hoe hou ik me handen goed stil?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aliesje

hoe hou ik me handen goed stil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 14:09

heb al jaren een probleem dat ik me handen niet stil kan houden kan doen wat ik wil.
omdat ik constant met me handen zit te prutsen krijg ik het niet klaar om me paard constant rond te laten lopen!

alles met rijden gaat vooruit me zit is 20 keer beter geworden behalve me handen.

en het is gewoon stoorend om hele tijd om op me hand te letten en paard heeft zich aangeleerd om met me hand beweging mee te gaan hoofd kantelen.

hoe krijg ik het goed?

alvast bedankt alies

angeliekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:29

het is heel belangerijk dat je niet teveel prutst met je handen... je moet je teugels losjes vast houden (dus niet knijpen) omdat als je teveel knijpt je ook je handen niet stil houd, dan ga je gespannen rijden.
dus eerste tip: ontspannen zit... losse handen...
met lossere handen en een ontspannender zit voel je de beweging ook veel beter van het paard.
tijdens stap probeer je je handen op een punt te houden en losjesmee te bewegen met de beweging van het paard.
dus in stap waneer je naar achter en voor "wiebel" doe je het tegenover gestelde met je handen, zonder dat de teugels gaan hangen... dus je moet zorgen dat er continu een gelijke lose druk op bijde teugels staat.

jet moet goed oefenen in stap, door de mond te voelen van je paard via de teugels.
als je zonder te veel nadenken je handen stil kan houden in stap is het goed om verder te gaan in draf... ik kan moeilijk duidelijk maken via schrift hoeje dat moet doen, maar het komt er dus o neer, dat je armen een soort van "pompbewegig maakt, maar dit dan zonder natuurlijk echt te gaan pompen met je armen.
je handen houd je tijdens het draven een aantal centimeters boven je paard en daar moet je ze ook houden.
dus ga je staan, dan gaan je armen automatisch naar beneden (en niet mee omhoog) en zo ook als je gaat zitten... dan gaan je armen omhoog. (voor je gevoel dan he)
je moet tegenstrijdig van je lichaam af bewegen, gewoon heel logisch nadenken en niet teveel op je teugel concentreren maar op je paard... dan zal het vanzelf beter gaan.

Groetjes Angelique

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:35

"Denk vooruit" met je handen, geef je handen als het ware mee naar voren. Goed je handen voor je houden en je paard er naartoe rijden! Armen ontspannen houden en de tips die hierboven staan zijn ook handig voor de visualisatie!

frieske

Re: hoe hou ik me handen goed stil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:58

wat ook echt een tip is om je (onder) rug te ontspannen..moet echt helpen, en het helpt ook!

succes ermee

gr esther

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 23:12

je kan om het 'te drillen' je pinken altijd strekken en dan moeten ze de schoft raken en niet loslaten.

maar in werkelijkheid kan je beter het leren voelen. probeer je armen vanuit je schouders ontspannen te laten afhangen en een lijn vanuit je ellebogen naar het bit over de teugel te vormen. kijk vaak even na of je handen nog juist staan, je kan dit ook door gewoon overgangen te rijden even testen. bijv. je bent aan het draven, je houdt halt bij B, checkt je handen en draaf weer aan, zo heeft je paard er ook wat aan.

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:45

Als ik merk dat me handen niet stil houd doe ik ze altijd voor me zadel, en dan heel erg op me handen concentreren.. na een tijdje zijn ze weer rustig en ga ik weer meer op m'n paard concentreren.

bonte_bente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:20

jou probleem komt best vaak voor...
ik zelf heb het ook heel lang gedaan.zoals je al vaker als antwoord heb gekregen zoek die ontspanning en let op je contact met de paardenmond.
bij mij was de zit goed en kon ik ook ontspannen ik zette mijn handen te vaak BREED neer (naar mijn knieen)een vriendin van mijn bedacht een idee met elastiekjes....
om de ringetjes boven je zadel te hogte van de schof 2 elastikjes maken ,en dan je pinken door het elastiekje doen op deze manier merk je gelijk wanneer je omhoog en omlaag gaat met je handen doordat het strak trekt.
bij mij heeft het wel geholpen heb mijn handen nu netjes onder controle.
groetjes en succes
chantal

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:20

doe een bokriempje aan je zadel, neem je teugels gewoon vast maar hou het bokriempje vast met je pink aan je zadel, zo leer je ze stilhouden..

