Afwisselend kijkerig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke

Afwisselend kijkerig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 15:52

Ik weet niet of het echt een rijtechnisch probleem is, maar het volgende.
Ik heb een heel leuke 14 jarige ruin, die al best wat gezien heeft in zijn leven, wedstrijden, bossen etc etc.
Ik kan er heerlijk mee wegrijden, is absoluut geen dooie.
Maar wat ik soms niet begrijp is, hoe het nou kan dat hij de ene dag heerlijk ontspannen door de bak loopt, en de andere dag geen hoek meer in durft, en overal spoken ziet?
Ik begrijp daar dus echt geen snars van, en het irriteerde me eergisteren best wel, ik kon geen kant op, terwijl we de dag ervoor nog lekker gelesd hadden, en dat wilde ik weer verderbreien, mooi niet dus!
Kent iemand dit? En hoe ga je er zelf mee om?
Ik probeer het altijd te negeren, maar toen durfde hij gewoon echt die kant niet op, heeel groot maken, en met geen 100 paarden erheen te krijgen, echt ongelooflijk.

Uiteindelijk met heel veel geduld (want je moet vooral niet de handdoek in de ring gooien) kreeg ik hem er min of meer langs, door veel voltes te rijden etc. Maar echt elke hoek en elk plantje was eng, heel bizar.

Wie kent dit?

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:22

Vaak zijn dit soort problemen te wijten aan spanning in de rug door niet recht zijn van het paard. Je schrijft dat je de dag ervoor flink gelest had, dan kan het heel goed spanning zijn door of in combinatie met spierpijn van de dag ervoor.
Als ik de foto van je paard bekijk in je profiel kan ik aan zijn bespiering zien dat dit heel goed z'n probleem kan zijn.
Voor meer info mag je best eens langs komen op Stal Kickersteijn we zitten vlak bij jou in de buurt in de Starnmeer, door correct rechtrichten zijn al heel wat paarden van hun "problemen" afgeholpen. Het is erg leuk om dat te ervaren! Zie ook paardenbegrijpen.nl en hoefkatrol.com.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:17

mariska75 schreef:
Vaak zijn dit soort problemen te wijten aan spanning in de rug door niet recht zijn van het paard. Je schrijft dat je de dag ervoor flink gelest had, dan kan het heel goed spanning zijn door of in combinatie met spierpijn van de dag ervoor.
Als ik de foto van je paard bekijk in je profiel kan ik aan zijn bespiering zien dat dit heel goed z'n probleem kan zijn.
Voor meer info mag je best eens langs komen op Stal Kickersteijn we zitten vlak bij jou in de buurt in de Starnmeer, door correct rechtrichten zijn al heel wat paarden van hun "problemen" afgeholpen. Het is erg leuk om dat te ervaren! Zie ook paardenbegrijpen.nl en hoefkatrol.com.

ik heb hier absoluut niks meer aan toe te voegen...ga dus helemaal mee met bovenstaand bericht

Anneke

Re: Afwisselend kijkerig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 19:07

Om heel even een misverstand uit de wereld te helpen, ik kréeg dit paard juist scheef en verkeerd bespierd. Erg tegen de hand, van voor naar achter gereden, korte pasjes, stijf, etc etc.
Onder begeleidng van mijn intructrice (die o.a. jureert op GP niveau) zijn we hem aan het rechtrichten etc. Het gaat erg de goede kant op en je ziet hem echt veranderen. We doseren het naar mate hij dat aankan, en ik hou veel rekening met zijn event. spierpijn etc.
De les van dinsdag was juist heel rustig aan omdat hij de vorige dag verdoofd was voor het scheren, dus het heeft die dag daarna volgens mij niet aan spierpijn gelegen?
Gekke was dat hij vandaag geen krimp gaf en zoetjes de hele bak doorging.
Dat vind ik nu juist zo apart?

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:38

volgens mij doet hij gewoon l*llig, ik zou doorzetten en hem keihard aan het werk zetten, zodat hij het niet in zijn hoofd haalt om onnozel te doen.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:00

de mijne is net zo, zet je haar niet aan het werk vind ze alles eng en verzint ze steeds wat nieuws, ik probeer haar nu ook hoe dan ook aan het werk te houden!