lukt niet aan de teugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

lukt niet aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 21:20

Ik heb nog niet zo lang een verzorgpony. Ik rij er ook nog niet zo lang op maar ik heb even een vraagje;
in het begin probeerde ik dus te oefenen om aan de teugel te lopen. Dat lukte niet echt. Later, na vaker gereden te hebben en les gehad ging het al beter, en laatst ging het zelfs zo goed dat ze het zo deed.
Nou heb ik de laatste paar week/weken weer niet zo goed gaat en haar helemaal niet aan de teugel krijg weet iemand hoe dit kan? ik doe gewoon hetzelfde als wat ik eerst deed...
alvast bedankt

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:22

wat doe je dan precies?

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 21:38

als ik bijv. op de linkerhand rij, dan doe ik mijn rechterteugel ietsje hoger, en die hou ik steeds "strak" vast en dan ga ik met mijn linkerteugel "spelen" en "vragen"

Authentic

Re: lukt niet aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:59

En hoe gaat 't met de achterkant? De voorkant is niet zo belangrijk hoor . Het moet daarachter eerst goed gaan voordat je het paard aan de teugel kan vragen.

marsss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:01

ik denk dat je teveel met de voorkant bezig ben, probeer hem eerst eens lekker van achter erbij te rijden en dan zul je zien dat die ontspanning van voren vanzelf komt

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:04

Laat hem eerst maar lekker voorwaarts op de achterhand zijn, meestal buigen ze dan vanzelf de hals al, als je ook maar iets vraagt.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 22:08

Oke... zal het proberen maar k vind het al zo raar dat hij het eerst wel gewoon deed en nu niet

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:32

waarom vraag je het niet aan je lesgeefmens?

je moet eerst goed de achterhand eronder hebben, je moet je voorstellen dat de kont de motor is...
als je hem er goed onder hebt ga je wat druk op de teugels leggen (hoeft vaak helemaal niet zoveel) maar dat vang je hem van voren op en dan gaat hij vanzelf aan de teugel lopen

Maar probeer niet te zagen in zijn mond!!

succes FF off topic: ben niet zo goed in uitleggen sorry daarvoor ik hoop dat je het snapt?

elmiran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:24

wan schreef:
als ik bijv. op de linkerhand rij, dan doe ik mijn rechterteugel ietsje hoger, en die hou ik steeds "strak" vast en dan ga ik met mijn linkerteugel "spelen" en "vragen"

Eerst goed los rijden. Veel overgangen rijden,figuren, en voorwaarts houden. Als je pony goed door draaft merk je vanzelf wel dat ie makkelijker na wil geven. Handen gewoon bij elkaar houden boven de manenkam. probeer wel even veel druk op bijde teugels te houden, als je nu druk zet op de rechterteugel kan je pony misschien scheef gaan lopen. als je nog geen les hebt zou ik zeker lessen gaan volgen.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 20:56

elmiran schreef:
wan schreef:

Eerst goed los rijden. Veel overgangen rijden,figuren, en voorwaarts houden. Als je pony goed door draaft merk je vanzelf wel dat ie makkelijker na wil geven. Handen gewoon bij elkaar houden boven de manenkam. probeer wel even veel druk op bijde teugels te houden, als je nu druk zet op de rechterteugel kan je pony misschien scheef gaan lopen. als je nog geen les hebt zou ik zeker lessen gaan volgen.

Ja ik zorg altijd eerst dat ik haar goed "los" heb. En ik ga ook altijd veel figuren en overgangen rijden! (zoals slangenvolte, gebroken lijn, voltes enz.) maar daarna deed ze het nog niet. Nouja heel ietsje.. ze boog heel iets naar beneden maar eerst deed ze het veel "meer"/beter

Ilzjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:07

wan schreef:

wat bedoel je precies met 'rechterteugel ietsje hoger?'
je rechterhand iets hoger? want je moet wel je handen gewoon op gelijke hoogte houden hoor (zoals al gezegd is, gewoon allebei boven de schoft)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:18

t is gewoon een gevoel wat je moet hebben, moeilijk uit te leggen. Als eenmaal een paard aan de teugel gereden hebt lukt het bij andere paarden meestal ook. M'n instructrice zei altijd dat ik net alsof moest doen dat ik een een sponsje kneep
Wat doe je precies als je, je pony nagevelijk vraagt?

