hoe krijgt mijn paard een verruimd voorbeen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

myhorses4evr

hoe krijgt mijn paard een verruimd voorbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 18:23

Evelijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:42

Tja ruimer om in het voorbeen moet vanuit de achterbenen komen. Zorg dus eerst dat hij goed voorwaarts is vanuit de achterhand. Veel overgangen en schijnovergangen zodat hij van achter sterker wordt. Zorg dat hij goed vlot reageert op je benen en dat z'n achterhand meer ondertreed zo zal hij voor meer ruimte krijgen. Let er wel op dat je hem niet teveel laat rennen en onder je vandaan vluchten want daar schiet je natuurlijk niks mee op.
Wat ook helpt om je paard te leren goed vanuit de achterhand onder te treden is te longeren met Pessoa hulpteugel, zo kan je zelf ook goed zien of je paard voorwaarts genoeg is en hoe hij z'n benen neerzet.
Denk dat het je wel moet lukken want je zit erg netjes op je paard. Veel succes met Shorty

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:08

Evelijn schreef:
Tja ruimer om in het voorbeen moet vanuit de achterbenen komen. Zorg dus eerst dat hij goed voorwaarts is vanuit de achterhand. Veel overgangen en schijnovergangen zodat hij van achter sterker wordt. Zorg dat hij goed vlot reageert op je benen en dat z'n achterhand meer ondertreed zo zal hij voor meer ruimte krijgen. Let er wel op dat je hem niet teveel laat rennen en onder je vandaan vluchten want daar schiet je natuurlijk niks mee op.
Wat ook helpt om je paard te leren goed vanuit de achterhand onder te treden is te longeren met Pessoa hulpteugel, zo kan je zelf ook goed zien of je paard voorwaarts genoeg is en hoe hij z'n benen neerzet.
Denk dat het je wel moet lukken want je zit erg netjes op je paard. Veel succes met Shorty

en als aanvulling op bovenstaande post kun je misschien wat schouderbinnenwaarts e.d. proberen hierdoor moet het binnenachterbeen ondertreden waardoor er meer schoudervrijheid komt en dus meer ruimte voor het voorbeen

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 23:35

zoals gezegd meer op het achterbeen krijgen en je kan ook met je zit iets tegenhouden en dan met je kuit iets doordrijven zodat hij toch ietwat langere passen maakt.

Kafue

Re: hoe krijgt mijn paard een verruimd voorbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 00:53

Ruimte in het gangwerk komt natuurlijk allereerst van achteren. Het paard op de foto hangt een beetje hij moet meer op zijn eigen benen leren lopen.

Om eventueel ruimte te krijgen kun je ook de cavalettibalken ietsje verder uiteen leggen bijvoorbeeld op 1.40m.
Train overgangen, schouderbinnenwaarts, travers, wijken en dergelijke om hem soepel te krijgen

melissa20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:22

na het rijden even lekker die voor benen oprekken. Ik bedoel dan voorbeen pakken en helemaal naar voren optilllen. elke keer even doen en dan rek je de spieren lekker op. Zelfde effect als strechen na een sportuurtje.
Mijn pony vindt het heerlijk maar kijk even hoe het jou paardje bevalt. Je wilt tenslotte geen trap.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:31

Euhhh???

Lijkt me nou niet echt een geslaagde methode om meer paslengte te krijgen! Lijkt me meer iets rijtechnisch. Je ziet het fysiotherapeuten inderdaad wel doen maar die weten ook waar ze mee bezig zijn. Ik zeg niet dat jij dat niet weet, maar om dat nou aan iedereen te adviseren?

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:12

WowAmigo schreef:
Euhhh???

Lijkt me nou niet echt een geslaagde methode om meer paslengte te krijgen! Lijkt me meer iets rijtechnisch. Je ziet het fysiotherapeuten inderdaad wel doen maar die weten ook waar ze mee bezig zijn. Ik zeg niet dat jij dat niet weet, maar om dat nou aan iedereen te adviseren?

inderdaad! ik zie wel vaker mensen de benen van hun paard even stretchen, maar via kundige mensen heb ik vernomen dat dit niet al te best is mits het op de juiste manier wordt gedaan en op het juiste moment...niet zomaar doen dus!

melissa20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:24

volgens mij richt ik er geen schade mee aan. De fysiotherapeut rade het mij juist aan om te doen om zo de banden en spieren wat te strechen.
Ik doe het alleen na het rijden als de spieren nog warm zijn. En soepel zijn. Je gaat zelf ook niet met koude spieren in een spagaat liggen. Dan knappen alle banden en spieren in de lijf.
Maar iedereen moet het zelf weten. Ik merk dat mijn pony het heerlijk vindt.
Ik doe het trouwens ook heel rustig en niet te ver.