Op de achterhand rijden vraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

Op de achterhand rijden vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 16:26

Hallo,,

Het paard waarop ik op de manege rij vind het op de achterhand komen nog erg moeilijk. Ik moet haar van achteren drijven en van voren ophouden, maar als ik haar drijf (ze is best vluchtig voor het been), dan duurt het heel lang voor dat ik haar kan opvangen omdat ze best wel het bitje een beetje vast heeft. Hoe kan ik dit oplossen? Ze heeft vooral links vast! Bedankt

Sophie

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:15

waarschijnlijk is dit paard niet goed rechtgericht waardoor het moeilijk voor het paard is om goed onder te treden met zijn achterhand. pas als het paard recht gericht is kun je daar aan werken. verder zie ik dat je verteld dat het paard vlucht voor het been. probeer je benen niet af te steken maar gewoon rustig langs het lichaam te laten afhangen en been geven wanneer nodig.

verder kun je hier nog even voor tips kijken wellicht heb je er iets aan...

www.hoefkatrol.com/

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:21

Rijdt je 1x per week op dit paard? Dan zou ik er denk ik niet aan beginnen, maar als je vaker rijdt wel. Een paard komt pas op de achterhand als deze sterk genoeg is. Hoe krijg je deze sterk? Overgangen en schijnovergangen rijden! Niet door voor tegen te houden en te drijven. Je paard moet op eigen benen blijven lopen en niet in je hand gejaagd worden. Door veel te schakelen wordt iedere keer dat achterbeen geactiveerd, en als je langzaam gaat wordt het ook nog eens langduriger belast, waardoor je spierontwikkeling krijgt. Dit is geen kwestie van zomaar ff op de achterhand krijgen als ik hem tegenhou en drijf, maar een heel lang spier- en vergeet ook niet pees-ontwikkelingsproces, waarvan het resultaat een paard is wat uit zichzelf op zn achterhand komt. Hij moet hier niet toe gedwongen worden!!!!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 18:33

ik rij 1x in de week, hij is supergoed afgericht, dus hij is wel recht. Ik moet altijd loslaten, dus als zij links vast houd, ik links loslaten. Ik hou mijn benen er ook wel aan, maar als ik gewoon een klein beetje been geef is ze er gewoon heel vlot voor en is ze wat moeilijker op te sluiten. Het is zowiezo al niet een van de makkelijkste, alhoewel ze is super lief. Ik dwing haar er ook absoluut niet toe, maar ze kan haar achterhand er wel onderbrengen, maar doet het gewoon moeilijk. Ik dwing haar er absoluut niet toe, maar Woodstock en Klomp erg bedankt met de overgangen en schijnovergangen kan ik wel een beetje aan de slag, maar niet echt super veel natuurlijk, aangezien ik gewoon in de les rijd en niet altijd maar kan doen wat ik zelf wil Maar eigenlijk bedoelde ik ook niet alleen het paard waar ik op de manege op rij, maar gewoon in het algemeen. Ik heb dit namelijk bij meerdere paarden/pony's gehad. Dat ik dreef en weer me handen sloot, maar toch ging het niet echt heel vaak goed. Bedankt in ieder geval

Betteke

Re: Op de achterhand rijden vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:19

Een paard wat links of rechts vasthoudt is duidelijk niet rechtgericht! Probeer je daar eerst op te concentreren dan komt die achterhand vanzelf wel. Succes.

vverpaalen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:16

veel tempo-wisselingen en overgangen, veel wendingen (slangevoltes met zo veel mogelijk bogen, kleine voltes..) en vooral: veel oefenen!!! succes en veel plezier

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 00:07

Voordat je je paard meer wil gaan activeren achter, en op de achterhand wilt gaan rijden, is een belangrijke voorwaarde dat hij op twee teugels (gelijk) los door het lijf loopt. Lekker over de rug, zo rond en/of hoog als je hem zelf in wilt stellen, en nageeflijk. Uit je verhaal maak ik op dat dit nog niet (altijd) zo is. Werk daar eerst aan, en ga dan verder! Wanneer je dit niet doet, ontwikkel en stimuleer je eigenlijk alleen maar meer de scheefheid van je paard!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 08:39

Oké bedankt!!

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:55

renes schreef:
Voordat je je paard meer wil gaan activeren achter, en op de achterhand wilt gaan rijden, is een belangrijke voorwaarde dat hij op twee teugels (gelijk) los door het lijf loopt. Lekker over de rug, zo rond en/of hoog als je hem zelf in wilt stellen, en nageeflijk. Uit je verhaal maak ik op dat dit nog niet (altijd) zo is. Werk daar eerst aan, en ga dan verder! Wanneer je dit niet doet, ontwikkel en stimuleer je eigenlijk alleen maar meer de scheefheid van je paard!

Jup ben ik het ook mee eens, eerst lossigheid en recht, dan die oprichting. Dat aan de teugel rijden en dus op verschillende hoogtes kunnen instellen bereik je als je paard ten eerste los is en daarna kun je overgangen en tempowisselingen gaan rijden. Dat 'op verschillende hoogtes in kunnen stellen' en 'nageeflijkheid' gebeurd dus niet met de hand, maar bereik je door tempowisselingen te rijden en dus activering van de achterhand, waardoor deze er dus tegelijk ook beter onderkomt. Het is eigenlijk een circeltje vergeet dat niet!