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 21:27

haha ja, dat zei mijn instructeur ook net doen alsof je in een sponsje knijpt.... maar ik zal het de volgende keer even proberen of ze beter aan de teugel wil.. misschien zat ze niet lekker in haar vel ofzo of dat ze er gewoon geen zin aan heeft/had

over dat nagevelijk.. dat weet ik ook niet.. iemand anders hier nog ?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:11

De reden waarom hij het eerst wel deed kan zijn dat hij dacht oh het vrouwtje vraagt me iets dan zal ik dat maar voor haar doen.Maar je bent te veel bezig met de voorkant en vraagt dus op de verkeerde manier je pony nageeflijk en dat voelt niet fijn voor je pony en daarom doet ze het nu niet meer.

Dit stukje kwam ik laatst tegen in een oude bit.
Bovenlijn:Dit is de denkbeeldige lijn die loopt van achter de oren via de hals over de rug,lendenen en kruis naar de staart.Als het paard nageeflijk is,laat hij de bovenlijn los en heeft hij de neiging tot het strekken van de hals.

Het is de bedoeling dat je je pony lekker los rijdt en dat werkt heel erg goed met het rijden van heel erg veel overgangen en schijn overgangen en veel figuren rijden.Als je je pony lekker voorwaart hebt lopen en dus goed aan je been hebt staan zal hij vanzelf gaan zakken je kunt een beetje helpen door af en toe een klein kneepje in de teugel te maken maar meestal is het al voldoende als je gewoon een mooi contact hebt met de mond en hem lekker van achter naar voor rijdt.Wil je meer weten kan je altijd vragen succes met rijden.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 18:32

monsera schreef:
De reden waarom hij het eerst wel deed kan zijn dat hij dacht oh het vrouwtje vraagt me iets dan zal ik dat maar voor haar doen.Maar je bent te veel bezig met de voorkant en vraagt dus op de verkeerde manier je pony nageeflijk en dat voelt niet fijn voor je pony en daarom doet ze het nu niet meer.

Dit stukje kwam ik laatst tegen in een oude bit.
Bovenlijn:Dit is de denkbeeldige lijn die loopt van achter de oren via de hals over de rug,lendenen en kruis naar de staart.Als het paard nageeflijk is,laat hij de bovenlijn los en heeft hij de neiging tot het strekken van de hals.

Het is de bedoeling dat je je pony lekker los rijdt en dat werkt heel erg goed met het rijden van heel erg veel overgangen en schijn overgangen en veel figuren rijden.Als je je pony lekker voorwaart hebt lopen en dus goed aan je been hebt staan zal hij vanzelf gaan zakken je kunt een beetje helpen door af en toe een klein kneepje in de teugel te maken maar meestal is het al voldoende als je gewoon een mooi contact hebt met de mond en hem lekker van achter naar voor rijdt.Wil je meer weten kan je altijd vragen succes met rijden.

Oke bedankt voor de tips maar het lukt wel een beetje.. ze buigt een klein beetje naar voren maar niet zo "veel" als de vorige keer..
ik snap eigenlijk niet goed hoe je je pony met de achterhand moet rijden weet iemand dat?

