Ik ben nieuw hier op bokt en na het lezen van enkele discussies over het gebruik van sporen, kreeg ik inspiratie
Mijn paardje is goed voorwaarts, een beetje te goed zelfs: ik heb hem 2 jaar verkeerd gereden (verkeerde instructie) waardoor hij zeer sterk op de voorhand loopt. Samen met mijn nieuwe instructeur werken we hier nu aan en dit gaat redelijk goed. "Redelijk" want er is iets dat hij nog steeds blijft doen: wanneer ik drijf met mijn kuit, gaat hij weglopen: bv in draf --> tempo versnellen, in stap --> aandraven. Volgens mijn instructeur wordt dit veroorzaakt doordat hij zich wil onttrekken aan mijn been: sommige paarden tonen hun verzet door niet meer voorwaarts te zijn, anderen door "te voorwaarts" te zijn. Totdaar lijkt het mij allemaal zeer logisch. Mijn instructeur heeft mij dan ook aangeraden om sporen aan te doen en dit helpt, maar dan wel op de volgende manier: ik geef been, hij probeert eronder uit te komen door te versnellen, halve ophouding om hem terug te nemen, gebruik mijn zweep, versnel hij nog steeds, terug halve ophouding en dan spoor waarop meestel een positieve reactie volgt: hij loopt dan even correct om weer uit mekaar te vallen, waarna het hele proces weer begint. Dit gaat zo een half uur verder en dan pas begint hij correct te werken (vanuit zijn achterhand en met een goede aanleuning). Naast het feit dat dit voor mij als ruiter een zeer vermoeiende manier van werken is (bijna continu drijven) strookt het ook niet met een aantal visies die ik hier op bokt tegenkom (best zonder sporen rijden, niet continu drijven, ...) Hoe zouden jullie dit probleem oplossen? Hoe een dergelijke vorm van verzet best aanpakken? Hoe losrijden en welke oefeningen zijn hier geschikt voor?
Bedankt voor jullie tips!