bitloos... welk hoofdstel? + / - ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

bitloos... welk hoofdstel? + / - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 00:12

We overwegen verder te gaan met een bitloos hoofdstel. Dat lijkt ons voor het paard wel zo prettig, ze is ook vaak zo gestresst aan het kauwen en loopt te mieren met haar tong. We hebben haar nu 5 maanden en ze is al een heel stuk rustiger geworden, maar hoe hard we ook ons best doen zacht voor haar te zijn, ze lijkt tegen dat bit te protesteren. We hebben vandaag weer met het Monty Roberts halster geoefend (eerder weleens geprobeerd, het schijnt dat je daarmee kunt rijden), Iranda was er heel blij en ontspannen mee.
Ik vond er wel nadelen aan zitten, het touw over de neus verschuift en het halster kruipt omhoog. Dus op zoek naar een "echt" bitloos hoofdstel of zo'n neusriem die je ervoor kunt gebruiken. Maar na een tijdje google-en en zoeken zie ik door de bomen het bos niet meer! Er zijn ook een aantal verschillende soorten...

Wie heeft ervaring met een bitloos hoofdstel, wat voor een is het, en hoe bevalt het je? Kun je er alles mee doen wat je met een normaal hoofdstel ook kunt? En is het waar (dat lees ik in sommige commentaren) dat er een soort gewenning optreedt? En rij je er ook buiten mee?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:06

Ik heb alleen ervaring met een Hackamore en die heeft op alle paarden en verschillende uitwerking. Ik denk dat dat met een bitloos hoofdstel ook zo zal zijn. Het ene paard vind het wel fijn en het andere niet.
Met een Hackamore heb ik op de meeste paarden heerlijk gereden. Wedstrijden gesprongen en buitengereden. Kan allemaal. Je mag er alleen de dressuurring niet mee in en dat zal met een bitloos hoofdstel ook wel niet mogen.
Is er wel eens een tandarts bij je paardje geweest? Misschien heeft ie wel enorm last van zijn gebit of zelfs een hangend rooster....

opala

Re: bitloos... welk hoofdstel? + / - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:16

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 10:51

danks voor de link... ik zal t topic gauw gaan doorlezen

De tandarts is erbij geweest toen we haar net hadden (in juni), ze had flinke haken op haar kiezen en was in een paar jaar in ieder geval niet naar de tandarts geweest. Nu is alles okee. Het is daarna ook wel wat verbeterd maar toch vind ik haar er niet "happy" mee. Lastig om de 4e eigenaar van een paard te zijn, je weet dan niet wat ze allemaal heeft meegemaakt en hoe ze is gereden... Zal ze nog verder ontspannen, of doen we haar een plezier met een bitloos hoofdstel? Wel grappig om te zien dat ze ook "knabbelde" gister terwijl ze niets in had. Dat was wel een ander soort geknabbel, meer ontspannen. Zo heeft ze weleens vaker geknabbeld, maar dat waren meer momenten dan de hele tijd.

De vraag is dus ook een beetje: zal bitloos rijden haar blijer maken of alleen voor heel even..?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:12

Het is erg vervelnd als je niet weet wat er in het verleden allemaal is gebeurd (ik koop ook alleen paarden van 1e eigenaar).
Geeft ze je wel het idee dat ze voor je wil werken en heeft ze (ondanks het bit) wel plezier in het rijden? Misschien is ze in het verleden wel met zo'n harde hand gerdeen dat ze geen hand vertrouwd, dit is een kwestie van langzaam met heel veel geduld toch met africhtingsbit gaan werken en heel zacht zijn met je hand. Het is niet makkelijk om een paardje te hebben dat zo reageerd, ik snap je frustratie!

