Linksom krijg ik geen stelling! Help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veline

Linksom krijg ik geen stelling! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 18:19

Ik ben nu mijn pony aan het inrijden en het gaat super, behalve 1 ding;
op de rechterhand geeft ze perfect stelling, maar de linkerhand is een ramp in de draf! Hoe kan ik op deze hand ook normaal stelling krijgen? Ik rij vaak genoeg linksom voltes enzo, rij ook goed in, maar in de draf kijkt ze alleen maar naar buiten toe en lukt het me niet om een goede volte te maken met stelling.

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:21

Hmm, ik zou proberen om haar eerst recht te maken, daar begint het mee, je binnenkuit eraan, buitenhand meegeven.. Hmm.. weet niet zo goed iig proberen goed recht te richten als begin, en dan steeds verder uitwerken.. Misschien aan je instructrice vragen?

miss_nadine

Re: Linksom krijg ik geen stelling! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:51

Je paard is niet goed rechtgericht, wat logisch is als je net met inrijden begint.
Probeer zijn moeilijke kant vooral niet te vermijden. stuur hem goed de bochten door. Verleg je binnenbeen iets naar achter en druk hem als het ware naar buiten waarbij je hem met de buitenteugels begrensd en je binnenteugels iets opend zodat ie de kans krijgt naar binnen te kijken. Let er vooral op dat je je binnenbeen er goed bijhoud omdat ie anders naar binnen valt of zijn achter had wegdrukt.
Rij verder veel figuren als slangenvoltes en gebroken lijnen. Maak verder ook veel overgangen.
Probeer het wel leuk te houden en niet te moeilijk omdat het best zwaar zal zijn als tie pas net begonnen is met rijden.
Succes.

Veline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 10:19

Ik wil het inderdaad niet te zwaar voor dr maken, maar ik bang dat als ik het nu niet goed krijg dat het dan later helemaal moeilijk wordt om linksom stelling te krijgen.

Kel2004

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 10:38

Vaak is linksom ook de moeilijke hand voor de ruiter. Maak je maar niet te druk om de toekomst. Eerst je paard rechtrichten en dan komt die stelling vanzelf. Niet deze hand gaan ontwijken, maar ook vooral niet erom gaan vechten. En zoek hulp voor de verdere scholing van je paard.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:14

Pattyrex schreef:
Hmm, ik zou proberen om haar eerst recht te maken, daar begint het mee, je binnenkuit eraan, buitenhand meegeven.. Hmm.. weet niet zo goed iig proberen goed recht te richten als begin, en dan steeds verder uitwerken.. Misschien aan je instructrice vragen?

Dat mag je dus nooit doen, je buitenhand meegeven. Je moet juist je buitenteugel eraan blijven houden en met je binnenbeen naar die buitenteugel toe blijven rijden. Met je binnenteugel geef je de richting aan. Denk eraan dat je nooit terugwerkt met die hand want dat doen 9 van de 10 ruiters als hun paard aan een kant niet goed inbuigt. zet je binnenhand iets opzij en eerder naar voren dan terug. Klinkt heel onlogisch dat je dus die binnenkant loslaat, omdat hij dan voor je gevoel helemaal al buitenstelling aan neemt. Blijf dus spelen met die binnen hand, gewoon iets naar binnen zetten en kneepjes geven, laat hij los dan sta je toe! Handige tip is dan als hij loslaat om met je binnenhand te belonen, dan valt er een boogje in je teugel en weet je dus zeker dat je toestaat met die hand. Ga in geen enkel geval aan die teugel trekken, dan wordt het van kwaad tot erger. Verwacht ook niet dat je het binnen 1 dag opgelost krijgt.
Denk eraan dat je paard nog jong is en zijn evenwicht nog goed moet vinden. Hij zal dus echt moeite hebben op de linkerhand om zijn evenwicht te bewaren als hij met buiging loopt. Hij moet dus nog sterker worden. Galoppeer daarom ook lekker veel met hem. Maar niet een halfuur aan een stuk natuurlijk!
Denk er altijd aan dat jouw paard nooit wakker wordt met de gedachte: "Ha leuk, vandaag ga ik eens lekker vast zitten aan de linkerkant!" Hij doet het dus niet zomaar, blijkbaar heeft ie de kracht nog niet om mooi gebogen door de wendingen te gaan!
Veel succes

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:32

niet forceren. de oorzaak zoeken. en daar aan werken misschein zit ie wel vast in zijn rug of in zijn nek.

