Stelling Rechts gaat niet, links wel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joonsel

Stelling Rechts gaat niet, links wel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 12:27

M'n paard geeft geen stelling op rechts. Hij kantelt zijn hoofd dan gewoon een beetje. Op links geeft hij gewoon stelling en lijkt hij nergens last van te hebben. Weet iemand wat het is en hoe ik ht kan verhelpen?

xxx Joowntje

muiltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:08

is hij liks ook overbogen of gebogen?

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:10

het klinkt alsof je paard scheef is. je moet dus gaan rechtrichten, ofwel de bespiering aan beide kanten even lang maken. kijk hier even voor info; www.hoefkatrol.com/ en anders kun je Bets hier op bokt even pb-en..zij heeft hier veel ervaring in en kan jou verder helpen

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 19:47

oke bedankt!

miss_nadine

Re: Stelling Rechts gaat niet, links wel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:10

Sluit afwijkingen uit. Misschien heeft ie ergens last van. Zoniet dan is je paard niet goed rechtgericht. Een rechtgericht paard moet aan beide kanten goed lopen en geen voorkeur hebben voor een kant. Bekijk de site die Klomp al aangaf en rijd veel figuren en overgangen. Ontwijk ook beslist de moeilijk kant niet, want die moet juist getraind worden.
Succes

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:35

Een paard gaat zijn hoofd kantelen als hij vast zin in de overgang hoofd/ nek. Dan kan hij niet zijwaarts inbuigen en zal een niveau verder gaan bewegen tussen de atlas en de draaier waardoor zijn hoofd kantelt. Dat zal je er met rijden alleen nooit uit krijgen.
Een behandeling van bijvoorbeeld een osteopaat zal het probleem verhelpen waarna je weer normaal kan rijden

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 00:21

Het kan ook zijn dat je paard last van zijn rug heeft.En niet kan buigen omdat die daar vast zit.Of je zadel ligt niet goed.Waardoor die zich vast kan gaan zetten.
ik zou er een osteopaat naar laten kijken..
Maar het kan ook iets simpels zijn.Bijv dat je zelf te veel binnenhand vast zet.Waardoor hij de bit vast pakt?Of doet die dat niet..

muiltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:15

sharonaollie schreef:
Het kan ook zijn dat je paard last van zijn rug heeft.En niet kan buigen omdat die daar vast zit.Of je zadel ligt niet goed.Waardoor die zich vast kan gaan zetten.
Maar het kan ook iets simpels zijn.Bijv dat je zelf te veel binnenhand vast zet.Waardoor hij de bit vast pakt?Of doet die dat niet..
juist dat laatste zinnetje het kan natuurlijk best rij technsch zijn. Maar ik vroeg al eerder of hij aan een kant ook echt overbogen was of niet, maar krijg er geen antwoord op. Ik zou niet meteen denken dat je paard iets heeft. 9 van de 10 keren is het paard gewoon niet goed gereden en moet je de oplossing in je rijden zoeken anders krijg je het naar zo'n behandeling gewoon weer terug!!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:01

Hoe oud is je paard?
Die van mij gaf moeilijk stelling aan 1 kant omdat er een wolfstand in de weg zat..

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:01

muiltje schreef:
sharonaollie schreef:
juist dat laatste zinnetje het kan natuurlijk best rij technsch zijn. Maar ik vroeg al eerder of hij aan een kant ook echt overbogen was of niet, maar krijg er geen antwoord op. Ik zou niet meteen denken dat je paard iets heeft. 9 van de 10 keren is het paard gewoon niet goed gereden en moet je de oplossing in je rijden zoeken anders krijg je het naar zo'n behandeling gewoon weer terug!!

idd ben het helemaal met je eens.Bij de meeste gevallen ,denken mensen dat het aan het paard ligt.Maar dat hoeft dus niet altijd te zijn.Meestal is de ruiter die iets fout doet.Die zit immers erop.Een paard in de natuur heeft ook nooit wat....
Maar het kan natuurlijk ook wat met de rug zijn.Die schreef zit etc...

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 17:27

ik doe op rechts precies hetzelfde als op links... hetzelfde stelling vragen... maar hij buigt gewoon niet...
Hij is 9 jaar... ik zat ook al te denken aan wolfstanden... maar kan dat nog op zijn leeftijd?
ik ben iig van plan om die oefeningen te gaan doen...ik hoop dat het dan beter gaat... ik erken wel veel dingen... steigeren en dat soort dingen...

@muiltje: hoe bedoel je dat? dat ie aan 1 kant te ver buigt? soms wel, soms niet... bijv. met wijken buigt hij te ver door...

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 17:30

Hij heeft trouwens ook een hele tijd voor de kar gelopen... ik weet niet of ie daarnaast ook nog gereden is...
hij kan wel een aantal dressuuroefeningen... zoals wijken, keertwending om de achterhand, changement, schouderbinnenwaarts... zal ook nog wel meer dingen kunnen... maar da heb ik nog niet gedaan met 'm...

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:13

Hallo,

Als je paard last heeft van wolfstandjes dan zal hij veel schudden met zijn hoofd, je kunt het vergelijken met ... als je zelf zilvrpapier tegen een gevulde kies aankrijgt. dus ze gaan er niet minder van buigen ..

Veel paarden hebben een goede en een slechte kant. Bij 9 van de 10 paarden is dit rechts en daar is een hele simpele verklaring voor...

Alle paarden worden aan de linker kant meegeleid dus draaien altijd links om je heen waardoor de linkerkant automatisch meer ontwikkelt is. leidt je paard ook een aan de rechterkant en laat hem zo om je heen draaien, je zult zien dat het al een stuk scheeelt en verder veel wendingen rijden, links minder stelling vragen en recht juist iets meer zijn veel goede oefeiningen voor

Succes met rijden
greetz mirre

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 19:05

okee bedankt...
ik heb vandaag met hem al wat oefeningen gedaan... maar dan ik erlangs... laten buigen.. beide kanten... en dit doet hij makkelijk... allebij de kanten evengoed... ik vind het een beetje raar... :S met het rijden kan hij het niet...

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:25

Dus als ik het zo leest heb je je paardje niet zo lang ??
Idd kan het ook zijn gebit zijn....

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 22:34

nee... 3 maanden ofzoo... maar in het begin had hij niet echt last ofzo... hij deed best normaal, vond ik

muiltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 23:36

Miriano schreef:
nee... 3 maanden ofzoo... maar in het begin had hij niet echt last ofzo... hij deed best normaal, vond ik

dan zou je zeggen dat het tch ergens bij het rijden fout is gegaan. Ik bedoelde met overbuigen, meestal hebben scheve paarden een holle en een bole kant. dwz dat hij in b.v. de linkervolte en wending en hoek, uit zichzelf al veel teveel buiging geeft zonder dat jij het vraagt. Ik denk dat je moet uitzoeken wat jou zware en lichte teugel is. Tip: rij op de kant dat je zware teugel binnen is, in die wending niet doortrekken aan die teugel maar kneepjes geven en tegelijkertijd dat been drijven achter de singel. Je buitenteugel hou je er dan continue wat overdreven bij. en bij halthouden in laten buigen met snoepjes, dus niet forceren, dan gaat hij juist meer vasthouden.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 23:39

ik weet welke de zware en de lichte teugel is...
bedankt voor de tip