Reageert fel op het been

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

Reageert fel op het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 12:18

Hallo, mijn jonge hafje reageert super fel op het been. Ik kan m'n been niet eens aanleggen of hij is al weg. In stap valt het nog mee, maar in draf is het het ergste. Wat kan ik hier aan doen?

Gr. Sophie

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:31

Dat is om te beginnen beter dan andersom!
Ik denk dat je niet teveel geneigd moet zijn om met je been er vanaf te blijven, want dit kan ook een vorm van onttrekken zijn (weet natuurlijk niet precies hoe hij reageert).

Maar ik zou zeggen, veel (voorwaartse) overgangen rijden waarbij je je been gewoon gebruikt, rustig blijven en opvangen. Dus gewoon goed blijven rijden en het hele voorwaartse rustig opvangen. Hij moet straks wel aan je been zijn en er niet voor wegrennen, want dat is dus in principe een verkeerde reactie, net als niet reageren.

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:17

idd wowamigo helemaal mee eens, hij mag niet bang worden voor het been je moet gewoon het goede middel gebruiken gewoon been wanneer je been moet geven zodat hij de hulpen goed leert.
maar je moet hem van voren wel goed op blijven vangen

elmiran

Re: Reageert fel op het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:47

Mijn paard heeft dit in het begin ook gehad. Als ik m'n been voorzicht aandrukte schoot ze soms wel eens in een keer naar voren. Ik heb haar toen goed voorwaarts laten lopen en weinig aangespoord. Na een tijdje was ze aan m'n been gewend en reageert ze nu dus niet meer fel op been.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:54

Een tijdje afstompen werkt dan het beste. Normaal gesproken werk je er naartoe dat je paard steeds sneller op je hulp reageert. Aangezien je paard de hulpen niet accepteert, er a.h.w. onder uit loopt, moet je een tijdje het tegenovergestelde doen. Dus been geven wanneer je terugrijdt(in tempo en in gangen), en je been aanleggen en evt. aandrukken als je gewoon doorrijdt en niet per se harder wilt. Dus been geven als je langzamer wil.
Ook kun je bv. eerst in stap en daarna in draf/galop je benen allebei aanleggen en je paard steeds zacht opvangen. Dat je dus je been aanlegt zonder dat je harder wil. Vooral in stap kun je dit oefenen. Je paard moet dan je been gaan accepteren, toegeven dat jij op je paard inwerkt zonder dat hij daar meteen gek door gaat doen. Veel en rustig oefenen, dan komt dat wel goed!
Succes!

monsera

Re: Reageert fel op het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:11

Je pony loopt weg voor jouw hulpen.Het kan zijn dat het paard wat stijf is en niet haar spieren wil gebruiken.Als je pony heel hard wegloopt drukt ze haar rug eruit en hoeft ze haar achterbenen niet aan het werk te zetten maar vliegt ze lekker op de voorhand en dat kost je pony dus het minste moeite en kan ze heel lang volhouden..Het zou heel goed zijn om les te gaan rijden met je pony zodat je haar kan leren wel al haar spieren te gaan gebruiken en op de juiste manier te lopen en je zal zien dat ze dan steeds minder zal vluchten.Dit heeft wel heel veel tijd nodig want ze wel sterker worden en de spieren moeten de kans krijgen om sterker te worden.

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:46

Te fel voor het been is iets anders dan gehoorzaam voor het been en dat is wat je wil, neem ik aan.
Ik zou gewoon rustig mijn been eraan houden en een kleine hulp geven met je kuit als je een overgang maakt of je pony opzij wil laten gaan. Je pony gewoon rustig opvangen als hij te veel reageert en belonen als de reactie juist is. Ik zou hem zeker niet afstompen zoals iemand eerder schreef, dan maak je je hulpen vreselijk onduidelijk en veroorzaak je alleen maar een omgekeerd probleem.