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:25

Leuke tip, prints!!

SylviaG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:29

Zijn er ook nog goede tips om je benen stil te houden. Het is niet echt heel storend maar ik vind het zelf er vervelend dat ze niet mooi stil hangen. Hebben jullie nog een tippie??

bonte_bente

Re:benen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:29

SylviaG schreef:
Zijn er ook nog goede tips om je benen stil te houden. Het is niet echt heel storend maar ik vind het zelf er vervelend dat ze niet mooi stil hangen. Hebben jullie nog een tippie??

hey,
nog een tip,voor je benen.....
ga een paar keer zonder beugels rijden beugels eraf en ontspannen in je zadel zitten, gewone oefeningen zoals voltes wendingen en alle gangen ...!!! daarna je voeten in de beugels en langzaamaan langer maken maar wel de aansluiting met je paard houden..
veel mensen rijden of met veel te korte beugels of juist te lang waardoor je geen aansluiting meer hebt met het lichaam van je paard en je contact verlies hebt ook zorgen dat je tenen precies onder je heupen hangen...
succes

chantal

rayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:34

Ik heb een tijdje me stijgbeugels met sporenriempjes aan mijn singel vast moeten maken. Kost wat spierpijn, maar helpt echt!
(niet mee gaan springen natuurlijk!)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 22:42

hier heb ik zelf ook last van, zal proberen wat met de tips te doen.

SylviaG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 20:03

Rijd regelmatig zonder beugels of zonder zadel. Gewoon er controle van mijzelf. Ik zit ook wel netjes en onafhankelijk maar ik erger me er gewoon aan dat mn benen nog steeds niet helemaal stil hangen. Sommige mensen zitten zo netjes en stil...jaloers..?!

Ik heb inderdaad ook gehoord dat je je stijgbeugels dmv een riepmje aan je singel vast kan binden. Bij de paarden drogist kan je zelfs speciale riempjes bestellen. Heb het 1 x met strotouwtjes geprobeerd en had de dag erna inderdaad spierpijn. Maar Rayo als jij zegt dat het echt werkt ga ik het maar eens proberen vol te houden.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 21:01

SylviaG schreef:
Rijd regelmatig zonder beugels of zonder zadel. Gewoon er controle van mijzelf. Ik zit ook wel netjes en onafhankelijk maar ik erger me er gewoon aan dat mn benen nog steeds niet helemaal stil hangen. Sommige mensen zitten zo netjes en stil...jaloers..?!

Ik heb inderdaad ook gehoord dat je je stijgbeugels dmv een riepmje aan je singel vast kan binden. Bij de paarden drogist kan je zelfs speciale riempjes bestellen. Heb het 1 x met strotouwtjes geprobeerd en had de dag erna inderdaad spierpijn. Maar Rayo als jij zegt dat het echt werkt ga ik het maar eens proberen vol te houden.

ik heb ze van de paardendrogist, werken wel een beetje maar er is nog veel been ruimte over, maar goed je leert er wel wat van, ik moet ze maar eens opzoeken want ik vind dat mijn benen ook wel stiller mogen!
groetjs

SylviaG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:50

Oh, ik was al benieuwd of die dingen van de paarden drogist werken. Vind ze best duur voor 2 simpele riempjes. Kan je ze niet korter maken dan? En merk je wel verschil of is dat nihil?

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:43

je kan ze wel korter maken maar niet heel kort, je merkt wel verschil hoor maar moet ook nog zelf op letten dat je ze stil houd.

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:32

Je moet het zelf toch op den duur ook zelf doen zonder die riempjes, dus een beetje opletten kan wel toch?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:58

_Laura schreef:
Je moet het zelf toch op den duur ook zelf doen zonder die riempjes, dus een beetje opletten kan wel toch?

ja dat is zo!