Verzet in draf met rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Djeenie

Verzet in draf met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 19:12

Hallo

Ik 'rijd' sinds kort (nu even niet meer, ik vind het een beetje te gevaarlijk) een BWP merrie van 15. Als ik de eigenaar mag geloven, is ze opgeleerd als springpaard. Onlangs heb ik wat meer over haar achtergrond gevraagd, en blijkt dat ze een tijdje in België, dan Nederland en dan terug in België gestaan heeft. Hij weet dus ook niet met zekerheid of ze ooit 'echt' beleerd is (eventueel als springpaard.)
Nu had de eigenaar een sprong op de weide gezet, met te hoge staanders om er al longerend over te springen (de weide is te groot om een stukje af te zetten om vrij te springen) dus balk op de grond gelegd, en haar er over laten lopen. Eerst ging ze er steeds naast, dan rustig overheen gestapt, dan vanuit draf, het waren meer 'sprongen' die ze deed, dan er gewoon vlotjes overheen draven. Het idee dat ze een springpaard is ging bij mij direct aan het twijfelen. Nu, met longeren was ze deze zomer erg druk. Haast enkel galloperen tot ze zweette, om dan aan de hand uit te stappen.
Nu gaat het de laatste dagen erg goed met longeren, mede omdat de weide zo drassig ligt en ze blijkbaar niet wil uitglijden. Haar veulen staat ook bij haar, maar alle 2 zijn ze erg braaf.

Hier mijn probleem.
Als je met haar gaat rijden, is ze eerst wat trippelig als je het zadel oplegt. Als je opstapt doet ze niks in stap, maar als je aanzet naar draf gaat ze de hele tijd bokken, vanonder de ruiter lopen en plots hard wegrennen in galop. Als je een half uur blijft doorrijden en niet toegeeft gaat ze uiteindelijk vlotjes draven. Ook heb ik al eens andere zadels gepast, zelfde effect.

Nu heb ik 2 mogelijke oorzaken..
1 Ofwel is ze me steeds aan het testen (nogthans kan ze draven, als er maar tempo in zit)

2 Ze heeft pijn aan de rug als de ruiter op en neer gaat, of blijft zitten in draf..

Nu vind ik het wat te gevaarlijk om op haar te blijven rijden. Daarom longeer ik haar nu zo'n 15-20 minuutjes om de 2-3 dagen. Ze is erg lief in de omgang, alleen heeft ze dus dat 'draf' probleem.

De eigenaar blijft echter volhouden dat ze dat bij hem nog nooit gedaan heeft, maar de eigenaar 'kan' niet rijden.. Hij rijdt er echter wel mee, maar nooit in draf. Altijd stap of volle galop. (Dit vindt ik echter een beetje onverandwoord, maar wie ben ik om hem dat te zeggen. Hij is ervan overtuigd dat zijn paard niks verkeerds heeft / doed.) Een dierenarts erbij halen zal me dus niet lukken, omdat de eigenaar dat 'probleem' ontkent.

Wat doe ik nu het beste? Verder longeren, tot de lente begint, en dan eens zien wat ze doet in draf? Heb al gedrukt op haar rug, en een ervarener ruiter heeft haar ook al eens gereden en onderzocht.. Ze geeft geen reactie dat ze ergens pijn heeft.

Mss heeft 1 van jullie ook al zo'n probleem gehad, of weet iemand een mogelijke oplossing? Het is na tuurlijk moeilijk om dat zomaar te zeggen als je het paard niet kent..

Sorry voor het lange verhaal, maar nu weet je ook een beetje de achtergrond dat mss het probleem iets meer verduidelijkt.

Ik hoop dat iemand een mogelijke oplossing heeft.

Groetjes Janne

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:30

Hoi Janne, je schrijft dat er ook al eens een wat meer ervare ruiter op heeft gereden, wat deed ze toen? Ook bokken en galloperen?
Het kan zijn dat ze draven moeilijk vind en aangallopeerd om er onder uit te komen. Het kan ook zijn dat ze niet wil werken. Wat gebeurd er als je inplaats van terug gaat rijden, juist vooruit rijdt? Dus dat ze moet galloperen van je?
Kun je alleen in dat grote weiland rijden? Anders toch een keer een binnenbakje proberen te regelen, is ook iets minder gevaarlijk. Succes!

mariz

Re: Verzet in draf met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:31

volgens mij neemt dat paard je flink in de maling.

hoe doet ze als iemand haar longeert terwijl je dr op zit?