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:17

het lijkt me verstandig om goed les te nemen en je eerst meer te verdiepen in dressuur, laat de pony lekker lopen lekker voorwaards en niet gaan zitten plukken om hem naar beneden te krijgen, er zijn een heleboel topics op bokt, lees dat eerst eens door voor je verder gaat,

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 14:27

dobbel schreef:
het lijkt me verstandig om goed les te nemen en je eerst meer te verdiepen in dressuur, laat de pony lekker lopen lekker voorwaards en niet gaan zitten plukken om hem naar beneden te krijgen, er zijn een heleboel topics op bokt, lees dat eerst eens door voor je verder gaat,

ja ik heb ook les ja, maar altijd als ik les heb dan gaat het juist goed.. zul je altijd zien maar ik heb nog niet weer gereden.. ga het de volgende keer nog even proberen met de tips van jullie

esziiY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:34

Aan de teugl rijden?? wat is dat??
Je apardje moet goed van achter naar voren lopen. Als dat zo is en ze komt niet vanzelf naar beneden kan je af en toe wat hulpen met je tuegels gebruiken. maar zeker niet gaan trekken of dingen. Van voro anar achteren laten lopen doe je door veel overgangen rijden en voltes. Het betektn trouwens dat ze goed over dr rug loopt en de achterhand mooi mee neemt.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:17

Volgens mij richt jij je veel te veel op 'aan de teugel' rijden.
Weet je wel wat er allemaal bij komt kijken? Is je paard rechtgericht, goed voorwaarts, gebruikt hij zijn achterhand, staat hij goed aan de hulpen én is hij ontspannen? Dan pas kan je aan het nageeflijk rijden gaan werken.

Ik zou goede les nemen, daar leer je veel meer van dan van bokt

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:17

Een paard heeft een voorhand en een achterhand en de moter zit aan de achterkant.Als je bv stil staat en je wilt gaan stappen dan is het de bedoeling dat hij van achteruit begint te stappen.Bijna alle paarden beginnen met de voorkant en dan slepen de achterbenen er achteraan.Dit is wel heel simpel uitgelegd maar mss begrijp je het zo wat beter.

Ik ben het wel eens met de mensen om goed les te nemen.Je zegt dat je dat hebt dus vraag dan ook eens wat aan diegene daar wordt ze voor betaald.En als je niet precies begrijpt wat ze bedoeld vraag je het nog een keer zo moet je het leren.

Met het rijden van heel erg veel overgangen en schijnovergangen en balkjes lopen kun je de achterhand sterker maken en zal hij zijn achterbenen meer onder zijn lichaam plaatsen.Maar dit is wel moeilijk trainen en het kan wel een jaar duren voor je goede resultaten ziet wees en blijf geduldig.

Houd met je handen een mooi contact met de mond ga niet knijpen/trekken aan de teugels maar houd ze op hun plaats en doordat je de achterhand gaat trainen zal je zien dat hij vanzelf gaat zakken van voor.Het is niet de bedoeling dat hij in de krul loopt het is de bedoeling dat hij gaat zakken en dan dus nageeflijk is.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 20:28

Mocca schreef:
Volgens mij richt jij je veel te veel op 'aan de teugel' rijden.
Weet je wel wat er allemaal bij komt kijken? Is je paard rechtgericht, goed voorwaarts, gebruikt hij zijn achterhand, staat hij goed aan de hulpen én is hij ontspannen? Dan pas kan je aan het nageeflijk rijden gaan werken.

Ik zou goede les nemen, daar leer je veel meer van dan van bokt

sorry aan dit heb ik niks aan

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 20:34

monsera schreef:
Een paard heeft een voorhand en een achterhand en de moter zit aan de achterkant.Als je bv stil staat en je wilt gaan stappen dan is het de bedoeling dat hij van achteruit begint te stappen.Bijna alle paarden beginnen met de voorkant en dan slepen de achterbenen er achteraan.Dit is wel heel simpel uitgelegd maar mss begrijp je het zo wat beter.

Ik ben het wel eens met de mensen om goed les te nemen.Je zegt dat je dat hebt dus vraag dan ook eens wat aan diegene daar wordt ze voor betaald.En als je niet precies begrijpt wat ze bedoeld vraag je het nog een keer zo moet je het leren.