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 12:59

Het plezier wisselt, eigenlijk. Ze is weleens op buitenrit geweest en dat vond ze super, op de foto's loopt ze superblij en opgewonden te kijken en je kon merken dat ze het geweldig vond. Maar omdat wij zelf nog niet zo ervaren zijn en zij iig de afgelopen 3 jaar niet op buitenrit geweest was bouwen we dat langzaam op. In de bak protesteerde ze in het begin best hard, maar wel op een beschaafde manier, ze maakte een soort huppeltjes en het ergste dat ze deed was achteruit lopen. Nu protesteert ze nog in de vorm van "hoofd omhoog en hollen!" als er een tijdje weinig is gevraagd, en ze "moet" ineens weer netjes lopen, bijv. na tussentijdse "pauze" (even aan de losse teugel). We vragen het wel zacht, maar toch is mevrouw het er niet zo mee eens.

Op foto's van het rijden zie je haar meestal met een deels opengesperde mond (voor zover het riempje dat toelaat) en wijdopen neusgaten, haast een angstig gezicht. Gezien hoe gevoelig ze kan reageren (als ze niet in protest is ) denk ik niet dat ze langdurig met harde hand gereden is. Het frustrerende is dat het 1 keer 5 minuten zo perfect geweest is (een paar weken terug, helemaal ontspannen nageeflijk, superlicht, ze liep echt super!) dat ik weet dat ze het wél kan. Wij moeten daaraan werken, en zij moet er weer aan wennen.

Wat er mbt rijden is gebeurd weet ik niet, ze kan een heleboel en ze kan ook best geconcentreerd werken als je maar genoeg van haar vraagt (bij alleen een beetje rondhobbelen verveelt ze zich!). We weten ook dat ze de afgelopen jaren niet nageeflijk heeft hoeven lopen maar daarvoor schijnt ze L2 dressuurwedstrijden te hebben gedaan. Zij kan ons leren rijden

De hoefsmid zei laatst dat ze waarschijnlijk meer heeft meegemaakt dan wij willen weten, gebaseerd op haar paniek wanneer je 1 been stevig vasthoudt terwijl zij het terug wil en onze verhalen over panische reactie bij het zien van de zweep, en paniek wanneer de staldeur dichtgaat of ze ergens met het halster om aan vast wordt gezet. Terwijl ze keurig netjes stil kan staan als ze wordt vastgehouden, en ze tijdens poetsen en opzadelen altijd los in haar wei stilstaat.

YellyBelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:28

Hmm.. mijn ervaring was niet zo goed Was ook wel een beetje dom om meteen bitloos een buitenrit te maken Hebben ze daar speciale hoofdstellen voor dan?

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:33

Een vraagje mbt het rijden met het MR Dually halster: laat je wel los? Ofwel in andere bewoordingen: houd je niet constant druk op je teugels? Dat is namelijk niet de bedoeling Bij geen enkele bitloze optoming overigens

=^.,.^=

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 15:51

als ze daar is waar ze moet zijn laat ik los... en dat snapt ze niet zo goed, dan is ze zo weer verdwenen en dan grijp ik dus weer in. Ik denk ook dat het halster niet zo'n goeie is om mee te rijden, het gaat scheef zitten (ik denk omdat het niet aan beide kanten even zwaar is) en het schuift omhoog en naar achteren, komt echt achter haar nek te zitten. Het kan best zijn dat ik nog teveel "vasthoud" want ik moet ook wennen aan hoe het voelt. We hebben dit eerder eens uitgeprobeerd en nu pas 1 keer weer gedaan, dus er zou nog hard geoefend moeten worden. Kun je uitleggen hoe jij dat precies doet, kun je je paard nageeflijk rijden? Wanneer geef je wat aan, en hoe reageer je als je paard versnelt? Iranda is trouwens bijna 16, zou dat uitmaken voor een evt overgang naar zonder bit?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:48

Leeftijd maakt niet uit, maar ik denk dat je paardje niet meer weet hoe te ontspannen. Ik heb ook zo'n paard gehad, die liep mee in de jacht en was gewoon altijd lomp gereden. Die wist gewoon niet waar hij met zijn hoofd moest lopen om zijn rug te kunnen ontspannen. Omdat je aangeeft dat ze het wel kan, denk ik dat je gewoon moet blijven proberen, maar niet met teveel druk. Als ze jou kan vertrouwen zal ze vanzelf iets zakken en er uiteindelijk achter komen dat dat veel fijner lopen is. Het ene paard snapt dit meteen en het ander niet. Ik ben toen bijna 3 maanden intensief bezig geweest. Op het been naar voren en niets met je hand, dan komt ie vanzelf. Heb je wel les?

