Hoe moet je springen, als ruiter zijnde?
Met het paard heb je dus: aanrijden, afzet, zweefmoment, landing en dan weer verderrijden ... Maar wanneer moet je dan als ruiter in verlichte zit gaan (en blijven?).
Ik heb altijd gedacht zodra je paard afzet, bij het zweefmoment zit je dan nog in verlichte zit, bij de landing ook (eventueel je evenwicht wat naar achter? maar toch niet gaan zitten) en dan bij het verder rijden ga je weer in het zadel zitten ...
Zei ik ergens op een forum dat je bij een zweefmoment niet in je zadel mocht gaan zitten (was zo ergens een foto), krijg ik de opmerking dat ik er niks van ken en dat je bij de landing in je zadel moet zitten en dan bij het verderrijden weer in verlichte zit?
Ik snap niet goed wat ze precies bedoelen, maar ik begin nu wel te twijfelen. Ikzelf spring eigenlijk nooit (heb het wel al gedaan maar het is niet mijn favoriete discipline
), dus uit mijn ervaring kan ik het niet halen ... maar ik heb toch graag wat basiskennis 
Zit ik nu zo verkeerd met mijn gedachte?

gewoon om het paard zoveel mogelijk te ontlasten, maar ik doe het gewoon op het gevoel en met weinig nadenken erbij van hoe ik precies op dat moment op een juiste manier moet gaan zitten.
Hoe reken je dat uit?