leun naar voren:s

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linnieke

leun naar voren:s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 20:12

hallo ik ben dr achter gekomen dat ik veelste ver naar voren leun heb het nooit geweten allen door de foto's die ik gezien heb. dus ik voel het ook zelf niet. hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik recht op blijf zitten
het is eigelijk vooral in ut draf

vertel het mij

groetekes

linda

_Christine

Re: leun naar voren:s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:19

stijgbeugels uit, en probeer een zweek achter je rug te doen en dan je armen erom heen, werkte bij een vriendin van me erg goed!!

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:27

Probeer in draf veel door te zitten. Ontspan goed, druk je hakken goed uit en ga diep in het zadel zitten. Let er verder op dat je schouders en armen ook ontspannen zijn. Lukt dit dan zit je waarschijnlijk recht. Als ik naar voren of naar achter leun dan voel ik dat gelijk in mijn rug en aan de reactie van mijn paardje. Als je spiegels in de bak hebt kijk dan regelmatig of je goed zit, heb je geen spiegel laat dan regelmatig iemand foto's maken. Wanneer je in het bezit ben van een videocamera is het helemaal ideaal. Je moet dan alles laten filmen en achteraf kan je precies zien wanneer je fout doet of idd naar voren gaat leunen. Laat de film eventueel ook aan je intructrice (als je die hebt) zien zodat zij er rekening mee kan houden wanneer zij jou extra moet begeleiden.
Succes

linnieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 20:48

bedankt ga het echt proberen want het ziet er niet uit (vind ik dan).

linda

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:58

Is je eigen rug wel recht? Mijn rug is scheefgegroeid dus ik zit nooit recht op een paard, erg vervelend. Ik weet niet hoe oud je bent maar ik zal vooral ook gewoon thuis veel gaan oefenen met recht zitten (op school, achter je bureau, op de bank) Rechtop en dan een stukje achterover leunen.

En als je nog niet zo lang paardrijd hoef je nog niet zo druk te maken, dan komt dat 'achterover leunen' vanzelf wel! Vaak gaan mensen ook voorover zitten omdat ze dan onbewust het idee hebben dat ze meer controle hebben over een paard. Als je je bewust bent van je controle, dan ga je pas lekker op een paard zitten. De houding is naar mijn mening direct het belangrijkst maar ook het moeilijkst van het paardrijden.

Dus niet getreurd, de helft van de ervaren ruiters zit nog steeds scheef op het paard en de meeste ruiters blijven knoeien met hun houding. Succes!

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:04

eerst zonder zadel gaan rijden(of in iedergaval zonder beugels) hier merk je gelijk dat je niet anders kan ziten als recht aangezien je anders totaal niet lekker kan zitten en je compleet uit balans bent.
Probeer je hele houding te veranderen dus ook als je loopt, zit etc.(loop alsof je de hele wereld aankan!)
Goede stelregel, tieten naar voren, armen ontspannen, schouders laag, benen lang en hakken uitdrukken.

kwadraatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 16:01

Ik heb het ook, vooral in draf.
Erg vervelend, en als ik mezelf wil corrigeren dan steken mijn voeten zo naar voren.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:51

Irisamaire schreef:
En als je nog niet zo lang paardrijd hoef je nog niet zo druk te maken, dan komt dat 'achterover leunen' vanzelf wel!
Ik zou me er net wel 'druk' over maken, anders leer je een gewoonte aan die moeilijk af te leren is . Je kunt het dus beter gelijk goed aanleren.

Ikzelf deed het ook, maar dan uit angst. Uiteindelijk werd het een gewoonte en nu, in moeilijkere situaties doe ik het soms nog steeds.

Ik heb er vooral veel op gelet, zonder beugels gereden, goed letten op recht zitten. Ik had ook les, dus er werd wel op gehamerd.
Ook reed (en rijd) ik regelmatig zonder zadel, ook goed voor je zit .

iris_oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:18

Bij mij hielp het heel erg om voor mijn gevoel heel erg achterover te leunen.
Als ik dacht: zoo nu zit ik wel erg ver achterover! zat ik gewoon netjes rechtop.

