het is een zeer lief,superrelaxte pony maar..o zo stug in zijn mond en dus ook zijn lijf daar moeten we wat aan doen..
vandaag dus GILL voor het eerst aan de dubbele longe bij mijn instructeur....ik zal wat uitleg er bij geven..
mijn intsructeur is een holistisch instructeur,hij is afgestudeerd en geeft les op de isph.hij lest bij HEINRICH,SPAANSE SCHOOL,KOTTAS ENZ...hij geeft dus klassiek rijles..
eerst een hoek van de bak afgezet met een grijze container en rood/wit lintje en dan maar wachten......tot mijn instructeur zijn zweep in elkaar heeft gezet....
GILL staat van het zonnetje te genieten..
daarna eerst eens rondstappen..
en ook de andere kant op..er wordt nog steeds niets gevraagd,gewoon een los lijntje nog.
daarna wordt er gevraagt met druk op de lijnen of GILL wil gaan nageven..en dat begrijpt hij snel...fotos van de momenten van loslaten is zeer moeilijk daar het zo snel als het komt ook weer weg is..
hier wordt ook in de draf wel druk gegeven en je ziet dat GILL duidelijk vasthoudt...dit wordt vol gehouden tot er nagegeven wordt..
er wordt geen stelling gevraagd wanneer GILL nog niet loslaat in zijn kaken en lichaam.
na een poosje begrijp GILL vanzelf de bedoeling en laat mooi los en laat zich goed bewerken.
dan volgt er een beloning...brokjes,mmmmmmmmm
de lijnen worden nu anders bevestigd,GILL heeft laten zien dat hij de bedoeling begrijpt en werkt mee en op deze bevestigings manier kan hij nog beter begeleidt worden om het op het juiste plekje te blijven met zijn hoofd.
in stilstand wordt gevraagt te luisteren naar de hand,niet trekken,niet vasthouden,niet schudden maar AAN de hand stilstaan met losse kaken.uiteindelijk is het gewicht van de teugel(longelijn) genoeg om hem netjes daar te houden,je ziet dat de lijnen gewoon in een boog hangen,hij wordt nergens vast gehouden..
en dat nu in draf..hier zie je dat GILL vasthoudt,mijn instructeur houdt contact(op de lijnen staat spanning)en wacht simpelweg wanneer GILL loslaat,dan geeft je ruimte en moet er gelopen lopen..
hier zie je mooi hoe GILL loslaat en zichzelf draagt,schuim uit zijn mond en dan kan je ook stelling vragen....dan is voorwaarts belangrijk.
hij kan zich dan groot maken en ronddeinen
vanuit de lossigheid wordt GILL wat uitgedaagt te gaan lopen/dansen/groot maken.dat hij dan in galop over gaat geeft niet,het is dan een mooi,soepele galop!
je zie mijn instructeur meedansen...hihi
daarna beetje langer laten en dan moet GILL het bit ''volgen''.
braaf paard.....
dit zijn natuurlijk foto opnames en zeer moeilijk om het juiste moment aan jullie te laten zien...ik hoop dat jullie het een beetje begrepen hebben..ieder paard wat lest/leert bij mij instructeur krijgt om de 5 minuten stappauze met lange teugels...even bijtanken..
GILL heeft zich super laten bewerken,volgende week mag hij weer..
)
.