weigeren jong paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Delriva

weigeren jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 16:14

T verhaal is als volgt, ik rijd sinds kort op een 4 jarig paard waarop het afgelopen jaar om en beide 8 verschillende ruiters hebben opgezeten. Probleem is t volgende paard, loopt dressuurmatig naar behoren, bij t springen op een hindernis waaronder er niets staat of ligt loopt ze ook perfect. Vanaf t ogenblik dat er iets onder komt te liggen en je rijdt op de hindernis aan gaat t hoofd en de oren al de lucht in.... merkwaardige blijft dat je dan bv de eerste keer dat je of a) een weigering krijgt, ik laat ze dan staan en dan springt ze toch nog vanuit stilstand derover( hoogte +/- 60cm, als t hoger was zou ik t niet doen kwestie van niet te blesseren) of b) een sprong, wat op zich al beter is , maar dan krijg je een halve hertensprong. Rij je dan de tweede keer aan dan is alles normaal en loopt ze der gewoon op af. Spring je de volgende keer weer dan herhaalt alles zich gewoon, dus de eerste keer weer een keertje stoppen ( waarna ze vanuit stilstand toch nog spring, dus de goodwill is er wel denk ik) of een rare sprong geven. Op jumping rijd ik het paard momenteel in 80cm en der staat dan slechts onder enkele hindernissen iets onder, t lijkt zo of t probleem op jumping minder is, maar t is er wel want ik moet er serieus aanzitten om ze derover te duwen. Enfin dit is een hele boterham, ik hoor het graag van jullie hoe jullie het zouden aanpakken. Ahja sporen zijn geen optie want dan blokkeert ze volledig. Nog even dit, ik heb dus videobeelden gezien van afgelopen zomer op jumping en dan ben ik blij dat ze nu al terug een parcours uitspringt... paard liep op de hindernis af en al vanuit de wending stond ze op haar achterste benen.... maar dat is er gelukkig al volledig uit.

alvast bedankt eh.

grtz

Alex

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:57

poeh ik ben geen springtopper, maar wellicht moet ze gewoon veel vertrouwen krijgen in het springen van aprte dingen? Misschien is sgw-training wat? Leert ze in een vlot tempo wat "raardere" hindernissen te springen?
Verder zou ik gewoon doorgaan met veel lage hindernisjes te oefenen, dan kan er weinig gebeuren waardoor ze haar vertrouwen kwijtraakt.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:58

Het is normaal dat de meeste paarden wat meer "kijken" naar een hindernis waar iets onder ligt. Het heeft ook te maken met vertrouwen. Wanneer het paardje van jou voelt dat het oke is, dan zal ze met wat meer vertrouwen springen. Het is een kwestie van oefenen. Ze is nog jong. Ik denk dat het wel goed komt. Niet te veel vragen en pushen, anders heb je de kans dat ze op alles gaat weigeren. Het moet leuk blijven voor ze... Succes.

Delriva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 13:30

WowAmigo schreef:
Misschien is sgw-training wat? Leert ze in een vlot tempo wat "raardere" hindernissen te springen?

owkey, wat is sgw-training En van die raardere hindernissen springen gaat eigenlijk ook wel maar t is telkens als je er de eerste maal naartoe rijd dat ze of weigert of vanuit stilstand toch nog springt, wat op zich wel getuigt van goodwill. Ben gisteren nog een parcours gaan doen van 80cm, 10 sprongen waarvan 7 met een bakje of hekje deronder. Ze weigert op nr 3 en dan heb ik ze iedere keer als er een hekje ofzo onderstond toch een aanmoedigende (?) tik moeten geven.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 13:39

sgw is samengestelde wedstrijd. Dit is een wedstrijd waarin je een dressuurproef moet rijden, maar ook een cross parcourtje moet springen. Ik denk nogmaals dat je paardje er gewoon iets meer vertrouwen in moet krijgen. Komt vanzelf goed. Hij is nog jong, dus ook niet teveel pushen....

Lolientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:38

ik denk dat je heel erg aan haar vertrouwen moet gaan werken, soms had ik dat ook wel eens met een pony, wou niet dat soort sprongen nemen, gewoon simpel, omdat als je erg opgewonden bent, dat ze het mischien niet springt.. heel rustig blijven en veel gedult hebben en blijven proberen, als ze het springt, ook al is het vanuit stilstand, dan goed belonen.. (ik weet niet zeker of het in jou geval goed werkt, maar mij heeft het wel geholpen..)

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:04

Misschien is hij wel bang voor dingen op de grond. Mijn paard is ook pas 4 en is bang voor alle vreemde dingen op de grond, hoort bij een jong paard. gewoon vertrouwen erin laten krijgen. En het paard heeft er dus blijkbaar geen plezier in. Waarom ga je dan niet gewoon verder met dressuur?
Wat vreemd trouwens dat er al 8 verschillende mensen op hebben gezeten..

Delriva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 12:54

sammie_44 schreef:
Misschien is hij wel bang voor dingen op de grond. Mijn paard is ook pas 4 en is bang voor alle vreemde dingen op de grond, hoort bij een jong paard. gewoon vertrouwen erin laten krijgen. En het paard heeft er dus blijkbaar geen plezier in. Waarom ga je dan niet gewoon verder met dressuur?
Wat vreemd trouwens dat er al 8 verschillende mensen op hebben gezeten..

idd, van die 8 verschillende mensen is en blijft ook voor mij moeilijk te begrijpen. K ben er van overtuigd dat ik met het nodige geduld en training met dit paard mooie dingen kan doen. de kunst zal dus zijn van door te zetten waar anderen het voor bekeken hielden. Moet wel zeggen dat ik op 11/11 nog een parcours gedaan heb met haar van 10 sprongen waarbij er bij 7 "iets" onder lag of stond, k had 1 weigering op de 3 de hindernis. k heb haar dan ook even laten "ruiken" aan wat eronder hing, niet gestraft, rustig opnieuw aangereden en toen ging ze der over als niks. Na hindernis 3 wel iets meer druk gezet met de benen en de rest van t parcours sprong ze dan vlotjes rond. Op training geraakt het paard meer en meer in de ontspanning wat resulteert in aangenamer werken voor beiden. Dus ik denk dat ik op de goede weg ben, al is die best nog lang

grtz

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:05

zoals ik het lees ben je al goed bezig. Gewoon vanuit de rust blijven werken aan heel veel verschillende enge sprongen, dan wordt het vanzef beter.

Delriva

Re: weigeren jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 14:28

vandaag was een dag van teleurstelling en ontnuchtering. Een hele week trainen en ik dacht dan te concluderen op het einde van de week dat er weer vooruitgang was (dressuurmatig dan, wat toch de basis is van alles he). Resultaat, uitgebeld op hindernis 1 mocht het parcours verderzetten ben tot op de 7 geraakt en daar heb ik het dan zelf voor bekeken houden. T viel mij op bij t inrijden dat t paard niet in z'n normale doen was, toen ik 4 weken geleden aan t inrijden was heb ik net hetzelfde voor gehad. Enige overeenkomst in situatie tussen toen en vandaag is dat er nog een ander paard, dat bij t paard dat ik berijdt, op stal/weide staat. Kan dit een reden zijn van het, ja ik noem het, ezelen?? Moet gezegd worden dat dat ander paard ook helemaal niet in zijn normale doen was, ook ezelen dus. Echt onbegrijpelijk, deze week heb ik wel weer een paar doelstelling te verwezelijken. Iemand die gelijkaardige ervaring heeft met inrijden van 2 paarden van dezelfde stal??

grtz

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 10:44

Ik snap niet zo goed dat je met een paard waarvan je weet dat het absoluut niet goed zit, toch gaat starten? Een B-parcours is voor een paard dat er geen vertrouwen in heet veel te heftig. Thuis lekker rustig gaan oppakken en lage sprongetjes maken totdat het vertrouwen goed zit en je met een gerust gevoel op wedstrijd kan gaan.

