jong paard steekt hoofd tussen de benen. wat doen jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

jong paard steekt hoofd tussen de benen. wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 13:05

De jonge numero uno die ik nu aan het beleren ben, is verder erg braaf, maar gaat nogal makkelijk met zijn kop tussen de benen lopen.
Wat ik nu doe is gewoon veel been geven en dat werkt wel. Maar hij blijft mijn hand maar opzoeken naar beneden en hij kent het voorwaartse nog niet zo heel erg goed.

Ik heb altijd jonge paarden gehad die juist liever met de kop omhoog liepen Ik vind dit dus wel aangenaam maar soms wat lastig met overgangen terug omdat hij zich dan helemaal opkruld.

Wat doen jullie in zo'n geval.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:11

Overgangen en de kans geven om voor de loodlijn te gaan. Dit kost wat tijd, maar niet losgooien, wel meegaan.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:22

Ik rij dan altijd met de teugels wat korter en probeer het neusje wat naar voren te rijden ipv naar beneden. Opkrullen is ook een soort onttrekken, daar heb je niks aan! Dus ik pak dan de teugels wat korter op zodat ie zijn hoofd wat omhoog brengt en dan rijd ik er daar tegenaan. Als ie dan wil zakken hou ik hem juist wat tegen, geef been en probeer of ik zo de neus naar voor/hoger kan krijgen.

Dus dan let ik even niet op netjes eventueel nageven of laten zakken van de hals, maar meer op het op eigen benen lopen.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:30

WowAmigo schreef:
Ik rij dan altijd met de teugels wat korter en probeer het neusje wat naar voren te rijden ipv naar beneden. Opkrullen is ook een soort onttrekken, daar heb je niks aan! Dus ik pak dan de teugels wat korter op zodat ie zijn hoofd wat omhoog brengt en dan rijd ik er daar tegenaan. Als ie dan wil zakken hou ik hem juist wat tegen, geef been en probeer of ik zo de neus naar voor/hoger kan krijgen.

Dus dan let ik even niet op netjes eventueel nageven of laten zakken van de hals, maar meer op het op eigen benen lopen.

precies!!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 16:17

Verder niemand?

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:54

Veel overgangen rijden waardoor hij vanzelf op gaat richten. Niet 1, 2, 3 gebeurd uiteraard.
Als je paard zich op krult of zo diep tussen zijn benen kan krullen dan zou ik proberen hem wel laag te rijden (vindt hij blijkbaar fijn en ontspannend) maar niet rond. Dus lang en laag.
Heb dit ook bij een aantal jonge paarden gedaan op die manier en werkte op den duur goed.
Succes ermee!

Sue_

Re: jong paard steekt hoofd tussen de benen. wat doen jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:01

Wat ik ook nog wel eens doe is mijn handen wat omhoog brengen. Hierdoor snappen de jonge paarden wat beter dat ze niet te laag moeten gaan. Let er wel op dat je niet begint te trekken, maar alleen je handen omhoog brengt. Zodra het paard dan zijn hoofd weer omhoog brengt, kun je je handen weer omlaag doen.

En daarna natuurlijk genoeg been geven om hem daar te houden.

AnneB

Re: jong paard steekt hoofd tussen de benen. wat doen jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:07

suepergirl schreef:
Wat ik ook nog wel eens doe is mijn handen wat omhoog brengen. Hierdoor snappen de jonge paarden wat beter dat ze niet te laag moeten gaan. Let er wel op dat je niet begint te trekken, maar alleen je handen omhoog brengt. Zodra het paard dan zijn hoofd weer omhoog brengt, kun je je handen weer omlaag doen.

En daarna natuurlijk genoeg been geven om hem daar te houden.

