paard staakt bij betreden van de ring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

talented

paard staakt bij betreden van de ring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 22:17

Sinds twee maanden start ik een nieuw paard in het Z1, erg fijn dier maar elke keer op concours flikt hij hetzelfde geintje. Zodra ik de ring binnen rij, gaat hij stilstaan, paar keer goed hoog met zn voorbenen van de grond, en daarna is het eigenlijk wel weer goed! Hij wilt op de een of andere manier niet van de andere paarden weg, volgens mij. Iemand hier ook ervaring mee en hoe zou ik dit op kunnen lossen ?

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:38

Mijn pony werd altijd meteen gespannen als die een stem hoorde die een proefje oplas, misschien is dit ook het geval met jou paard, dat hij denkt van: oh nu moet ik mijn best weer doen en dat hij dan even in protest gaat. ik denk niet dat het met de andere paarden te maken heeft

Lotti

Re: paard staakt bij betreden van de ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:27

Is je paard een hengst? Want dit probleem komt namelijk vrij veel voor met hengsten..

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 01:00

Ik zou het gewoon uittesten: oefen eens wat vaker om uit de groep te gaan, dus eerst even bij andere paarden rijden en vervolgens apart gaan rijden. Dan weet je het meteen. Hte kan ook zijn dat hij je even wil uittesten, om er gemakkelijk vanaf te komen. Zo van, nou misschien lukt het me om je bang te maken zodat ik niet meer hoef. Even uitpuzzelen dus!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 08:16

Een keer hors concours starten met zweepje erbij of bij een bekende vereniging vragen of je na het concours even in de ring mag komen rijden?

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 08:33

heeft niks met wel of geen hengst te maken.
Paarden weten heel goed van 'oh ik ga een proefje in, dus ze straft me niet zo snel meer' en dan gaan ze dingen proberen

Sommige worden heel sloom, anderen weten heel goed maar de X zit en gaan in de staak op X.

Gewoon 1x goed aanpakken, ookal zit je in de proef, meeste jury's begrijpen het wel en heb zal een paar puntjes schelen maar dan zal hij het niet meer zo snel doen
Su6!!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:01

Doet hij dit pas vanaf de Z1? Dan heb je namelijk kans dat hij er nog niet helemaal klaar voor is en je dit op deze manier laat weten. Wat zegt je instructeur ervan?

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:32

Mijn paard deed het ook altijd (alleen dan bij springwedstrijd). Maar die was opgefokt en als hij dan moest halthouden ging hij altijd een paar keer omhoog. Bij hem kwam het vanuit spanning. Het is wel lastig maar ik vond het nooit zo erg, hij was tenminste wel alert en wilde graag. Ik heb het ook nooit af kunnen leren, hij is verkocht maar schijnt het nog steeds te doen.
Ik ben het ook niet eens met dat een paard 'weet' dat hij je nu kan uittesten. Als een paard je uittest kijkt hij of jij nog wel het hoogst in rang staat, waarom zou hij dat precies voor de proef doen? Mijn mening is dat het spanning is en daarom vind ik het niet zo gek als je zegt: ‘ik denk dat hij niet bij de andere paarden weg wil. Paard is een kuddedier en als er spanning is wil hij toch liever bij de kudde blijven. Ik ben zeker wel iemand van de harde aanpak maar om die 'gezonde spanning' er uit te slaan, nee daar ben ik niet op voor. Thuis doet ie het immers toch ook niet.
Met dressuur kan ik begrijpen dat het niet zo netjes en gecontroleerd staat haha, ik denk naarmate het paard meer vertrouwen in jouw (en dus als het goed is: de hoogste in rang) krijgt moet het probleem zich moet oplossen. Maar bij ieder paard verschilt hier natuurlijk de aanpak in. Succes!!

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 17:24

Kris25 schreef:
Doet hij dit pas vanaf de Z1? Dan heb je namelijk kans dat hij er nog niet helemaal klaar voor is en je dit op deze manier laat weten. Wat zegt je instructeur ervan?

Ik ben met dit paard gelijk Z1 gestart!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:42

Heb je de mogelijkheid om eens ergens anders je proef te oefenen en dan te kijken hoe het gaat?
Weet je hoe dit paard het voorheen deed op wedstrijden? En hoe doet ie het thuis al je van andere paarden wegrijd?
Ik heb er ook eentje die niet van andere paarden weg wil en als andere paarden bij hem weg gaan, dan flipt ie echt helemaal door. Is volgens mij een kwestie van vertrouwen tussen ruiter en paard.
Ik vind het bij die van jou zo gek dat het ook zo weer over is en dat ie het iedere keer doet. Nogmaals, wat zegt je instructeur ervan?

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 23:26

Kris25 schreef:
Heb je de mogelijkheid om eens ergens anders je proef te oefenen en dan te kijken hoe het gaat?
Weet je hoe dit paard het voorheen deed op wedstrijden? En hoe doet ie het thuis al je van andere paarden wegrijd?
Ik heb er ook eentje die niet van andere paarden weg wil en als andere paarden bij hem weg gaan, dan flipt ie echt helemaal door. Is volgens mij een kwestie van vertrouwen tussen ruiter en paard.
Ik vind het bij die van jou zo gek dat het ook zo weer over is en dat ie het iedere keer doet. Nogmaals, wat zegt je instructeur ervan?

