Mijn paard is koppig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bandero

Mijn paard is koppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 13:26

Bandero is een heel lief paard (ik mag van de staleigenaar altijd op hem rijden omdat ik nog niet echt klaar ben om een eigen paard te hebben) , echt een knuffel en hij is zo lief, maar hij heeft 2 slechte eigenschappen:
1. hij is echt koppig ook al ben je er streng tegen, als je naar links wil blijf hij staan of gaat hij achteruit of gaat hij naar rechts enfin hij doet zijn eigen zinnetje
2. hij gaat vanzelf in draf en met wat bokkensprongen in galop zonder dat ik daar aanleiding aan heb gegeven.
en als je een zweep hebt dan is het of hij heeft speedbonen gegeten
Wat kan ik hier tegen doen????
HELP

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:29

heb je les?

Nano05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:42

Doet hij doet ook bij de staleigenaar? Zo nee, misschien kan hij je dan wat tips geven? En ja, denk dat hij je in de maling neemt. Dus ik denk dat les nemen geen kwaad kan.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:46

Ik zou zeker les nemen :D

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:58

Dit is typisch een verkeerde verstandhouding tussen jou en je paard.
Hij denkt nl. dat hij kan doen wat HIJ wil en begrijpt eigenlijk niet goed dat hij moet doen wat JIJ wilt.
Het is misschien handig om wat vrijheidsdressuur te gaan doen zodat jullie kunnen gaan uitvechten wie er de baas is, haha!
Dit bedoel ik dus op een positieve manier, meestal leid geweld niet tot een goede vertrouwensband......( eigenlijk nooit he?!)
Waarschijnlijk geef je hem te veel kans om de overhand te nemen en straffen heeft dan weinig zin omdat hij niet begrijpt wat jij bedoeld, daarom gaat hij ook rennen.
Probeer er dus voor te zorgen dat je hem een stap voor bent, het is best moeilijk, zeker omdat hij nu gewend is om te doen wat hij wil, waarschijnlijk kun je daar wel wat hulp bij gebruiken!
Succes!

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:18

les nemen!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:59

Paard weet dat jij jou in de maling kan nemen. Waarschijnlijk rij je hem niet dominant/sterk genoeg. Probeer eens je stem te verheffen op het moment dat hij niet naar links wil. Ben wat zelfverzekerder van jezelf. Dit voelen ze. Succes!

elmiran

Re: Mijn paard is koppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:12

Dat doet mijn pony ook vaak bij anderen, als ze gaan galopperen gaat ze in de bocht wel eens gewoon rechtdoor op het hek af en maakt dan een sliding of gaat ze keihard draven en het bit vast pakken
. Denk dat je paard je gewoon uitprobeerd. Gewoon goed voorwaarts houden en veel figuren rijden zodat ie geen tijd heeft om verkeerde dingen te doen. Als ie niet naar links wil gewoon een keer goed aanpakken en door blijven gaan totdat ie ook echt de linkerkant op gaat. Als je dat een paar keer volhoud doet ie het na een tijdje vanzelf niet meer. Geef je hem altijd z'n zin dan kan ik wel voorstellen dat ie het iedere keer weer blijft proberen.
Als hij in galop gaat, gewoon op de volte zetten en weer terug naar de draf gaan. Stap in het begin goed in, dus niet door laten draven als hij dat ineens doet(deed mijn jonge paard ook, leek wel alsof ze geen stap kende) gelijk terug in stap.
Verder zou ik les gaan nemen als je dat nog niet hebt.

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:15

Ik ben ook voor les nemen. Begeleiding is altijd prettig en die kan op het moment zelf vertellen wat je moet doen.

Succes!

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:17

Je hebt niet toevallig een haflinger, fjord of shetlander? dan is het probleem meestal niet op te lossen .

monsera

Re: Mijn paard is koppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:42

Om even te reageren op je punten 1: ik denk dat het paard links erg stijf is en dit dus zijn slechte kant is de rede waarom hij niet linksom wil kan zijn dat het hem pijn doet.Wat je nu kan gaan doen is je paard lekker gaan gymnastiseren dus lekker soepel maken.Doe dit wel op beide kanten en stort je niet alleen op links want dan is de kans groot dat hij links overbelast word en heb je kans dat recht straks zijn slechte kant wordt.Rijd veel overgangen met het paard begin met stap-draf-stap-draf enz.Probeer tussendoor ook wat te schakelen in de draf zodat het wat afwisselender is je kan dan een paar keer het paard een paar '3' pasjes te laten veruimen en dan op je zit weer direct terug rijden en je kan een aantal keren het paard terug laten komen en dan ook direct weer weg draven als je reaktie hebt.Je mag ook echt wel even kijken hoe ver je kunt gaan hoe ver kun je hem laten terug komen het geeft niets als je paard dan in stap terug valt je hebt dan teminste wel een reaktie en dan probeer je het nog een keer.Dan een lekker galopje en is je paard lekker warm en beter aan je been door de overgangen.Ga nu veel figuren rijden dus veel voltes rijden groot en klein, slange voltes en achtje rijden en af en toe je paard een beetje meer naar binnen laten kijken en af en toe je paard wat extra naar buiten laten kijken dit moet je echt niet overdrijven als je het oog van je paard ziet is eerst voldoende.Ik heb nog wel meer leuke oefeningetjes maar probeer eerst dit een tijdje het zal al moeilijk genoeg zijn in het begin maar ja zal zien dat hij steeds beter en sneller los zal komen je moet hem ook niet gelijk over vallen met moeilijke dingen en de spieren de tijd geven om sterker te worden.

2:Hierbij helpen de overgangen ook heel erg goed.Probeer eerst lekker lang in te stappen het liefst eerst met lange teugel even warmdraaien ze staan toch lang stil op stal en dan pak je de teugels op maat en ga je wat figuren rijden en hij mag dan niet gaan draven doet hij dit toch rijd je direct een overgang weer terug naar stap en je kan zelfs ook wel eens een overgang maken naar halt houden en dan stap je weer weg.Wees hier conseqwent in en doe altijd hetzelfde en hij zal gaan begrijpen dat het prettiger is om gewoon door te stappen maar laat je hem 1 keer zijn gang gaan kun je weer helemaal opnieuw beginnen.Geef je paard ook de kans om het goed te doen en houd daarom alleen een mooi contact met de mond houd de teugels niet te strak omdat je "bang" bent dat hij wel eens kan gaan draven.wat heel begrijpelijk is maar zorg voor ontspanning en niet voor spanning.Daarna geld hetzelfde voor de draf.Wil je meer weten vuur maar af je vragen.

Ik zou zelf wel les willen rijden met dit paard als je dit nog niet doet kun je dat mss overwegen om te gaan doen een beetje begleiding kan nooit kwaad.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:37

Nog een tip, probeer hem niet te dwingen om onder jou te staan, maar werk met hem samen.

Eerlijk rijden en veel oefenen.