Delriva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 19:58

ok kris volledig akkoord. Probleem is dus zoals je in voorgaande posts kan lezen, dat het probleem zich enkel voordoet als er iets onder de hindernis staat, dus op een gewone hindernis met balken, of bv een volledig dichte hindernis(houten muur) is er totaal geen probleem. vanaf het ogenblik dat je er op training iets onder zet gaat de rem ook op, ze stopt dan 1x dan rij je opnieuw aan en dan gaat het wel. Maar herzet je datgene dat er onderstaat bv 50cm naar links of rechts stopt ze opnieuw 1x...

Op 11 november heeft ze nog een parcours met bakjes en toestanden onder volledig uitgesprongen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:37

Het blijven dieren (hele rare af en toe!). Heb je wel les, zo ja, wat vind je instructeur ervan. Doet je paard dat alleen bij jou, of stopot hij bij een ander ook? Hoe train je thuis en ben je wel eens over een zeil heen gestapt, weleens tussen tonnen door geslalomd enz.

Delriva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 21:24

Ja ik krijg les van Bert Prouvé u mss wel bekend. Hij wijst op een gebrek aan vertrouwen van het paard. Ik rijd het paard sinds een week of 4-5nu dit jaar hebben er al 8 verschillende ruiters op gezeten, ik heb videobeelden gezien, waarbij het paard op jumping gewoon op zijn achterste benen gaat staan en gewoon dichtklapt. Fout van die mensen is dat ze het paard hebben willen laten starten in 1m (4jarigen) en in 80cm in het paard liep nog geen 80cm fatsoenlijk, gewoon niet zelfs, meestal uitgebeld. Daarom dat ik het nu ook op 80cm houd en dat heeft al 3 weekends goed gewerkt, gisteren was dus het 4de en dat was niet goed. Dus nu ben ik al zo ver dat het paard al terug springt wat daarvoren al totaal niet meer het geval was. Het is nu ook niet dat ik iedere keer als ik train zit te springen als een gek want dat heeft geen zin. springen gebeurt slechts 1x per week en dan onder toezicht van instructeur. we doen het rustig aan en proberen het paard niet te erg te pushen want dan krijg je een schrikreactie wss en dan gaan we helemaal de foute kant op. dat van dat zeil op de grond ga ik woensdag zeker en vast eens toepassen ook slalom tussen vreemde dingen lijkt me ook wel wat. thx voor de tip.

mvg.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 01:16

Ik kan me voorstellen dat een 4 jarig paard dat al 8 ruiters op zijn rug heeft gehad die nogal aan het pusen waren zijn vertrouwen kwijt raakt, in de ruiter maar ook in zichzelf.

Is het geen idee om het springen voorlopig even op een laag pitje te zetten?
Hij is pas 4 en heeft aardig wat indrukken moeten verwerken, je kan toch gewoon terug naar de dressuur, met de tijd wat balkjes en er gewoon wat lol in gooien? (zeg trouwens niet dat je dat nu niet doet, maar kan me wel voorstellen dat het een probleem is wat in je gedachten blijft en er misschien eens uit moet)

Ben verder absoluut geen spring persoon hoor, reageer alleen op het hele verhaal er om heen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:35

en als springer sluit ik me daarbij aan. Ik zou iig de wedstrijden even vergeten, gewoon thuis af en toe een simpel sprongetje voor de lol en bv lekker naar buiten. Jouw paard heeft - niet door jouw toedoen - slechte ervaringen opgedaan met springwedstrijden en ik zou gewoon een aantal maanden gebruiken om dat wat te laten slijten.

Delriva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 17:33

Problem solved

you can close this one....

pruyssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:09

Delriva,

Als jij echt van het probleem wil afkomen dan moet je even mijn commentaar lezen op het onderstaande topic.

viewtopic.php?f=8&t=509314

Je mag het zelf proberen. Ik kom je ook graag helpen. Het zou zonde zijn om een goed springpaard ongebruikt te laten.

Groet
Conrad van Pruijssen