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:21

Dit probleem heb ik ook.. blijf het toppic even volgen..

Veline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 14:32

Ik vind het namelijk zo vreemd omdat als ik op de rechterhand zit hoef ik maar een beetje druk te geven en ze wijkt al zo`n beetje! ik denk ook niet dat ze er heel veel moeite mee heeft, want ze heeft het wel linksom gedaan, misschien een van dr veulenstreken/koppigheid??
Jammer genoeg kan ik ook nu niet lessen want mn instructrice is net bevallen:D daarom jullie raad haha!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:38

Mijn paard kan links veel beter lopen dan rechts. het wordt nu na een behandeling van de osteopate eindelijk beter. Ik heb het teveel overvraagd. Als er een probleem zit en je gaat daar niet op in wordt eht alleen maar erger. Ik kan het van achter mijn pctje niet beoordelen maar doe wel voorzichtig

tess_84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:39

Begrijp ik het goed dat ze in stap wel mooi nageeft langs beide kanten, maar in draf zich vastzet op de linkerhand?

Ik heb even alles gelezen hier en die uitleg van Desire is mooi uitgelegd!
Ik heb dat "probleem" ook met mijn Haflinger. Ik ben er in de zomervakantie mee op kamp geweest en daar les gehad van een super instructrice. Heel veel bijgeleerd op die week.

Zal even uitleggen hoe ik het moest doen he. Eerst begin je met in stap je paard mooi naar beneden te rijden, als volgt: je houdt je benen er goed aan (niet schoppen natuurlijk, maar wel goed vooruit rijden), en je gaat kleine kneepjes geven in je teugels. een tip die ik zelf nog niet heb uitgeprobeerd: één keer links, twee keer rechts, dit om "zagen" te voorkomen. Maar hoe ik het doe: buitenhand op de plaats houden, binnenhand lichte kneepjes geven. Opgelet, dit kan echt wel een tijdje duren! Je paard snapt niet meteen wat de bedoeling is, dat heeft tijd nodig.

Wat ik ook moest doen: je rijdt op de linkerhand de hoek door, en op de lange zijde (tweede hoefslag!!) vraag je stelling naar buiten. Dit kan ze normaal want dat is haar goede kant. Een meter of 4 voor de hoek begin je de stelling om te buigen, dus zachtjes je hulpen omdraaien (binnenhand kneepjes geven, buitenhand op de plaats houden), en dit doe je zo lang tot ze mooi beneden blijft bij het ombuigen van die stelling.

Als dit goed lukt in stap, ga je in draf. Best ga je lichtrijden, want je paardje heeft een mooi tempo nodig om onderin te komen. En je doet diezelfde oefening als hierboven opnieuw, en opnieuw, en opnieuw, tot ze snapt wat de bedoeling is, en dan heb je haar mooi waar je ze wil.

Ik zeg het nog maar eens: dit heeft echt veel tijd nodig, zeker bij een jong en onervaren paardje! Dus als ze een paar passen mooi ontspannen loopt, belonen en zeker en vast niet overvragen.

Vergeet natuurlijk niet na te geven met je binnenhand als ze mooi naar beneden en naar binnen gaat met haar hoofd.

Hopelijk kan je aan mijn lange uitleg uit, en heb je er ook iets aan!

tess_84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:39

(ok heeeele lange uitleg geworden zie ik...)

Veline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 16:10

Bedankt voor de tips, ik ga het straks proberen of het lukt, ik hoop het!

Veline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 16:15

Hmm, het is gister niet echt gelukt... Het was nogal donker, winderig en regenachtig in de bak dus nou kan ze dr aandacht al helemaal niet bij houden. Hopelijk lukt het morgen wel! Tenminste, een klein beetje dan

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:49

Veline schreef:
Ik vind het namelijk zo vreemd omdat als ik op de rechterhand zit hoef ik maar een beetje druk te geven en ze wijkt al zo`n beetje! ik denk ook niet dat ze er heel veel moeite mee heeft, want ze heeft het wel linksom gedaan, misschien een van dr veulenstreken/koppigheid??
Jammer genoeg kan ik ook nu niet lessen want mn instructrice is net bevallen:D daarom jullie raad haha!

