Stijgbeugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Byebye

Stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 12:15

0
Laatst bijgewerkt door Byebye op 18-09-22 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

fourth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:26

Hmm, ik heb dat als mijn beugels langer zijn dan ze horen. Dan verlies je ook minder makkelijk je evenwicht. Misschien daar iets aan doen dus?

Evelijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:32

wat ook kan is dat je in de overgang onbewust iets gaat knijpen met m'n bovenbenen waardoor je de beugel niet meer netjes onder jevoet houdt en dus je stijgbeugel verliest... dit komt vaker voor zowel bij beginners als bij gevorderden.. probeer dus in de overgangen ontspannen te blijven zitten. Probeer toch weer les te krijgen want het is makkelijker iets goeds in een keer aan te leren dan iets fouts weer af te leren.

Byebye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 12:49

0
Laatst bijgewerkt door Byebye op 18-09-22 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:58

Ga in je zadel zitten en laat je benen ontspannen hangen. Dan kijk je of de beugels ongeveer op de enkels of iets daaronder komen. Dan heb je de goede maat.
Wil je je benen meer ontspannen krijgen, zul je zónder beugels moeten rijden. Als je een tijdje zonder beugels hebt gedraafd zul je merken dat het lijkt of je benen langer zijn geworden.
Goed hakken laag houden ( dit is echt een beginnersprobleem, had het zelf vroeger ook) dan raak je je beugels niet zo gauw kwijt!
En.....oefenen, oefenen, oefenen.....succes!

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:59

Om te controleren of de stijgbeugels ongeveer op de goede lengte zijn kun je het volgende doen. Hou je arm langs de beugelriem. Als je je middelvinger tegen het gespje houd, moet de beugel net tot in je oksel komen.

Als je op je paard zit en je haalt je voeten uit de beugel moeten de beugels ongeveer tot je enkel komen.

Beugels verliezen wordt vaak veroorzaakt door te klemmen of je benen op te trekken. Let er ook op dat je je benen niet te ver naar achteren legt.

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:19

En geen last van natte voeten? Als je eerst door de blubber bent gewandeld of door het water, dan glijd je toch al gemakkelijker.

Byebye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 16:25

0

fourth

Re: voet schiet steeds uit stijbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:57

Allereerst gewoon lekker ontspannen op je paard zitten, vooral niet bang zijn om te vallen want dat gebeurt de beste ruiter toch wel .
Je kan wat oefeningen gaan doen, expres zonder beugels rijden [draven, galopperen, maar net wat je zelf aandurft voorlopig], of zonder zadel. Vanuit hier kan je ook andere dingen gaan doen, teugels in een knoop en met gespreide armen rijden, of ze ronddraaien. Eventueel aan de longeerlijn, en een mak paard is wel aan te raden. Dit kan natuurlijk ook in het begin mét zadel. Gewoon leuke gymnastiekoefeningen gaan doen, reis-om-de-wereld is er ook zo een [Rondje draaien in het zadel / rug van het paard, zodat je er op alle kanten op zit]. Of met je linkerhand het rechteroor aan raken [van het paard natuurlijk]. Rechterarm --> Linkerteen [van jou natuurlijk ], Linkerarm --> Rechterteen. Benen optrekken en met je neus je knieeën aanraken, etc. Ik weet niet of dit direct invloed op je evenwicht heeft, maar het maakt je iig wel zekerder en het is goed voor je zit!

Dreamybol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 12:46

Als je er een lekker paard voor hebt zou ik gewoon zonder zadel gaan rijden. Je stijgbeugels hoor je niet nodig te hebben voor je balans, dus ga eerst je balans trainen en dan pas verder.
Helaas heb ik zelf niet op zo'n manier leren rijden, maar soms rijd ik nog wel zonder beugels, puur omdat mijn balans ook niet zo denderend is.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:33

Je hakken dus echt heel goed uitdrukken, en kortere beugels kan ook nog wel eens helpen

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:41

Ik denk hetzelfde als evelijn, dat je (onbewust) met je knieen knijpt tijdens een overgang, daardoor steun je niet meer op je stijgbeugels en verlies je ze. Dus vooral veel oefenen om je benen lang te houden en niet met je knieen te knijpen.

