Bokt tijdens overgang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tabita

Bokt tijdens overgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 15:21

Ik heb een probleempje: ik krijg heel waarschijnlijk een paard, een arabier om precies te zijn.
Ik rijd nu al heel vaak op hem, maar het probleem is dat hij tijdens de overgangen bokt.
Hij kan best hoog bokken en het is zowiezo niet normaal, maar wat kan ik aan die bokuitbarstingen doen??

Het gebeurt trouwens alleen van stap naar draf en van draf naar galop gaat, terug niet.

Wie kan mij hiermee helpen??

dorientjuh

Re: Bokt tijdens overgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:33

Hoe oud is die?
Jonge paarden kunnen het namelijk nog wel eens moeilijk vinden, die overgangen, en dan kunnen ze nog wel eens een bok geven. Maar meestal zijn dit nie van die hele hoge bokken.

Tabita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 15:37

Hij is 12 jaar, ik rijd ook meestal ´s avonds en de eigenaresse geeft hem voordat ze gaat rijden altijd iets lekkers en na het rijden, ik heb eens ergens gelezen dat je dat eigenlijk niet moet doen, omdat ze dan tijdens het rijden vervelend gaan doen. Heeft het misschien hier mee te maken??

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:46

Een van onze paarden deed dat ook en toen bleek dat een spier gedraaid zat in zijn rug. Dus telkens als hij vanuit de achterhand aan moest draven of galoperen deed het hem ontzettend pijn en dacht hij waarschijnlijk dat wij hem pijn deden vandaar de bokken als protest.

Een paard krijgt van mij altijd wat lekkers na het rijden zodat hij onthoudt dat wat hij net heeft gedaan leukgoed was want het betekende: eten! Voor het rijden kreeg hij niets, hij heeft immers nog niets gepresteerd. Dus volgens mij kan het bokken daar niet aan liggen.

Als het niet in de rug zit en hij heeft nergens last van dan is het gewoon geklier en uittesten wie de baas is. En dan is daarop mijn mening: direct als hij dat doet: hard afstraffen! Want als je 'm laat bokken zonder te straffen dan kan het van kwaad tot erger gaan.
Succes!

JollyGood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:13

weet bijna zeker dat het paard een rugprobleem heeft

Tabita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 17:41

Bedankt, ik zal eens wat ondernemen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:08

Vraagje: waarom zou je een bokkend paard gaan kopen?

Tabita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 18:40

Ja goede vraag, als het echt zo blijft ga ik hem natuurlijk niet kopen, maar misschien komt er nog een oplossing

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:42

Ik denk inderdaad dat het paard ergens last van heeft omdat hij het alleen met de overgangen doet. Is het voor de rest wel een makkelijk dier?

Tabita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 20:03

Ja verder is het een prima paardje en hij luistert ook wel heel goed

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:22

Dan zal ik hem inderdaad even na laten kijken. Als je paard verder ook wel je uitteste dan kon het zijn omdat ie onder het werk uit wilde komen. Maar je geeft al aan dat dat niet het geval is.

MijnMullino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:42

Laat eens een instructrice kijken naar jou houding tijdens het maken van deze overgang en het rijden. Misschien dat je hem onbewust belemmerd. Ik was na jaren rijden ook anders gaan zitten en heb nu weer het een en ander moeten afleren. Maar mijn paard loopt nog beter nu! Het kan ook een teken zijn van gewoon niet willen mee werken.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:41

Laat een fysiotherapeut eens naar hem kijken terwijl je rijdt en hem daarna helemaal navoelen. Ik denk dat zijn rug gemanipuleerd moet worden. Als dat niet zo is, als ie bokt een flinke tik met de zweep verkopen, want dan is het waarschijnlijk echt pesten van hem.......

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:49

ben het met je eens KRIS25 maar ik denk dat het toch om een rugprobleem gaat en dat ze er even iemand na moet laten kijken

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:14

Een osteopaat kan heel goed helpen, die gaat kijken hoe het dier loopt, zich beweegt, gaat alle gewrichten na. Kijk eens via google bij paardenosteopathie, daar vind je een goede! Heeft mijn paard ook behandeld, die werd echt soepel in haar lijf!

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:20

mag ik wat vragen ?

is die arabier laast aan de mond getrokken door die bit? dat kan de oorzaak zijn.

probeer met slappe teugels even overgangen maken en bokt ie niet dan komt het door die mond

Tabita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 21:35

als ik de teugels losser laat dan doet hij zijn hoofd naar beneden en bokt hij nog, wat nu nog beter lukt