paard onttrekt zich aan het been door te versnellen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xantippe

paard onttrekt zich aan het been door te versnellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 15:20

Hoi,

Ik ben nieuw hier op bokt en na het lezen van enkele discussies over het gebruik van sporen, kreeg ik inspiratie

Mijn paardje is goed voorwaarts, een beetje te goed zelfs: ik heb hem 2 jaar verkeerd gereden (verkeerde instructie) waardoor hij zeer sterk op de voorhand loopt. Samen met mijn nieuwe instructeur werken we hier nu aan en dit gaat redelijk goed. "Redelijk" want er is iets dat hij nog steeds blijft doen: wanneer ik drijf met mijn kuit, gaat hij weglopen: bv in draf --> tempo versnellen, in stap --> aandraven. Volgens mijn instructeur wordt dit veroorzaakt doordat hij zich wil onttrekken aan mijn been: sommige paarden tonen hun verzet door niet meer voorwaarts te zijn, anderen door "te voorwaarts" te zijn. Totdaar lijkt het mij allemaal zeer logisch. Mijn instructeur heeft mij dan ook aangeraden om sporen aan te doen en dit helpt, maar dan wel op de volgende manier: ik geef been, hij probeert eronder uit te komen door te versnellen, halve ophouding om hem terug te nemen, gebruik mijn zweep, versnel hij nog steeds, terug halve ophouding en dan spoor waarop meestel een positieve reactie volgt: hij loopt dan even correct om weer uit mekaar te vallen, waarna het hele proces weer begint. Dit gaat zo een half uur verder en dan pas begint hij correct te werken (vanuit zijn achterhand en met een goede aanleuning). Naast het feit dat dit voor mij als ruiter een zeer vermoeiende manier van werken is (bijna continu drijven) strookt het ook niet met een aantal visies die ik hier op bokt tegenkom (best zonder sporen rijden, niet continu drijven, ...) Hoe zouden jullie dit probleem oplossen? Hoe een dergelijke vorm van verzet best aanpakken? Hoe losrijden en welke oefeningen zijn hier geschikt voor?

Bedankt voor jullie tips!

monsera

Re: paard onttrekt zich aan het been door te versnellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:58

xantippe schreef:
ik geef been, hij probeert eronder uit te komen door te versnellen, halve ophouding om hem terug te nemen, gebruik mijn zweep, versnel hij nog steeds, terug halve ophouding en dan spoor waarop meestel een positieve reactie volgt: hij loopt dan even correct om weer uit mekaar te vallen, waarna het hele proces weer begint.

Dit snap ik niet helemaal.Je geeft been hij gaat versnellen nadat je een ophouding hebt gegeven komt hij niet terug en je geeft een tik met de zweep dan gaat hij toch juist nog meer versnellen.Zou ik wel doen

Maar als je been geeft is het toch de bedoeling dat je paard voorwaarts gaat?of gaat hij dan veel te veel voorwaarts is dat wat je bedoelt dus jij wil aandraven en hij gaat direct in middendraf.Ik snap niet helemaal wat je bedoelt geloof ik en wacht even je antwoord af voordat ik verder ga.

xantippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 16:04

Inderdaad: ipv rustig aandraven versnelt hij onmiddellijk naar middendraf. Na de halve ophouding komt hij inderdaad terug, maar verstijft hij in zijn hals en blijft hij op de voorhand lopen. Om ervoor te zorgen dat hij vanuit zijn achterhand loopt geef ik terug been/impuls waarop hij weer versnelt. Ik hoop dat dit wat duidelijker is?

Bedankt!

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:08

Hmm ik heb het ook een beetje met mijn paard. Ik heb van mezelf een iets te stille beenligging waardoor hij af en toe wat vluchterig kan reageren op mijn been. Soms doet hij ook expres of ie heet is omdat hij dan weet dat ik er dan minder snel aan durf te komen. Wat ik moet doen van mn instructrice: benen er gewoon aan blijven houden, hoe heet hij ook gaat doen. Hij moet dat maar leren. En eraan houden is dan niet hetzelfde als de hele tijd lopen drijven!! Ik vind het ook een beetje gek hoe dat jij het nu allemaal op moet lossen, ik heb het idee dat het nogal tegenstrijdig over zal komen op je paard.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:30

Ik weet verder niet hoe je nog meer les krijgt van je instructrice maar ik zou hier niets van snappen en ik denk dat het heel erg verwarrend is voor je paard om het zo op te lossen en persoonlijk zou ik op zoek gaan naar iemand anders.