Inderdaad ja, dat doe ik ook vaak.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:12

Mijn jonge paarden laat ik in het begin met de neus over de grond lopen!!! Laat hem maar zakken. Hierdoor komt hij lekker over de rug.. Natuurlijk wel erbij blijven met de benen. Ik rijdt mijn jonge paard 40 min ofzo. en de laatste 10 min stel ik hem helemaal in de hand. Maar ik begin altijd met voorwaarts neerwaarts, stelling en buiging. Daarna iets omhoog rijden. Als hij dan niet omhoog wil.. meer met de benen eraan, vragen met je handen en als het nodig is een klein tikje met het zweepje.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 00:02

heel veel overgangen en vooral lekker voorwaarts rijden

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 11:02

Ik begin altijd met recht rijden, op eigen benen lopen en naar de hand toerijden en als dat goed is probeer ik of het voorwaarts neerwaarts gedeelte wil lukken. En als ze dan opkrullen dan kan ik ze niet naar de hand toerijden, dus dat moet van mij eerst goed zijn!

maar dat heeft natuurlijk ook te maken met de graad van africhting he.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 12:13

dit had ik ook met mijn jonge hafje, vooral als hij in de draf/galop zat. Ik moest van mijn instructrice gewoon een keertje een flinke schop geven en aan de teugels zijn hoofd omhoog trekken. Ze zei dit is gewoon prutsmuts van je pony. Heb ik dus gedaan en nu doet hij het nooit meer. Maar ik weet niet of het bij joun pony ouhoergedrag is!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 12:18

Bedankt voor al jullie adviezen.

Bij dit paard is het geen dom gedrag. Het komt waarschijnlijk omdat hij gewoon nog niet sterk genoeg is. Dit zal de fijnste houding voor hem zijn, lekker op de voorhand. Dat moet er wel uit want is niet goed voor zijn benen. Hij is 172 dus voor zo'n grote is het helemaal niet zo vreemd. Maar ik kan altijd wat advies gebruiken.

Afbeelding

DromenLies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 12:54

herkenbaar probleem.... ik heb het zelfde ervaren toen in het begin met een paard wat ik mak had gemaakt en met de tijd gaat het veel beter... bij haar was het vooral een kwestie van spieren...
ik weet niet hoe lang dit zich al voordoet maar als het korter dan 1.5 maand is zou ik me er nog niet te druk om maken en veel oefenen met actie-reactie been = voorwaarts

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 13:02

Ik maak me er nog niet zo druk over. Al met al hebben we er nu 7 keer op gereden. Maar tips zijn altijd welkom.

_Ilona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:10

mijn paard krult ook makkelijk met zijn hoofdnaar beneden. Is ook pas 4 jaar. Maar je kan het er wel uitrijden als je ze actief laat lopen en dan van voren niet te sterk vragen. Die van mij gaat dan eigelijk voor het mooie wat te hoog lopen maar met voorzichtig te kneden in mijn teugel gaat hij dan vanzelf wel naar beneden. Blijf vooral rustig in je hand want anders krijg je een paard wat constant gaat schudden met zijn hoofd omdat hij niet weet waar hij moet lopen. Het heeft grotendeels te maken met de bespiering van je paard dus het is gewoon een kwestie van tijd geven. succes!

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:13

Ik zou me er nu nog niet te druk over maken. Hoe loopt hij aan de longe? Qua type moet hij makkelijk in een normalen houding kunnen lopen dus geeft hem even de tijd om zelf te ontdekken hoe hij het best zijn lijf kan gebruiken.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:22

Ohhh joh, 7 keer pas? Dan moet ie alles nog leren en sterker worden. Hij zal nog een beetje slap zijn inderdaad. Niet teveel op de voorhand proberen te laten vallen en lekker actief aan je been rijden. Niet te lang want dat kan ie dan waarschijnlijk niet zo lang volhouden.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 13:23

Ik heb verder wel ervaring met hetinrijden van jonge paarden dus wat dat betreft maak ik mij ook geen zorgen. Het is meer dat ik wel eens wil weten hoe jullie dat doen. Nou blijkbaar doet iedereen het op dezelfde manier.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:00

Ken het ook, die van mij loopt ook het liefst met zijn neus over de grond. Hij loopt dan eigenlijk heel ontspannen maar omdat het nog zo'n slungel is, kan hij wel eens struikelen. Mijn instructeur zegt dan: voorwaarts blijven rijden, op 2 teugels en laat de teugels niet uit je handen trekken. Heb je een spiegel in je rijbak, kijk gewoon eens hoe diep hij dan loopt. Als je erboven op zit, lijkt het soms dat hij heel laag loopt maar dat kan nog wel eens mee vallen. Heb met zo'n groot paard gewoon geduld. Ontspanning is daarbij ook heel belangrijk.