Zij zegt ook dat het een kwestie van vertrouwen is! Maar het is gewoon balen, want je komt elke keer al binnen met een dikke onvoldoende ( hij klauwt namelijk echt aardig omhoog wat door de meeste jury's niet wordt gewaardeerd). De eerste paar onderdelen hebben dan ook nog veel te veel spanning, daanra gaat het wel beter!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:33

ik zou er maar gewoon helemaal mee stoppen wouterrrrr

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 23:34

Is inderdaad een optie. Misschien heb ik iets meer feeling voor de woensdagmiddag brei-club ofzo!

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:47

Probeer eens ergens te gaan trainen waar je veel van een groep weg kunt rijden zodat dit normaler wordt. Verder gewoon aanpakken in de ring en dan zal het hopelijk verbeteren. Het blijft altijd moeiljk als ze eenmaal zo'n truukje kennen.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 01:23

Wat doe jij als je paard dit doet?

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 11:04

Romkabouter schreef:
Wat doe jij als je paard dit doet?

Ik heb de afgelopen keren gewoon mijn best gedaan om niet achterover te klappen (hij gaat namelijk écht hoog). Heb hem goed vooruit gereden en gerustgesteld en ben gewoon verder gegaan. Ik weet dus zelf ook niet of dit de juiste wijze is om dit op te lossen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:12

Vervelende is dat je idd niet met een zweepje de ring in mag, misschien is nl een keer een flinke tik wel vodoende.... Maar het kan ook zijn dat de manier waarop je het nu doet wel de beste is.
Een jury kan het idd niet waarderen wanneer je paard bijna achterover klapt in de ring. Ik heb er ooit eentje gehad en daar sprong ik mee in het Z, maar wilde ik ook wel eens en dressuurproef rijden. Hij maakte mij duidelijk dat hij het echt niet wilde. Wanneer we in de proef moesten halthouden klapte hij ook iedere keer bijna op zijn rug en thuis was er nooit iets aan de hand...
Ik denk dat je dit paard gewoon lekker moet blijven starten en je winstpunten maar uit de andere onderdelen moet rijden (je hebt na het binnenkomen nog 29 onderdelen waar je een dikke voldoende op kan rijden toch?)

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:53

Heb je het gevoel dat hij staakt omdat hij van de andere paarden wegmoet of is hij gewoon niet meer aan het been als je de ring binnen komt?

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 12:20

Volgens mij staakt hij omdat hij niet weg wilt bij de rest. Vorige week mocht ik bijvoorbeeld 1 maal de ring rondrijden (in plaats van eromheen) en dan staakt hij ook wel in het begin, maar dit telt toch nog niet mee voor de proef. Het is, denk ik, gewoon puur het moment waarop hij de andere paarden moet verlaten dat hij zo protesteert!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:32

Dan moet je gewoon gaan oefenen met wegrijden van andere paarden. Het paard is misschien wel heel onzeker alleen en wanneer hij jou niet vertrouwd wil ie gewoon terug.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:34

Probeer desnoods hem even aan de hand van de voorlezer mee de ring in de laten gaan. Hij zal toch vertrouwen moeten krijgen.
Verder zou ik in de training er wel erg goed opletten dat hij nog scherper aan het been wordt want zolang hij aan het been is gaat hij niet omhoog.

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:36

talented schreef:
Volgens mij staakt hij omdat hij niet weg wilt bij de rest. Vorige week mocht ik bijvoorbeeld 1 maal de ring rondrijden (in plaats van eromheen) en dan staakt hij ook wel in het begin, maar dit telt toch nog niet mee voor de proef. Het is, denk ik, gewoon puur het moment waarop hij de andere paarden moet verlaten dat hij zo protesteert!

Als dat zo is, doet hij het dan ook als je van tevoren om de ring heen rijdt? En doe je dat ook?

Zusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:39

Probeer de laatste 10 min van het losrijden hem even apart te rijden (indien meerdere bakken aanwezig zijn) Mijn paard ging zijn eerste wedstrijden ook met de pet er naar gooien als hij inde ring was....heb hem 1x flink aangepakt (voor de auto van jury ) en moest toen na mijn proef bij de jury komen en die gaf me groot gelijk...ze zei beter een x goed laten weten dat dit niet gepikt wordt en ze zag daarna verbetering in de proef! Hij doet het nu ook niet meer, hij hinnikt nu alleen nog in de proef (alsof ik hem bijz'n beste vrienden heb weggehaald)

Succes ,zal iig allebei de optie proberen en dan als eerst natuurlijk of hij niet bang is weg te gaan van de andere!

Zusje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:40

Lenn schreef:
talented schreef:

Als dat zo is, doet hij het dan ook als je van tevoren om de ring heen rijdt? En doe je dat ook?

Ja inderdaad en het lijtk me ook logischer dat hij het dan direct doet als je van de "groep" weggaat en niet pas om het moment dat je al in de ring bent!

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 12:45

Klopt, maar wanneer ik om de ring heen rij heb ik mijn zweep nog in mijn hand, en kan ik hem nog "aanmoedigen" om voorwaarts te blijven gaan!