Ik zou als eerst proberen om weer de rust in je paard te krijgen en weer helemaal opnieuw beginnen.Begin met het rijden van heel veel overgangen en let daarbij niet direct op de netheid maar vewacht alleen maar dat ze rustig zijn.Begin met veel stap-draf-stap-draf-stap enz. overgangen en probeer echt veel te maken op 1 lange zijde kun je wel 5 keer een overgang maken dit hoeft niet de hele tijd maar doe het maar eens op 1 lange zijde.Maak je een overgang naar draf geef je 1 keer been en draaft ze aan is ze braaf en beloon je haar en laat je je been stil hangen je hoeft pas weer been te geven als ze terug komt.Je paard zal sterker worden doordat je veel overgangen rijdt en zal daardoor steeds makkelijker de achterbenen onder zijn lijf brengen.Hij heeft al lang op de voorhand gelopen het kost heel veel tijde om je paard om te schakelen dat hij nu van achteruit moet gaan lopen je kunt ook niet verwachten dat dit direct goed gaat je moet dit trainen en je paard sterk maken zodat hij de kracht heeft om het juist te doen.Je kan niet verwachten dat als jij de eerst keer gaat aandraven hij gelijk zijn achterhand gebruikt.Blijf ook veel figuren rijden en zorg er dan voor dat je paard niet de hoeken afsnijd maar dat je mooie wendingen rijd.Dat is ook al de achterhand trainen want snijd je paard de hoeken af dan hoeft hij niets te doen maar rijd jij een mooie wending zal hij zijn achterbeen moeten onderplaatsen.En het zorgt ook voor afwisseling als je alleen maar over de hoefslag blijft rijden is erg saai voor een paard.Als je het gevoel hebt dat het weer fijn gaat kun je de training weer een stapje uitbreiden je mag me altijd een pb sturen als je dan meer wilt weten leuke oefeningetjes om te doen maar ik zou nu eerst weer rust in mijn paard willen voordat ik verder zou gaan.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:49

wat Lenn zegt moet ik ook doen van mijn instructrice. Gewoon been eraan houden, ik weet hoe moeilijk het is en het lukt mij ook nog voor geen ene meter, maar zo moet je paard het wel leren. Een tik met de zweep enzovoort lijkt mij ook een beetje tegenstrijdig overkomen naar je paard. En als hij al vluchterig voor het been is? Moet je dan sporen om? Of snap ik dit verkeerd? Maar ik zal gewoon sporen aflaten en hele tijd je been eraan houden, (niet drijven maar gewoon aanhouden) Dan went hij er vanzelf aan..

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:58

ohja van die spoor vind ik idd ook maar raar, je doet die toch om om extra reactie te vragen en dat wil je nu toch juist niet? Ik vind dat je het paard dan een beetje uitdaagt om z'n fout te maken en hem dan vervolgens weer af te straffen. Ik kan begrijpen dat je paard dan denkt van daag

xantippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 19:23

Ja, ik kan begrijpen dat dit tegenstrijdig overkomt want zo ervaar ik het ook (mijn paard waarschijnlijk ook). Wat het probleem volgens mij is is dat hij nog teveel op zijn voorhand loopt (door de rijtechnische fouten die ik maak), geef ik geen impuls, dan blijft hij dit gewoon doen. Er wordt mij nu geleerd om hem via impuls (been, zweep, spoor) op de achterhand te krijgen en dit lukt ook wel, alleen wel met veel verzet van zijn kant (wat waarschijnlijk logisch is gezien de tegenstrijdige boodschappen die ik hem geef). Dus misschien moet ik mijn vraag herformuleren: hoe krijg ik mijn paard op de achterhand zonder continu mijn been erin te moeten zetten?

Monsera gaf hier al een antwoord op: het rijden van overgangen en figuren. Als ik het goed begrijp dan moet hij hierdoor als het ware 'vanzelf' (na verloop van tijd) op zijn achterhand komen, doordat de oefening hem verplicht bepaalde spieren te gebruiken? En mijn benen die hou ik gewoon aan hem, zonder voorwaartse hulpen te gebruiken om hem op de achterhand te krijgen (zoals ik nu doe)?

Ik vind het heel boeiend om jullie mening hieromtrent te kennen, dus laat maar komen!

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:56

Er is geen commando voor 'op de achterhand lopen', dat lukt je ook niet in 1 uur maar is een proces van jaren. Overgangen en schakelen zal hierbij wel helpen. Wat niet helpt is tikken en erin porren en aan de voorkant eraan gaan hangen. Natuurlijk geeft hij daar protest op. Probeer je er niet zo op te forceren, zeker niet als hij protest gaat geven.

Dat hij zo overdreven reageert op je been zal niks te maken hebben met de mate waarin hij op de achterhand loopt, dat zit tussen z'n oren. Ik zou dan ook eerst op orde hebben dat hij jouw been accepteert voordat je verder gaat denken. En duidelijk blijven tegenover je paard. Je hulpen moeten logisch zijn.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:05

Als ik het zo heb begrepen, vlucht je paard voor je been? Je noemt zelf al een aantal problemen: loopt op de voorhand, vlucht voor het been, versnelt.
Ben het verder met Lenn eens dat je ook aan de ontspanning en rust tussen de oren moet werken. Heb geduld.