Joki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:20

En meestal is dat bewust achterover nog erger dan naar voren zitten! Bij bewust extra achterover leunen span je je onderrug!

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:21

Datgene wat Kyaralover zegt is waar ja, een meisje bij mij uit de les doet dit ook en werkt het ook. Verder moet je je schouders recht houden en je kin naar boven 'steken' zo gaa je vanzelf recht op zitten (oja, en je hakken naar beneden!)

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:23

Eerst achterover gaan zitten, ookals je het gevoel hebt dat je ligt, of gewoon beugels uit en armen draaien naar achter Laat je paard/pony vasthouden als hij snel of schrikerig is want je laat de teugels namelijk los

linnieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 18:27

hey mensen!!

ja rijd al lang paard. maar op de manege. daar ben ik nu gestopt en heb nu een verzorgpaard. en als het goed is ga ik daar binnenkort op les. en ga ook nu veel zonder beugels/ zadel rijden

bedankt!!

groetjes linneke

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:34

Doen alsof je heel trots op je paard bent.. ga je wel rechtop zitten.. hihi

tess_84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:28

Hierboven staan al veel goede tips!
Inderdaad zo gaan zitten zodat je voor jouw gevoel achterover hangt, endan zit je meestal recht. Laat iemand wel even kijken of je dan ook effectief recht zit, en niet té veel naar achteren leunt.

Maar bovenal: oefenen oefenen oefenen en nog eens oefenen Succes ermee!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:41

Neem eens een keertje zitles. Dit is heel goed voor je en wat goed is voor jou is goed voor je paard. Door zitles te nemen kun je een onafhankelijk zit krijgen en dat willen we uiteindelijk allemaal!

linnieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 19:04

nou ik heb vandaag gereden zonder beugels

oef ik denk dat ik morgen wel spier pijn heb. ik zit nog niet helemaal lekker zo zonder beugels maar ik denk dt gewoon wennen is ik ga het in iedere geval elke keer als ik ga rijden ff laatste kwartier zonder beugels rijden.

groetjes
linnieke

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:10

Dat is een heel erg goed begin! Is je paardje heel braaf, dan kun je ook eens zonder zadel rijden, dan kun je hem nog beter aanvoelen voor een onafhankelijke zit!

linnieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 10:17

doe af en toe wel is zonder zadel, maar dan eigelijk op een kleiner gedeelte waar je niet echt kan rijden alleen stappen, omdat hij nog wel is kuren heeft. maar ik denk dat ik heb binnekort wel weer ga proberen hij is iedere geval een stuk rustigere geworden de laatste tijd.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:14

Het kan komen dat je beugels te lang zijn en dat je daardoor naar voren bent gaan zitten. Maak de beugels op lengte van je arm, dwz dat je met je vingers dus legt op gesp waar je beugelriemen beginnen en moet de beugel tot je oksels komen, dat is vaak de beste methode. Het kan ook komen dat je beenligging niet goed is. Probeer diep te gaan zitten door je hak op de verticale lijn te leggen van je heup en schouders. Probeer op je dijen te gaan zitten, je bekken worden automatisch al klein beetje gekanteld en je voelt stuk beter je zitbeenknobbels en je hebt idee dat je veel dieper in je zadel zit.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:52

ik hoef bij mijn paard niet te proberen voorover te gaan zitten, ze slaat af en toe nogal met haar hoofd en dan heb ik dus een bloedneus (al een keer gehad )
maar ik heb wel altijd geleerd dat je voor jouw gevoel gewoon ver naar achteren moet gaan zitten

Petto

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:54

Gespannen je houding en zit verbeteren helpt niet echt.Je paard gaat er alleen maar naar van lopen omdat je zo gespannen zit.
Tip;Voel boven op je hoofd aan de kruin van je haar,bedenk dat daar een touwtje aan zit wat je hele bovenlichaam omhoog 'trekt'. Je maakt jezelf dan lang en je komt keurig ontspannen recht op je paard te zitten.
Probeer maar het werkt!