scheefheid kan verschillen, dit kan in een paar weken, in een paar dagen maar ook in een uur kan het zich wijzigen. het is zeker geen streek of koppigheid, zo denkt een paard niet! je paard is waarschijnlijk korter in zijn bespiering aan de ene kant van het lichaam. aan jou dus om het paard recht te richten en dus de bespiering aan beide zijden even lang te maken zodat het paard dus recht is en dus ook makkelijker kan buigen.

hier wat info voor je www.hoekatrol.com/

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:31

Veline schreef:
Hmm, het is gister niet echt gelukt... Het was nogal donker, winderig en regenachtig in de bak dus nou kan ze dr aandacht al helemaal niet bij houden. Hopelijk lukt het morgen wel! Tenminste, een klein beetje dan

Ja maar je kan na 1 dag zo ie zo nog geen resultaat krijgen natuurlijk, dat duurt wel een paar weken, maar als je elke keer dat hij een klein beetje inbuigt beloond dat weet ie snel genoeg wat goed is!

Veline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 10:36

klomp schreef:
Veline schreef:

scheefheid kan verschillen, dit kan in een paar weken, in een paar dagen maar ook in een uur kan het zich wijzigen. het is zeker geen streek of koppigheid, zo denkt een paard niet! je paard is waarschijnlijk korter in zijn bespiering aan de ene kant van het lichaam. aan jou dus om het paard recht te richten en dus de bespiering aan beide zijden even lang te maken zodat het paard dus recht is en dus ook makkelijker kan buigen.

hier wat info voor je www.hoekatrol.com/

Ik weet niet of het dr bespiering is, zal ongetwijfeld ook wel voor een deel zijn, ze is tenslotte nog jong, maar toen ik haar nog niet had bereden en alleen aan het longeren was, heeft ze ook een poos het vertikt om rechtsom aa de longe te lopen. Terwijl ze het daarvoor wel keurig deed. Ook was haar linkerkant juist de fijnste kant tijdens het longeren, daarom vind ik het zo vreemd. En niet te vergeten, in het begin kreeg ik dus wel normale stelling(voor haar doen dan) ...

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:28

en toch ben ik het met klomp eens,

mijn tinker kon absoluut niet linksom galloperen en toen wel heel goed rechtsom, nu anderhalf jaar later is linksom de betere kant en rechtsom de moeilijke kant,
Rechtsom wil hij wel makkelijker inbuigen maar loopt daar dan snel over de buitenschouder weg, linksom buigt hij wat moeilijker in maar nu wel genoeg,

erg belangrijk is rechtrichten veel figuren rijden op de makkelijke hand niet te veel stelling laten nemen zo recht mogelijk houden eventueel wat contrastelling, op de moeilijke kant zo recht mogelijk maken steeds een beetje stelling vragen maar ook los laten en zeker niet blijven trekken, veel geduld en veel oeffenen en niet denken dat het koppigheid is want dat is het zeker niet,
naar mijn mening is ze scheef en dat is ook niet zo gek met een paard wat net wordt ingereden alle paarden zijn van nature scheef,

Betteke

Re: Linksom krijg ik geen stelling! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 13:46

Ben het helemaal met Dobbel eens en blijf vooral van die binnenteugel af.

Silly_Woman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:38

Aloha,

Wat je eventueel kan doen:(en ik heb t al een btje zien staan maar niet zoals ik t "geleerd" heb)

Je paard op de goede hand op de lange zijdes naar buiten stellen. Dus met je binnenteugel voldoende ruimte geven zodat hij/zij kan buigen en met je buiteneteugel het hoofd opzij vragen tot het paard licht zijwaarts loopt.. maar heel miniem t hoeft niet recht opzij te zijn.

Zo buigt hij/zij wat makkelijker in omdat je hem/haar "begrenst" met de buitenkant van de bak. Waardoor ze/hij dus niet "naar binnen kan vallen", omdat er een bakrand zit.

Je begint inderdaad in stap en als dat goed gaat kan je een keer aandraven. Let er wel op dat je wel genoeg voorwaarts blijft gaan en dat je impuls er niet uit gaat..

Ik hoop dat je het kan snappen en anders mag je altijd PB-en
Heel veel succes en ik hoop dat je er wat aan hebt

Groetjes