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 22:15

We zijn nog op zoek naar instructie hier in de buurt, dus nu geen les helaas. Omdat Iranda hoestte en een paar weken op rust gestaan heeft, ben ik die zoektocht even gestaakt. Eerst maar eens rustig aan weer opbouwen (dat mag gelukkig nu, voorzichtig weer een klein drafje af en toe, en straks ook weer meer) (da is vandaag geweest ), daarna gaan we voor les. Ik vind het wel belangrijk dat we iemand vinden die ons het hoe-en-waarom kan uitleggen en niet puur op de figuren en de moeilijke termen is. Iemand met een begripvolle aanpak (op de manege hadden we zo iemand, hij kon wel streng zijn maar leerde ons ook de achtergrond van dingen). En niet een ze-moet-gewoon-luisteren-of-anders-zwaait-er-wat achtige benadering... Tot we die iemand gevonden hebben, hebben we elkaar en de digicam, op foto's en filmpjes zie je pijnlijk duidelijk wat je fout doet

Iranda komt nu al wel makkelijker naar beneden dan toen we haar net hadden, maar blijft daar dan vaak niet. In stap gaat het prima, in galop ging het zelfs ook best aardig (we hebben dat al weken niet gedaan alleen), maar in draf is het moeilijk. We doen wel ons best haar zo min mogelijk te storen en goed te zitten, maar zijn niet bepaald ZZ-dressuurruiters. Er valt nog zat te leren... Gelukkig is er Bokt

Kan het trouwens zijn dat ze draf minder fijn vindt of gewoon ont-wend is? In het begin was er nauwelijks een draf, als je wilde aandraven vanuit stap dan zat je in galop, ging je uit galop weer terug dan belandde je in stap, alsof die hele draf niet bestond. (Behalve als je met haar door een doorgang moest zoals de ingang van de wei, dan moest mevrouw er persé in een drafje langs!)
Maakte je een wending of deed je wat-dan-ook wanneer je haar toch eindelijk in draf had, dan zat mevrouw zo weer in galop. Dat doet ze nu niet meer hoor, maar waarom zou ze dat doen? Aan de longe kan ze prima draven en onder het zadel ook wel, maar toch het liefst in hoog tempo en met haar neusje in de lucht. Ze heeft een goed passend zadel (de vorige eigenaars hebben dat voor haar laten maken) en loopt mooi regelmatig. Wel kan het zijn dat ze vroeger last gehad heeft van haar rug, de witte plekken bij de schoft waar het zadel nu niet eens in de buurt komt zijn volgens de hoefsmid toch drukplekken van een zadel, hij is ernaast gaan duwen en dat vond ze niet leuk. Kan het daarmee te maken hebben?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:17

Het kan idd met drukplekken te maken hebben waarom ze niet wil ontspannen, maar als het zadel goed ligt (en dus niet op die plekken drukt) is er niets aan de hand.

Draven is het moeilijkst voor een paard. Ik heb nu een 4-jarige en die is nog niet zo lang onder het zadel. Hij galoppeert ook liever meteen aan dan dat hij in draf blijft en dit heeft te maken met het feit dat dat gewoon makkelijker is dan de achterhand onder de massa te brengen om actief door te draven.
Dit is een kwestie van oefenen en sterker maken van je paard.

Weet je wel zeker dat wanneer je paard nageeft jij ook meegeeft in je hand? Want als je paard nageeft en toch tegen je hand "aanloopt" hij van schrik/ onwetendheid weer omhoog komt.

Ik zou toch weer op zoek gaan naar instuctie, je kan ook een half uur les nemen en dan alleen maar stappen (geef zelf ook vaak zo les), dit is alleen maar goed voor jullie.

