jullie mening!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Selena87

jullie mening!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 01:09

Mijn vraag aan jullie.

Stel je paard heeft moeite met nageefelijk lopen,loopt vaak door het bit heen en neemt zo nu en dan een sprintje.
Hoe los je dit op.
Wat zou jullie 1e En wat zou je laatste keuze zijn!
Denk hierbij ook aan hulpteugels ,bits verandering of les.

Stippel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 01:17

zou denk ik toch hulp teugels gebruiken, maar dan niet gelijk je paard zo aansnoeren dat ie niet meer met z'n kin van z'n borst af komt.

miss_nadine

Re: jullie mening!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 07:28

Ik zou als eerste les nemen. Daarna kan je altijd nog in samenwerking met je intstructrice besluiten een hulpteugels te gebruiken.

Gringo_o6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 08:06

Ja ik zou ook als eerste les nemen, het kan gewoon aan het karakter liggen en dat die je gewoon soms even in de maling wil nemen
Als je lesgeefster dan zegt dat het beter meschien een keer is om met hulpteugels te rijden dan zou ik ze pas erom doen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 08:29

eerste stap is goede instructie

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 08:37

Idd, eerst een tijdje goed lesnemen. Dat is eigenlijk mijn optie 1 tot en met 99

Een ander bitje is maar heel zelden nodig in de training, in de regel is vrijwel alles door beter rijden van de ruiter op te lossen.

Hulpteugels als bijv. een slof zijn interessant om je paard buiten bij je te kunnen houden als er anders gevaarlijke situaties ontstaan maar rijkunstig voegt die weinig toe. Nageeflijk lopen bereik je er niet mee op de correcte manier. Dat zou dan voor mij ook geheel geen optie zijn.

Sash

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:09

Ja ik zou ook als eerste les nemen. in je eentje blijven modderen is ook niks. Pim deed dit ook buiten dan wassie niet meer te houden. ik dacht eersdt ook aan een ander bit die ze niet kunnen vastpakken maar je kan beter het probleem zelf aanpakken. veel oefenen en onder goede begeleiding. nageefelijk lopen was bij pim ook een probleem ik heb vanalles geprobeerd. halsverlenger, tiedemann maar daar ging hij op hangen, nu gebruik ik een slof omdat het bij hem meer een kwestie is van aanleren en dat gaat geweldig. wat ik hiermee wil zeggen is dat het ook heel erg van het paard afhangt maar iig eerst les nemen en dan samen met de instructeur(trice) kijken wat je kan doen.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:15

les nemen en door DA na laten kijken
eventueel een zachter (ja, zachter) bit kan nooit kwaad (geen idee waarmee je rijdt hoor, maar iig nooit een scherper bit gaan proberen, zeker als je zegt dat hij moeite heeft met nagefelijk lopen)

Monster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:01

zoals al egzegd word..
Les nemen, dit kan je nooit zelf oplossen.

Hulpteugels zijn nergens voor nodig.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:04

Urielle schreef:
Idd, eerst een tijdje goed lesnemen. Dat is eigenlijk mijn optie 1 tot en met 99

Een ander bitje is maar heel zelden nodig in de training, in de regel is vrijwel alles door beter rijden van de ruiter op te lossen.

Hulpteugels als bijv. een slof zijn interessant om je paard buiten bij je te kunnen houden als er anders gevaarlijke situaties ontstaan maar rijkunstig voegt die weinig toe. Nageeflijk lopen bereik je er niet mee op de correcte manier. Dat zou dan voor mij ook geheel geen optie zijn.

scheelt me type werk

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:04

Noukie schreef:
les nemen en door DA na laten kijken
eventueel een zachter (ja, zachter) bit kan nooit kwaad (geen idee waarmee je rijdt hoor, maar iig nooit een scherper bit gaan proberen, zeker als je zegt dat hij moeite heeft met nagefelijk lopen)

helemaal mee eens.. je moet de oorzaak van het het probleem weg nemen.. waarom vind die het moeilijk om na te geven? waarom accepteerd die het bit niet? probeer er samen met kenners (DA, fysio, paardenfluistere, instructrice.. waar jij je goed bij voelt!) er achter te komen en het dan stap gewijs vanuit de oorzaak op te lossen.

Ook ben ik het eens met een zachter bit; vaak lopen paarden door het bit heen omdat het te scherp is of de aanleuning te onregelmatig.. Tandarts is misschien ook nog een optie

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:05

KiWiKo schreef:
eerste stap is goede instructie

Niets aan toe te voegen !!