Djeenie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 19:36

Kris25 schreef:
Hoi Janne, je schrijft dat er ook al eens een wat meer ervare ruiter op heeft gereden, wat deed ze toen? Ook bokken en galloperen?
Het kan zijn dat ze draven moeilijk vind en aangallopeerd om er onder uit te komen. Het kan ook zijn dat ze niet wil werken. Wat gebeurd er als je inplaats van terug gaat rijden, juist vooruit rijdt? Dus dat ze moet galloperen van je?
Kun je alleen in dat grote weiland rijden? Anders toch een keer een binnenbakje proberen te regelen, is ook iets minder gevaarlijk. Succes!

Bij deze ruiter deed ze net hetzelfde. Als ik haar vooruit rijdt, gaat ze harder gaan trippelen en blijft ze bokken, als ze in galop zit snelt ze ervandoor. Een binnenbak is er in de hele omtrek niet te bespeuren. Wel een buitenbak, van het LRV-plein. Maar daar mag je alleen op als je lid bent van de LRV.
Nogthans doet ze in stap echt niks.. Alleen heeft ze een draf, en blijkbaar ook een galopprobleem. Mss komt dit omdat ze nooit goed geleerd is? Ze heeft een wat onduidelijke achtergrond. Ben niet van plan om risico's te nemen en een paard waar vanalles mee gebeurd is kan raar reageren en dus een draak zijn met rijden.

Nu staat ze in een kleiner weiland, dichter in de bebouwde kom, maar haar veulen staat erbij, en dat maakt het rijden niet makkelijker.

Toch bedankt voor je reactie

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 19:36

mariz schreef:

Waarom zou ze me in de maling nemen als ze in stap niks doet? Ze kan dan evengoed in stap al beginnen klieren.

Als ze gelongeerd wordt, terwijl iemand erop zit, doet ze net hetzelfde.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:42

Wanneer jij je niet lekker voelt op dit paard, moet je eigenlijk ook niet meer opstappen. Het paard voelt dit aan en zal zich daardoor echt niet beter gaan gedragen... Helaas voor jou.... Als de eigenaar zegt dat er niets mee is, dan moet hij haar maar rijden. Kan er met jou ook niets gebeuren. Misschien kun je een wat braver verzorgpaard zoeken? Is voor jou ook leuker...

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:46

Djeenie schreef:
mariz schreef:

Waarom zou ze me in de maling nemen als ze in stap niks doet? Ze kan dan evengoed in stap al beginnen klieren.

Als ze gelongeerd wordt, terwijl iemand erop zit, doet ze net hetzelfde.

omdat er in stap mischien niet gewerkt word?

maar zoals je zelf al aangeeft is het mischien beter om er mee testoppen.
in zo'n paard gaat heel veel tijd in zitten, en het nadeel is ook dat je in een glibberige wei zou moeten rijden.
ik zou bedanken....

Djeenie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 19:59

Ja, dit is mss inderdaad het beste. Er niet meer mee rijden . Wel een beetje jammer, maar als ik me idd niet veilig voel is het zowiezo niet leuk om te rijden. Als het longeren goed blijft gaan ga ik dit wel verderdoen.. En haar verder verzorgen, want daar is ze wel braaf bij

Ik ben geen ervaren ruiter / instructeur die paarden leert (zoals de man waar ik les van krijg op zijn paarden) dus denk dat ik idd er niet meer opkruip. Toch niet zoals het er nu uitziet.

Bedankt allebei voor de reacties

Groetjes Janne

Djeenie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 20:01

@ Kris25 : Verzorgpaarden is een weinig voorkomend iets in België, en per toeval zijn we op dit paard gebotst. Ik denk dat er niets anders opzit dan haar gewoon verder te borstelen en op de manege te rijden. Niks aan te doen, het was mss een beetje te mooi om waar te zijn maar ach, ze is geen draak in de omgang en ze heeft een lief veulen.