LilPetat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:19

Dit probleem komt me erg bekend voor.. Maar volgens mij snap je zelf nog niet helemaal wat je instructrice bedoelt?! Als ik je goed begrijp moet je van je instructrie je paard meer op de achterhand rijden, door te drijven en van voren op te vangen. Zo heb ik het ook geleerd (ik weet dat er veel mensen zijn die dit oplossen dmv veel overgangen en zijgangen, maar in mijn ervaring werkt dit niet als je daarna weer verder op de voorhand rijdt, dus zul je toch ook aan de slag moeten met drijven - opvangen.. ).

Je paard reageert te vluchtig op je been, waarom geef je dan niet een wat kleinere hulp? Een hulp die je nog net goed genoeg op kan vangen maar waardoor hij wel wat meer van achteren gaat werken! En probeer in een rustig tempo te rijden, een hoog tempo betekent niet dat hij actiever (en dus meer op de achterhand) loopt!

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:06

Ik denk dat je eerst moet gaan oefenen je paard zich te laten ontspannen, tot dat je paard zijn hals lang kan maken (met neus richting kniehoogte en neus eruit zeker niet opkrullen) met de onderhals volledig ontspannen en de bovenhals mooi aangespannen in alle 3 de gangen. Zelf moet je natuurlijk goed in balans en het midden boven je paard zijn.
Hierdoor kan het paard de buikspieren gaan aanspannen en daarmee de rugspieren opbollen. Als het paard de buikspieren goed gebruikt (voorwaarde) kan hij de achterhand er goed onder gaan zetten. Langzamerhand ga je dan steeds meer terug naar de aanleuning en de "normale teugellengte. Blijf erop letten dat hij de rug blijft bollen, ook veel slingerlijnen rijden en rechtrichten helpt het paard los te komen in de rug en daarmee te ontspannen. Je zult merken dat je paard steeds minder "vluchterig" gedrag zal vertonen.

Voor meer info (ik val in herhaling) kijk op paardenbegrijpen.nl of hoefkatrol.com.

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:12

Ken het probleem! Maar als ik eerlijk ben vind ik het zweep - sporen gebeuren wel erg vaag. Ik ben het eens met veel (heeeel veel) overgangen rijden, het is zoals Lenn zegt idd een proces van jaren. Als mijn paard wil weglopen en op de voorhand duiken hou ik mijn benen rustig eraan, absoluut niet afsteken (kan moeilijk zijn, i know)! de tip die Mariska geeft is ook erg handig.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 15:14

Idd erg verwarrende methode...Eerst zorgen voor ontspanning en acceptatie van het been. Als dat voor elkaar is kun je gaan werken aan de achterhand eronder krijgen.
Als je paard je been niet accepteerd, kun je hem simpelweg niet op de achterhand krijgen. Idd continu je been tegen het lijf houden, geen druk, maar dat je been gewoon aanwezig is zonder datje paard ervoor gaat rennen.
Daarna kun je overgangen gaan rijden. Het moet geen 'ow help been... rennen!' reactie zijn en het mag best iets langer duren, als het maar in rust gebeurd en er wel reactie is.
Hierna kun je je hulpen gaan verfijnen en tempowisselingen oefenen. Hij gaat leren dat niet iedere been reactie hetzelfde is, en hij dus ook niet even sterk hoeft te reageren (dus niet iedere keer een overgang, maar het kan ook een tempowisseling zijn binnen de gang).

En pas als dat voor elkaar is kun je aan die achterhand gaan werken!

Niet nu al, als je paard je been niet accepteerd en ervoor vlucht kun je nooit je hulpen zover verfijnen dat hij snapt dat ie niet perse harder of een overgang hoeft te rijden, maar ook actiever kan worden zonder het tempo te verhogen! Van daaruit gaat hij meer op de achterhand lopen.
Dat je er dus nu al aan moet beginnen van je instructeur is veel te vroeg en je slaat zo aardig wat stadia in de africhting over!

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 15:44

Het rijden van veel overgangen helpt mij ook in dit soort situaties omdat je dan je paard minder kans geven er weer van tussen te gaan. Ik bedoel met veel dus echt heel veel, paar passen en dan iets anders gan doen; even paar pasjes naar voren, even wat terug, of overgang terug naar de draf of stap. Op die manier wordt de achterhand ook sterker omdat je paard nu eenmaal sterker wordt van (correct gereden) overgangen. Ik vind dit zelf best wel moeilijk en doe het dus ook niet al te lang achter elkaar - je verliest dan je concentratie en neemt genoegen met een iets minder consequente reactie.
Als die van mij trouwens extreem vluchtgedrag veroorzaakt zet ik 'em gewoon op de rem. Hij mag gewoon niet door mijn hand heenlopen, dan wordt ie bijna onbestuurbaar.