Angel wordt beleerd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Angel wordt beleerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 18:19

Ze staat er inmiddels bijna een week en sinds maandag zijn ze met haar aan het werk gegaan. Gisteren werd ze de eerste keer zonder longe gereden en vandaag de tweede keer onder toeziend oog van mij

Het gaat al vrij goed, ze luistert goed op stemcommando's, laat zich prima longeren, ... alleen haar buik is nog erg gevoelig, dus benen geven wordt zoveel mogelijk nog gereduceerd tot het minimum (anders loopt ze met opgetrokken buik, kattenrug, gaat te hard draven,...)

Heb haar ook even zelf gelongeerd en ook dat ging erg goed (al keek ze me aan van: "Huh? Ga jij nu ook al beginnen???")

Dinsdag komt ze naar huis, dan gaan wij met haar verder werken.

Even wat fotootjes: (niet zo goeie kwaliteit wegens batterij leeg)

Tussendoor even aansingelen en veranderen van richting.
Afbeelding
Afbeelding

Drafje:
Afbeelding

Bijna uit beeld:
Afbeelding

Nog drafje (hier ging ze hárd)
Afbeelding

Weer wat relaxter:
Afbeelding
Afbeelding

Heeeel wazig (ik gebruikte geen flits, dus langere belichtingstijd en ik de bibber) maar hier mocht ze als test even gewoon een ander paard volgen)
Afbeelding

Gewoon volgen, netjes afstand houden
Was hier heel tevreden over: ze is immens sociaal en wordt wild als ze niet bij de andere paarden mag, maar hiermee had ze geen probleem.
Afbeelding
Afbeelding

Ook afwijken van de route van de ander zat ze niet mee:
Afbeelding

Achteruit doet ze ook keurig, alleen nog niet helemaal recht
Afbeelding

Wat vinden jullie ervan???

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:27

Leuk!!! Heb je haar dan ergens anders laten inrijden ofzo?

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 18:41

Ja ik heb haar naar een manege gedaan waar ze paarden beleren onder zadel en voor de kar.
Ik heb momenteel geen tijd om me bezig te houden met het zelf beleren (mijn oma ligt in het ziekenhuis, laatste jaar studie,...) en omdat het in het begin toch noodzakelijk is dat dat dagelijks wordt opgevolgd, heb ik haar even uit handen gegeven aan mensen die ik ken en vertrouw.

Vanaf dinsdag hebben ze echter geen plaats meer voor haar (winter voor de deur en de eigenaarspaarden moeten op stal) dus dan gaan we ze weer ophalen. De basis heeft ze dan al meegekregen en dan gaan we iedere maandag en donderdag opfrissen en bijschaven + natuurlijk extraatjes als we wat vaker even tijd hebben.

Sissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:44

Wat leuk zeg!
Zo te zien doet ze het erg goed!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 18:51

Sissa schreef:
Wat leuk zeg!
Zo te zien doet ze het erg goed!

Dat vind ik ook echt wel Ze zijn nu 6 dagen met haar aan het werk: eerste dag een kwartiertje, tweede dag halfuurtje gelongeerd en de andere dagen ook halfuurtje met opzitten en sturen en dus sinds gisteren rijden zonder begeleiding van longe. Ik ben echt heel erg tevreden over haar vorderingen. Ze was echt nog compleet groen (had nog nooit een zadel gezien) op zaterdag ll en nu doet ze dit echt al keurig

Belker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:52

Gezien hoeveelheid foto's naar HAW verplaatst.

frenia

Re: Angel wordt beleerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 19:27

Maar voor HAW is ze dan weer niet hard genoeg aan het werk...

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:33

Hmmm is t niet wat vroeg om m al in zn achteruit te zetten?
Verder nog suc6 met het beleren.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 19:40

We drammen er natuurlijk niet op door, dus als ze mooi reageert op de hulpen en enkele passen zet (zoals gezegd nog niet met "rechtlijnig" resultaat) wordt ze beloond en dat was het dan ook met achteruit gaan voor die dag.
Galopperen doen ze trouwens nog niet. Stap, draf, halt (en even achteruit), wenden (kort en lang) en tempo regelen (dus dorostappen, sneller darven, trager draven,...).

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:51

Zo te zien pakt ze het allemaal heel goed op!
Super hoor, gaat vast helemaal goed komen
Succes verder met je mooie merrie!