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 10:01

We letten er wel op, dat direct loslaten, maar ze verliest vaak een beetje teveel snelheid als ze "netjes" loopt en ga je dan voorzichtig drijven, dan komt dat hoofdje weer omhoog. Bij mij loopt ze ook langer "ok" ("goed" zal ik niet beweren ) dan bij mijn man, die wat minder lang rijdt dan ik. Ik wilde eigenlijk deze week verder zoeken en na volgende week met lessen beginnen, omdat we nu nog even niet lang achter elkaar met haar draven (rustig opbouwen op aanraden van de da). Een halfuur les is wel een idee, dan vallen de euri ook wel mee. Wat is trouwens een redelijke prijs voor een halfuur les..?

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:21

De leeftijd zou geen probleem moeten zijn, want onze King was ook al 14 toen we hem bitloos gingen rijden

In het begin hebben we hem gewoon lekker helemaal los met een flink tempo gereden. Meestal komt het hoofd dan op een gegeven moment vanzelf omlaag.

Wat wij ook doen is regelmatig met de pessoa longeren. Als hoofdstel kun je dan je Dually gebruiken of een sidepull. Gewoon rustig opbouwen: in het midden beginnen en als ze warm is laag instellen en veel overgangen laten maken en schakelen binnen de gangen.

In principe leren ze met de pessoa hun rug goed te gebruiken en de achterhand goed onder te brengen, maar ook te geven aan druk. Als ze namelijk zelf goed loopt, is er geen druk op haar hoofd en billen.

Het is heel begrijpelijk dat ze weer omhoog komt op het moment dat jij los laat. Dat is een kwestie van volharding en consequent blijven. Knijp met je benen en vraag dan met je handen. Op het moment dat ze haar hoofd daar heeft waar het moet zijn, laat je eerst je handen los, dan pas je benen zodat je uiteindelijk met een kneep van je benen het hoofd kunt vragen.

Begin stilstaand en in stap en wanneer ze het gaat begrijpen ga je verder in de draf en uiteindelijk galop.

Onze instructrice zit in Breda, maar ik neem aan dat je dat te ver vindt. PB anders maar even.

Suc6 met je kanjer.

=^.,.^=

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:05

Goede instructie hoeft niet duur te zijn. Ik ben zelf gediplomeerd instructeur en vraag voor een half uur 12,50 en voor een heel uur 20 euro. Mits ik in de buurt lesgeef. Ik geloof dat dit wel het bedrag is dat de meeste gediplomeerde mensen vragen.

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:30

Ik kan je zeker een bitloos hoofdstel aanraden! Mijn paard was al 12 jaar met bit gereden: toen ik haar kocht ben ik direct op bitloos overgestapt en vanaf de eerste minuut begreep ze wat de bedoeling was.
Ik heb twee halsters: beiden lijken erg op een gewoon hoofdstel, en de signalen zijn voor een paard makkelijk te begrijpen.
Ik heb een Dr. Cook (niet de echte, een namaak van hue&hott). Mijn merrie deed het er OK mee. (volgens mij is deze vergelijkbaar met die NoBit-hoofdstellen in felle kleurtjes)
Ze is echter nog heeeeeel veel blijer met het leren hoofdstel van Voest! Heel simpel hoofdstelletje: Je stuurt, stopt etc. hier ook door druk rond de neus, maar het leer is heel dik en zacht. De riempjes zijn onder de kin gekruist, waardoor druk op de rechterteugel 'duwt' aan de linkerkant. Wijken voor druk dus.
Mijn paardje is er echt heel blij mee, en nooit onbestuurbaar. Ook aanleuning en mooi rond rijden zijn geen probleem met dit hoofdstel.
Het blijft altijd netjes op zijn plek. Ik heb er al vele buitenritten mee gemaakt, ook in groepen (dus wat meer temperament) maar nog nooit 1 probleem gehad met dit hoofdstel!!!
Hier een foto'tje: http://www.emielvoest.nl/emvoest.nsf/0/ ... ent&Click=
Wel veel geld voor een beetje leer. Er is nu ook een goedkopere versie ergens te koop. Ben de website vergeten...Iemand anders?

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 11:57

Inderdaad wel heel weinig leer voor veel geld, maar een goed hoofdstel is ook niet zo goedkoop natuurlijk. Hoe heb je geleerd hiermee te rijden?

