Paard vertikt linker galop.. Tips gevraagt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Paard vertikt linker galop.. Tips gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 12:46

Mijn pony vertikt om de linkergalop in te gaan. Wat ik ook probeer ze doet het gewoon niet.

Ik heb vanalles geprobeerd.. De normale versie.. Beetje stelling vragen, binnenbeen ertegen, dan je buitenbeen.

Vanuit een volte hetzelfde ritueel..

Stilstaan, omstellen en dan weggalopperen. Noem maar op..

Ben gister een uur bezig geweest alleen op die linkergalop, aanspringen terugnemen en weer aanspringen..

Ze reageert goed, meestal direct, op hulpen en springt ook direct aan in galop, de verkeerde wellicht en als ze per ongeluk toch eens goed springt en ik laat haar los, geef ruimte en drijf geleidelijk aan, dan krijg ik een rodeoshow, net zolang totdat ze weer in de verkeerde galop changeert.

Overigens heb ik op de rechtse kant geen problemen..

Wie heeft tips of op of aanmerkingen om haar de goede galop aan te leren??

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:24

Doet ze het aan de longeerlijn wel goed? Misschien zit haar wat dwars en kan je haar het beste even laten nakijken door een fysio/osteopaat, dan weet je het zeker, want in principe moet elk paar gewoon links en rechts kunnen aangalopperen. met aanspringen kunnen ze wel moeite hebben omdat de ruiter wat verkeerd doet (ik zit bijv. scheef), maar eenmaal in galop moet dat eigenlijk geen probleem zijn volgens mij.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 13:32

Ik zal het aan de longe eens bekijken jah..
Ze is nog niet zo lang bij mij, maar dat de linkergalop een probleem was was bij mij bekend..

Misschien komt het ook door mij hoor, dat wil ik niet zeggen, maar ik zit super recht op mijn paard dus jah.. ik weet het niet.. ik zal dan es kijke aan de longe.. bedankt

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:43

Heb je les, wat zegt je instructrice ervan? Kan zij je niet verder helpen met goede hints geven of heeft zij enig idee wat de oorzaak kan zijn.

Ikzelf merk altijd dat als ik eerst goed los over de rug heb gereden dat het beter gaat. En ook vergeet ik nog wel eens goed mijn binnenbeen erbij te houden zodat mijn haf ook nog wel eens mogelijkheid heeft om verkeerd aan te springen.

Zit jij ook zeker weten recht tijdens het aangaloperen? Misschien dat je onbewust tijdens het aanspringen toch scheef gaat zitten omdat je zo gefocust bent op aanspringen in die goede galop bijvoorbeeld.

Misschien helpt het om je paard op de volte goed aan het been te zetten (vooral buigend om je binnenbeen en contact met je buitenteugel) en om van daaruit diepzittend met je buitenbeen je paard aan te laten springen.

Een uur continu achter elkaar maar met dat aanspringen klooien lijkt me iets teveel van het goede. Dan wordt je paard het misschien ook zat, als het 11x niet lukt, grote kans dat het uit frustratie bij jouw en je paard de 12e keer ook niet beter zal gaan. Misschien volgende keer dan eerst weer even een andere oefening (bv galop op de andere hand) tussendoor en daarna opnieuw proberen...

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 13:52

ik heb (nog) geen les met haar.. Ik heb haar net 3 dagen dus van les is nog niet veel gekomen.

Ik doe voordat ik ga galoperen of echt door ga rijden zowiezo altijd goed losrijden, voorwaarts neerwaarts, voltes en overgangen.
Ik zit bijna zeker te weten recht ook tijdens het aanspringen, ik heb het op film staan en ik stond er gewoon van te kijken. misschien dat ik nu niet zo recht zit maar meestal wel..
op de volte loopt ze zowat ( zo zeg maar naar binnen egt helemaal rond mijn binnenbeen.
Ik snap echt niet wat ik verkeerd doe, want ze doet de rechterkant wel gewoon goed en dan doe ik precies alles hetzelfde..

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 14:22

Maar toch bedankt voor de tip

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:18

Hetgeen ik moest doen met een jong paard dat het juist rechtsom vertikte was aanspringen in de scherpe hoek. Een hoek van de bak is dan nog te stomp.

Je wendt dan van E naar B af en je rijdt zo lang mogelijk rechtdoor. Je maakt dan een goed voorbereide hele scherpe hoek naar links en op het punt dat het paard die scherpe hoek inzet geef je de galophulp. Als het dan niet bij de ruiter ligt kan het paard niet verkeerd aanspringen, dat lukt ze simpelweg niet. Als dit goed gaat kun je de hoek steeds iets stomper gaan rijden. Als het niet lukt is het een idee je eigen hulp, houding en zit eens onder de loep te nemen.

Succes ermee.