een vriendin van mij reed laatst op mijn pony en die zij dat ik inplaats van een gewone bus-trens maar met een scherper bit moest rijden om hem netjezer te laten lopen (vind dit zelf prima gaan)
als jij zelf het gevoel hebt dat je het niet moet doen, en daar ook geen reden voor ziet, waarom zou je het dan doen? omdat je vriendin dit zegt? ik zou het in elk geval niet doen als ik het zelf niet nodig zou vinden. lekker doen wat je zelf goed vind want je kunt beter met een te zacht bit rijden dan met een te scherp bit
Nee, natuurlijk niet met een scherper bit gaan rijden als je zelf vindt dat het goed gaat moet je vooral met dit bit doorgaan en als het slechter gaat ook. Het gaat er namelijk om hoe jij je paard rijdt. Als je hem goed kan rijden loopt hij met elk bit netjes. Je laat een paard neit netjes lopen door een scherper bit in zijn mond te hangen. Het doet alleen meer pijn waardoor hij meer ontzag krijgt voor het bit en het eruit ziet alsof hij goed loopt. Dit is alleen niet zo dus gewoon lekker met het zachte bit blijven rijden.
nou als je het zelf vind van niet jij kunt er goed mee rijden en het is jou paard toch ... dus zij hoeft zich dr niet mee te bemoeien... als je paard netjes loopt is het tog goed ... en om het paard netter te laten lopen moet je geen ander bit in doen dat ligt dan gewoon aan je zelf hoe jij het paard rijd
Ik vindt het wel grappig dat je vriendin zegt dat je met een scherper bit moet gaan rijden maar dit zegt meer iets over het rijtechniek van jou vriendin dan over jou pony. Heel veel mensen zeggen dit wanneer het paard door een onrustige hand of te weinig ervaring vervelend reageert op de ruiter. Als jouw pony fijn voorwaarts is op je been en voor goed te sluiten en ontspannen is in heel zijn/haar lichaam en voor jou fijn te rijden is dan zou ik al nooit twijfelen als iemand zou zeggen je moet dit je moet dat. Het gaat om jou gevoel en als jij iedere dag met een fijn gevoel van je pony afstapt is dit precies wat de bedoeling is. Er zijn zoveel soorten bitten maar de juiste is gewoon de zachtste want problemen zijn er nooit om in de mond van je paard op te lossen maar altijd in het lichaam en met jou zit en niet met je hand.