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:26

Gaat goed met het Engeltje! Je bent goed bezig, en 2x per week doorgaan moet ze denk ik wel aan kunnen.

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:59

leren jullie haar nu al achteruitlopen?

Mowoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:09

Ziet er al goed uit!
Idd zelfde vraag ^^

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 22:18

frenia schreef:
We drammen er natuurlijk niet op door, dus als ze mooi reageert op de hulpen en enkele passen zet (zoals gezegd nog niet met "rechtlijnig" resultaat) wordt ze beloond en dat was het dan ook met achteruit gaan voor die dag.
Galopperen doen ze trouwens nog niet. Stap, draf, halt (en even achteruit), wenden (kort en lang) en tempo regelen (dus doorstappen, sneller draven, trager draven,...).

Ik quote mezelf even voor het gemak als antwoord op de vraag

Bedoeling is dat ze in alle omstandigheden luistert, dus ook achteruit gaan. Dat doet ze trouwens ook vrijwel zonder hulpen. ze luistert heel goed op de stem en om bv naar de wei te gaan laat ik haar altijd wachten (ze staat dus ook netjes stil tijdens aansingelen zonder dat de longe wordt vastgehouden ofzo) en dan achteruit gaan zodat ik het hek kan sluiten. Dat is dan zonder bit, dus nu met dubbelgebroken trensje reageert ze heel snel
Verder waren het ook maar enkele stappen geen hele lengte van de piste achteruit!!!

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:21

Ziet er goed uit! Leuk dat ze snel naar huis komt.
Succes met het verder rijden

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:32

Ik vind het er, ondanks dat ze volgens mij wel braaf is, onzorgvuldig uitzien. Bij het longeren hangen de teugels los, en de longeerlijn hangt gewoon op de grond...

Het lijkt mij uist in deze fase heel belangrijk dat je goed, ordelijk te werk gaat. Succes als ze thuis staat:)

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 22:43

Hihi dat onzorgvuldige daar moet ik even om lachen, omdat Walen daar wel voor bekend staan

Teugels waren normaal opgerold, maar op de foto's even los omdat hij eigenlijk al klaar was met longeren toen ik aankwam (dus al los voor dan op te stappen) , omdat ik er dan net was heeft hij haar nog even wat gelongeerd met losse teugels (waar ze overigens geen probleem mee had )
Verder vind ik het geen probleem dat de longe er los bijhangt, zelfs als ze het op een lopen zou zetten, kan ze zich daaraan niet kwetsen. Ze blijft trouwens, zoals gezegd, heel netjes staan (je hoeft maar even je vinger vermanend op te steken, best grappig).

Ik vind het ook belangrijk dat ze de dingen goed leert, maar dat heeft volgens mij weinig met een losse longeerlijn ofzo te maken, veel meer met hoe je je paardje behandelt

Je bent trouwens niet de enige die me dat zegt hoor. Veel mensen uit mijn omgeving, Vlamingen, verklaren me voor gek dat ik haar door een Waal (wegens slordigheid) laat opleren. Ik weet echter wel dat die man gevoel voor paarden heeft en heel erg correct is in zijn omgang met hen. Dat telt voor mij het meest! Bovendien weet ik zeker dat Angel kierewiet geworden zou zijn bij één van die mensen (wegens hun aanpak, hoewel die in de meeste gevallen als beter wordt aanzien).

Patty14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:02

Ziet er leuk uit hoor. Volgens mij pakt hij alles goed op. Ga zo door

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:23

pas op hoor, ik ben bang dat je heel veel negatief commetaar gaat krijgen over het slordiger, het zonder cap enze....

Maar mijn eigen mening:
Ziet er goed uit, en jullie weten wel waar je mee bezig bent, er zijn verschillende manieren een paard te beleren

_lucy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:55

miss is het wel slimmer om een cap op te doen ja... maar ik vind het er wel goed uiit zien hoor...

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 19:04

Ik draag persoonlijk idd ALTIJD een cap zelf uitstappen of even opzitten doe ik niet zonder
maar dat moet iedereen uiteindelijk zelf weten (tis immers je eigen hoofd...)

Bedankt voor de leuke commentaren!

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:18

Leuk paard!
Lekker dat het allemaal zo goed gaat!
Veel succes verder!