achter de loodlijn zitten ze kort genoeg. Blijft ze er dan voor kan ze in het lopen haar rug wegdrukken. Dat is niet wat je wilt.

Als ze kost genoeg zijn maar je blijft de losvast verbinding houden dan loopt ze niet genoeg van achternuit. Dit kan je zien aan de actie in het achterbeen en de buiging in de lendenen.

Gallop aan de longe kan prima, zou niet weten waarom niet

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 12:38

Ik laat hem ook wel gewoon galopperen aan de longe, alleen niet bijgezet. Hij moet daar nog zoveel moeite voor doen om te galopperen op dat kleine rondje, dat ik die bijzet eraf haal. Hij is jong en galoppeert er nog te groot voor denk ik.

In stap en draf is er geen los vaste verbinding, dan is hij gewoon goed. Tenminste daar ga ik dan vanuit .

Marleen_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:05

schitterend paard, een lekker bling bling huidje geweldig!!!
even off-topic
staat jou paard vlakbij carnisselande of zie ik dat nou verkeerd op de foto? ik heb daar gewoond dus het komt me nogal bekend voor.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 13:40

Haha klopt. Hij staat aan een dijk daarzo ja. Tegen het nieuwe gedeelte aan van wijk Vrijenburgh tegenover Carnisselande.

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:02

Sansje schreef:
Ik vind altijd dat mijn paard dan zo belemmerd wordt in zijn gang. Hij is groot en jong en galoppeerd nog vrij groot. Als ik hem dan bijgezet laat galopperen zie ik steeds de bijzet los / vast / los gaan. Ik heb het idee dat hij niet natuurlijk mee kan bewegen met zijn neus in de galop als ik hem bijzet. Ik bedoel met mijn hand ga ik immers ook mee als ik erop zit in de galop en zo bijgezet kan dat niet, dan zit het altijd op een plek vast.

Ik weet niet of deze redenering ergens op slaat hoor, maar dat is mijn idee erbij. Dus doe ik het liever niet.

oh oke op die manier. zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken.
je hebt er goed over nagedacht. zeker als die jong is en nog moeilijk gesloten kan blijven in het galoperen, dan ben je inderdaad goed bezig om hem niet te laten galoperen. precies zoals je zegt je hand heb je er ook meeverend en ontspannen aan en niet los vast.

succes verder en zeker veel plezier.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 18:25

Jaja, hihi, ik denk nog wel eens na. Ik vond het ook wel logisch klinken, maar of het nou echt zo is ?