Groetjes

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:15

ik ben het opzich wel met de rest eens maar ik vind het wel raar dat de eigenaar helemaal niet met haar draaft maar meteen gaat galloperen

misschien weet hij wel dat er iets mis is maar ontkent hij het gewoon.
sorry als ik het verkeerd zie maar misschien moet je toch maar eens een DA erbij proberen te halen

en anders gewoon verder kijken naar eventueel een ander bijrijdpaardje,

Djeenie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 20:19

Hey. Het probleem is dat de eigenaar nooit leren rijden heeft. Zijn broer zit ook in de paarden, en hij kan op zijn paard klouteren en erop blijven zitten. Verder weet hij dat, als je benen geeft je paard vooruit gaat en als je 'trekt' je paard stopt. Dat is dus niet echt rijden. Een DA zal hij niet willen, hij ontkent namelijk het probleem. Een ander bijrijdpaard vind je in België helemaal niet zo snel, en al zeker niet in een klein dorpje.

Staat trouwens in mijn allereerste bericht al getypt dat de eigenaar nietzoveel verstand heeft van rijden en het DA probleem

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:22

sorry heb ik waarschijnlijk overheen gelezen

Je zou ook kunnen proberen om hem een tijdje (lees maandje) met rust te laten, en daarna weer helemaal opnieuw beginnen met "inrijden" is dat geen optie?
je kan het altijd proberen toch
en dan in dat maandje lekker vertroetelen en borstelen krijg je ook een goede band met het paard

Djeenie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 21:29

horselover20 schreef:
sorry heb ik waarschijnlijk overheen gelezen

Je zou ook kunnen proberen om hem een tijdje (lees maandje) met rust te laten, en daarna weer helemaal opnieuw beginnen met "inrijden" is dat geen optie?
je kan het altijd proberen toch
en dan in dat maandje lekker vertroetelen en borstelen krijg je ook een goede band met het paard

We borstelen haar zo vaak we kunnen, want het is belangrijk om een band met je paard te hebben. Helaas ben ik nog niet ervaren genoeg om paarden op te leren en in te rijden. Ik kan haar de volgende lente wel eens laten nakijken door de instructeurs van het nabijgelegen LRV-plein, mits haar eigenaar daar mee akkoord gaat .... . Als die niets vinden aan haar rug, kan ik professionele begeleiding krijgen en mss een oplossing vinden voor haar gedrag.

Groetjes

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:43

oke het zou zonde zijn om haar te laten schieten gezien het zo schaars is om weer nieuwe te vinden.

maar je zou toch op internet een advertentie kunnen zetten kan je altijd zien wat er op af komt toch?

mariz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:46

heel veel succes iniedergeval! en toch ook een beetje plezier

Djeenie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 21:48

Ja hoor Het is altijd leuk om bij Nadesh (het paard dus ) en haar veulen te zijn.

@ horselover20 : Wat bedoel je met een advertentie?

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:57

Hoe doet ze als je met het zadel op longeert? En misschien wil de eigenaar even een stukje draf laten zien als ie het zo goed weet

Djeenie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 21:59

@ ellenlouise : De eigenaar heeft vorige keer, toen ze van weide verzet werd, een ministukje gedraafd, ze begon te bokken, en hij zat direct in stap. Hij vond dit gedrag 'vreemd' maar aangezien hij nooit draafd met haar, moet hij toch ook weten dat er iets niet zo pluis is.. Toch wil hij het blijkbaar niet weten. Met zadel op loopt ze vrij normaal, wel vind ze het eventjes raar (ze is wel, volgens de eigenaar, al 3 jaar niet meer intensief gereden) daarna beterd het vrij snel zodat ze normaal loopt, alsof ze niet anders gedaan heeft. Het wordt pas een 'probleem' als er iemand opzit ..

Groetjes

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:03

ik bedoelde met advertentie op marktplaats of hier op bokt!

je kan altijd zien of er mensen reageren heb ik ook gedaan en dacht dat er niemand zou reageren uit de buurt
en nu heb ik een bijrijdpaardje bijna in mijn achtertuin het is 5 minuutjes op de scooter

misschien dat er bij jou in de buurt ook meer mensen een bijrijder of verzorger zoeken zonder dat je het weet

Djeenie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 22:13

@ horselover20 : Denk niet dat er nog mensen van waar ik kom hier op bokt zitten. Bokt is nog helemaal niet bekent in België, zeker niet in mijn streek. Wel jammer natuurlijk..

Mss dat ik viavia ooit wel nog eens een bijrijdpaard vind dat heerlijk rijd .. Ach, ben tevreden dat ik Nadesh nog kan blijven verzorgen.

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:28

ja maar marktplaats of een belgische marktplaats kan ook uitkomst bieden hoor

wie niet waagt wie niet wint