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:17

Birta schreef:
Wel veel geld voor een beetje leer. Er is nu ook een goedkopere versie ergens te koop. Ben de website vergeten...Iemand anders?

http://www.ruitersportshop.com/

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 12:40

dankjewel Opala! ik ga kijken

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:03

Als je paard last van haar rug heeft zou ik toch eens een paarden fysio of ostheopaat lang laten komen.

Op www.paardnatuurlijk.nl hebben ze trouwens een testje gedaan met verschillende bitloze hoofdstellen.

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:18

@Iranda: een van de fijne dingen aan dit hoofdstel vind ik dat je er niet mee hoeft te 'leren' rijden. Als ruiter kun je precies dezelfde hulpen geven die je gewend bent, en omdat het ontwerp zo simpel is, zal (bijna) ieder paard het vrijwel direct begrijpen.
Ik heb het dus gewoon omgedaan en het bos in! Mijn paardje is er duidelijk erg tevreden mee, veel meer nog dan het dr.cook/nobit-model.

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:30

Hier is die test te vinden: http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm
Interessant! Gelukkig komt 'mijn' leren hoofdstelletje niet zo slecht uit de test ( en ik denk als ook de grootte van de druk gemeten was, misschien (door het zachte materiaal) nog wel beter !?)

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:34

Oh ja, ik vind het trouwens ook wel vreemd dat oude drukplekken nu nog pijn doen? Als eerste zou ik dan denken dat het huidige zadel er opnieuw op drukt, maar jij zegt dat dat zeker niet zo is.
Dan lijkt me dat misschien meer schade is aangebracht door het oude zadel dan 'enkel' drukplekken. Hopelijk kan een fysio/ostheopaat je hiermee helpen.
Verder trouwens: wat goed dat je je zo om dit paard bekommert en haar verleden serieus neemt. Heel veel succes & plezier!

Don_Zhivago

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:55

ik heb ook alleen ervaring met een Hackamore ik vond het een super ding...

ik gebruikte hem bij een tuiger van 1,75 en die liep er super mee...

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 09:48

Interessant die test op paardnatuurlijk! Jammer inderdaad dat ze niet de kracht precies konden meten, daar was ik wel benieuwd naar. De berichten zijn nu een beetje tegenstrijdig: moet/mag je nou rijden zoals je gewend bent, of rijden met losse teugel...?

De hoefsmid heeft op allerlei plekken bij haar rug geduwd en ze reageerde alleen een klein beetje op de plekken links en rechts van het witte vlekje bij de schoft. Dit was ook geen dramatische reactie, ze leek het alleen wat ongemakkelijk te vinden.
Hij zei dat als ons zadel nu wel goed ligt (het ligt een stuk verder naar achteren, die witte plek is ook aan de voorkant van haar schoft) er geen probleem zou moeten zijn. Hoe daar ooit een zadel heeft kunnen liggen is me een raadsel, niemand legt een zadel strak bovenop de schoft toch? Misschien is het toch van een deken, want die heeft ze altijd op gehad. Ik vertelde het tegen de da en die ging er niet op in, zei alleen maar dat het kon voorkomen. Ik ben heel tevreden over deze dierenarts dus wel geneigd om te geloven dat als hij er niets achter ziet, het mee zal vallen. Toch uit nieuwsgierigheid: weet iemand een fysio bij mij in de buurt..? Een keertje iemand laten komen kan nooit kwaad.

Als ze vroeger last heeft gehad van het zadel kan ze hebben geleerd haar rug weg te drukken toch? Misschien is dat wat ze probeert in draf. Maar als ze nu nog last heeft, waarom loopt ze dan heel af en toe wel goed ontspannen aan de teugel? Als er iets nog niet goed zit in haar rug wil ik dat graag weten, maar dan zou ze zich niet af en toe helemaal kunnen ontspannen, lijkt mij. Ze heeft de afgelopen jaren ook niet zo hoeven lopen dus ze is het ook niet meer gewend. Ik vrees dat de beperking meer in onze rijkunst ligt (gaat aan gewerkt worden!)...