Veline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:22

Misschien helpt het als je stepjes in je beugels doet tegen het glijden? Ik heb daar namelijk ook last van als ik geen stepjes heb en gladde schoenzolen.

Byebye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 07:34

0
Laatst bijgewerkt door Byebye op 18-09-22 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Maar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:00

ja je hakken echt heel goed uit drukken.. en misschien komt het wel doordat je zool van je laarzen nat zijn!

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:06

succes

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 10:31

Zorg ervoor dat je evenveel gewicht in beide beugels hebt. Als je linkervoet er elke keer uitschiet, dan kan het zijn dat dat komt omdat je iets meer gewicht aan de rechterkant hebt. Verdeel je gewicht, "voel" dat ook in beide enkels/beugels.

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 16:09

wat ik wel eens doe met beginners is ze laten rijden zonder zadel aan de longeerlijn en met een voltigesingel met zo'n handvat er op een rolsingel zou ook kunnen. en laat ze maar lekker rijden en zich daar aan vast houden dan heb je houvast met je handen en kun je je concentreren op je zit en houding. als dat goed gaat kun je de oefeningen proberendoor een hand los te laten dus met een hand vasthouden en als je dat hebt kun je het zadel er op doen enhet met zadel doen eerst zonder beugels aan de longeerlijn en dan met de beugels. maar zorg ten alle tijden dat je je hakken goed uitdrukt want als je je hakkenoptrekt doe je dat ook met de beugels en verlies je ze

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:32

Hakken uitdrukken heeft geen enkele zin, lage hakken is het GEVOlG van ontspanning van heup- en kniegewrichten, als je die bewust omlaag drukt ga je juist meer spannen en daar gaan je beugels dan .
Heupen los laten, knie laten zakken (laten zakken, dus niet omlaag drukken). Beugels heb je niet nodig voor balans of om in te staan (tenzij bij springen ed) maar om je voet en been in te laten rusten. Correcte houding aannemen, ontspanningsoefeningen doen.
Vooral als beginner goede zitles nemen van iemand die weet waar het om gaat, iemand die de mechanica van een menselijk lichaam begrijpt.
Kan je alleen ontspannen zitten in stap, dan stap je maar. Ga je spannen na vijf drafpassen, doe er dan maar drie. Luister naar je lichaam, probeer altijd je evenwicht en balans te voelen en stop voor het fout gaat.
Ik zie soms beginners (of nog erger, meer gevorderden) rondje na rondje zonder beugels rijden, maar met spanning in de knieën-heupen en botstend op de rug, zo leer je echt niks. Kalm aan doen, opbouwen op je eigen tempo en goede les nemen.
Succes er mee!
En zo te horen is dat arabiertje een ideaal leerpaard, heel gevoelig, hij zal ook wel aangeven als je er op let wat goed voelt en wat niet, laat hem maar je lesgever zijn .

Byebye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 11:53

0

zorro_loveee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:35

ik heb het ook gehad...
je probeerd alles niets helpt.
ik had gewoon op een gegeven moment mijn beugels er afgehaald en ging net zolang door tot ik mijn venewicht niet meer verloor..
toen heb ik het weer geprobeerd ( extra lang dat ik er net bij kon ) en toen langzaam naar de goeie maat.. ook heb ik van die antislip blokken gekocht.
en ze werken prima..
mijn probleem is nu al zo een 5 jaar over en ben der reuze blij mee

groetjessss

Byebye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 22:07

0
Laatst bijgewerkt door Byebye op 18-09-22 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

zorro_loveee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:18

goed zo
ik hoop voor je dat het gaat lukken