Struikelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irisamaire

Struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 23:51

Hoi!

Mijn nieuwe bijrijdpaard struikelt nog al. Eerst dacht ik dat het alleen gebeurde tijdens het buitenrijden omdat hij dan naar alles kijkt behalve naar waar hij zijn voeten neerzet en dat vind ik dan ook totaal niet erg. Maar onder het trainen in de bak gebeurt het ook regelmatig terwijl hij dan wel zijn hoofd bij de volle 200% bij mij heeft en dus bij waar hij zijn voeten neerzet. Hij loopt voldoende voorwaarts, de aanleuning is correct, etc etc etc Ik kan het probleem van het struikelen niet ontdekken. Ieder van jullie weet natuurlijk dat struikelen irritant is omdat de aanleuning dan voor een fractie weg is. Iemand hier ervaring mee?

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 23:53

Is het al een oud paardje??
Dan zit ik gelijk aan artrose te denken namelijk.
Maar wat zegt de eigenaresse er dan van? Heeft zij/hij hetzelfde probleem of niet???

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 23:58

Zij rijdt hem alleen buiten, misschien komt het omdat ik met hem weer actief ben gaan rijden? Maar dan zou het op den duur toch opgelost moeten zijn? Hij is 15. Ik moet zeggen dat ik ook weinig verstand heb van paarden boven de 10. Eigenlijk moet ik een nieuwe topic openen: wat kun je nog leren aan een paard van 15 als hij alleen de basis kent? Ik weet echt niet hoe ver je nog kunt gaan met een paard van 15. Moeilijk hoor! Jij/iemand ervaring mee?

CarolineP

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 00:03

Als onze pony "vaak"struikelt, is het tijd om naar de smid te gaan. Daarna is het weer zes weken over.

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 00:05

Ja, dat kan het ook nog zijn idd, ik merk dat Robin ook makkelijker struikelt als zijn hoeven te lang worden!

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 00:05

Hij is net twee weken geleden geweest!

Selena87

Re: Struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 01:04

Mijn paard begon ook te struikelen en dergelijk en daarbij is atrose vastgesteld.
Marja dat is natuurlijk krap door de bocht want niet bij elk paard is de diagnose het zelfde

Gringo_o6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 08:10

Ja ik rij op een paardje dat meestal buiten wat vaker struikelt maar hij heeft atrose dus het kan zijn dat die meschien al een beetje atrose in z'n benen heeft

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 15:23

Dat kan het inderdaad dan wel eens zijn. Maar zoals gezegd, ik heb geen ervaring met oudere paarden, ik zal me toch eens gaan informeren omtrend zaken over het paard na zijn 10e levensjaar! Bedankt voor de reacties in ieder geval!

Eusebio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:29

CarolineP schreef:
Als onze pony "vaak"struikelt, is het tijd om naar de smid te gaan. Daarna is het weer zes weken over.

Ja, die van mij inderdaad ook, typische he ze geven het zelf aan.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:03

Heeft die van mij dan ook meteen atrose ??
Aangezien onder het werk ze ook wel struikelt..wel handig die paarden die het zelf aangeven .

Maar die van mij struikelt omdat ze zon heethoofd is en dan opgefokt raakt en niet meer weet waar der benen te zetten

JollyGood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:15

denk dat je hem teveel op de voorhand rijd, als ie het ook in de weide of bak doet, moet je naar andere oplossingen zoals hoefproblemen en artsrose gaan kijken

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 18:03

Hij doet het overal dus het zal wel een lichamelijk probleem zijn. Daarbij heb ik een altijd super op de achterhand omdat ik absoluut niet wil dat een paard op zijn voorhand loopt en alle gangen vanuit de voorhand oppakt. Dus dat kan het ook niet zijn. Maar ik zal hem eens laten onderzoeken, misschien komt er iets interesants uit.
Bedankt voor de reacties!

dosator

Re: Struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:55

Mijn paard struikelde ook regelmatig.
Op aanrade van de fysio een kreupelheids onderzoek laten verichten in de kliniek.
daar zijn ze achter gekomen dat hij last heeft van zijn collaterale bandjes hoef- kroonbeen gewricht.

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:59

Paard waar ik op les heeft dit ook. Erg apart. Zal eigenaresse eens vragen of die misschien weet waardoor het komt.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:29

mijne doet het ook. Heeft ook artrose. Een normaal gezond paard. welk karakter ook hoort niet regelmatig te struikelen. zelfs niet als het de kop er niet bijhoud.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 14:44

Ow en dan nog iets aparts wat hiermee ook in verband kan staan: als hij over grindpaden moet, dan gaat hij hele voorzichtig lopen en kijkt precies waar hij zijn voeten neerzet, het voelt alsof hij dan op zijn tenen loopt en je ziet hem echt zoeken naar een zachte ondergrond en hij gaat dan zo snel mogelijk weer in het gras lopen. Op asfalt doet hij dat weer niet, alleen op grint en paden waar veel steentjes liggen. Terwijl mijn eigen paarden vroeger altijd gewoon overal normaal overheen liepen.
Aan de buitenkant van de hoef is niets te zien, maar aangezien ik zijn verleden niet weet, kan het best zijn dat hij vroeger eens een ontsteking in zijn voet heeft gehad. Wat kan het anders zijn?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:52

Irisamaire schreef:
Ow en dan nog iets aparts wat hiermee ook in verband kan staan: als hij over grindpaden moet, dan gaat hij hele voorzichtig lopen en kijkt precies waar hij zijn voeten neerzet, het voelt alsof hij dan op zijn tenen loopt en je ziet hem echt zoeken naar een zachte ondergrond en hij gaat dan zo snel mogelijk weer in het gras lopen. Op asfalt doet hij dat weer niet, alleen op grint en paden waar veel steentjes liggen. Terwijl mijn eigen paarden vroeger altijd gewoon overal normaal overheen liepen.
Aan de buitenkant van de hoef is niets te zien, maar aangezien ik zijn verleden niet weet, kan het best zijn dat hij vroeger eens een ontsteking in zijn voet heeft gehad. Wat kan het anders zijn?

Er zijn wel meer paarden die het niet lekekr vinden lopen op steentjes. Dat hoeft niet meteen te ebtekenen dat dit een probleem is. Het ene paard heeft gevoeligere hoeven dan de ander.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 15:01

Oke mooi, ik dacht dat het misschien verband kon hebben. Ik heb nog nooit een paard meegemaakt die zo raar doet als hij over grint moet. Als we galoperen dan stopt hij abrubt voor een grintpad en gaat er tippelend overheen. Maar goed, zolang hij niet kreupel gaat lopen maak ik me daar niet druk over, maar wel over dat gestruikel.