Met het rijden van heel erg veel overgangen en schijnovergangen en balkjes lopen kun je de achterhand sterker maken en zal hij zijn achterbenen meer onder zijn lichaam plaatsen.Maar dit is wel moeilijk trainen en het kan wel een jaar duren voor je goede resultaten ziet wees en blijf geduldig.

Houd met je handen een mooi contact met de mond ga niet knijpen/trekken aan de teugels maar houd ze op hun plaats en doordat je de achterhand gaat trainen zal je zien dat hij vanzelf gaat zakken van voor.Het is niet de bedoeling dat hij in de krul loopt het is de bedoeling dat hij gaat zakken en dan dus nageeflijk is.

Oke bedankt maar sorry wat bedoel je met schijnovergangen (sorry het lijkt misschien dat ik een beetje dom ben omdat ik niet weet wat het is(en nog wat meerdere dingen hier, maar heb er gewoon nog nooit van gehoord )
dus als ik bijv. "mijn paardje" aan de teugel wil dan moet ik dus niet gaan trekken aan de teugel of..?

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:41

Weet je, ga eerst eens aan je overgangen werken, aan je beenhulpen, en zorg eerst dat je je handen gewoon op de goede plaats kunt houden zonder te sjorren, En zorg dat je paardje goed naar je beenhulpen luister en zn achterhand er onder zet.

Misschien is zitles een goed ide?
Het kan zijn dat je om de een of andere reden met je zit bellemmert, het kan eigenlijk overal aan liggen.

Misschien heb je t wel te vaak te hard geoefend, en is je paardje t even zat, probeer hem dan eens gewoon lang en laag terijden, en het hals strekken te oefenen, zodat ie ok weet dat als ie ruimte wil, hij dat ook kan krijgen!

en...lessen lessen lessen!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 20:51

door_ schreef:
Weet je, ga eerst eens aan je overgangen werken, aan je beenhulpen, en zorg eerst dat je je handen gewoon op de goede plaats kunt houden zonder te sjorren, En zorg dat je paardje goed naar je beenhulpen luister en zn achterhand er onder zet.

Misschien is zitles een goed ide?
Het kan zijn dat je om de een of andere reden met je zit bellemmert, het kan eigenlijk overal aan liggen.

Misschien heb je t wel te vaak te hard geoefend, en is je paardje t even zat, probeer hem dan eens gewoon lang en laag terijden, en het hals strekken te oefenen, zodat ie ok weet dat als ie ruimte wil, hij dat ook kan krijgen!

en...lessen lessen lessen!

Oke ja, ik les ook ja ik probeer haar als eerste goed los te rijden, veel overgangen en later probeer ik een beetje met het bit "te spelen" en iets naar beneden te rijden. Dat lukte een kléin beetje, maar hij had dus niet echt veel zin. Toen heb ik even weer wat figuren gereden, veel overgangen enz. en met de lange teugel, omdat hij het misschien wel even "zat" is om het te doen. (niet dat ik het zo vaak doe hoor, aan de teugel! want dat is echt niet zo )

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:54

Ik kom er ook weer eventjes tussen..
Ik zit bij Henrieke(wan) in de les.
Ze rijdt echt heel goed, mooi de handen stil. Ze doet eigenlijk zelf al het meeste uit haar benen. Ze krijgt op de manege les en ook bij haar verzorgpony zelf, beide van een gediplomeerd iemand! En ook nog eens volwassen. Aan de manege-lessen heeft ze niet erg veel, en die instructeur lecht wel uit ofzo maar dan snap je er niks van, en probeer je maar wat. Wat ook een probleem is de manegepony's zijn er niet op getraind en kennen/kunnen het dus niet en om 1 uur p/w er op te gaan trainen heeft natuurlijk ook geen zin. Henrieke wat hierboven ook is gezecht; Ga is lekker een les-uur op Wanda met de 'lange' teugel rijden. Is ook wel goed voor de pony en vindt ie ook wel vijn. Verder kan ik niet echt meepraten, heb zelfde niveau als Henrieke ong.