Hoe paard aan het been/feller krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Hoe paard aan het been/feller krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 00:33

Ik heb mijn haflinger nu zo'n 3 jaar en de laatste tijd begint ze vooral veel rustiger en slomer te worden, vooral op wedstrijd begint het echt een probleem te worden, niet vooruit te branden, valt bijna uit de galop, gewoon niks flitsend meer.

Wat valt hier aan te doen? Rijtechnische oplossing om mijn paard netjes aan het been te zetten/feller te krijgen?

Ze krijgt 2x op een dag 3/4 voorschep havens draversbrok, voldoende hooi, staat overdag buiten en krijgt 's avonds 1/4 schep sportmuesli.

Innaldo

Re: Hoe paard aan het been/feller krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 00:48

Vooral heel veel overgangen rijden: Stap-draf, draf-halthouden, galop-stap, etc. Dus je doet bijv, een paar pasjes draf, je maakt een overgang naar stap, en je draaft gelijk weer weg. Zo maak je een paard afwachtend voor wat jij wil dat hij doet. Dat kun je bijv. ook doen tijdens het figuren rijden. Tijdens een slangenvolte kun je elke keer op het midden halthouden of een overgang maken naar stap, en gelijk weer wegdraven. O ja, en schijnovergangen natuurlijk.
Ben benieuwd of er nog meer tips zijn? Ben er zelf nl op het moment ook mee bezig.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 01:15

ja die overgangen zijn goed...maar ik zou er dus ook aan denken om veel afwisseling in je werk te houden...altijd dressuur is saai.... alleen een paard wat plezier heeft zal goed voor je werken ...

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 01:39

Wat voor afwisseling dan?

Innaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 02:02

Met afwisseling denk ik aan buitenritten, af en toe een sprongetje, longeren. Dan blijft het ook leuk voor je paard. Als je elke dag alleen maar dezelfde rondjes door de bak rijd, wordt je paard er denk ik ook niet vrolijker van. Begrijp me niet verkeerd: Ik ben een echte dressuurmuts, maar probeer het wel leuk te houden voor m'n paard door af en toe eens te springen of een dag te longeren, en een gezellige buitenrit is natuurlijk helemaal geweldig

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 02:03

1 woord : consequent zijn!

(ik weet alleen niet hoe je het schrijft)

Edit typfoutje verwijderd
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 06-11-05 02:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mieky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 02:11

daantjuhhh schreef:
1 woord : consueqent zijn!

(ik weet alleen niet hoe je het schrijft)

consequent

Ontopic: inderdaad overgangen oefenen en buitenrijden. Overigens hoeft een buitenritje niet alleen maar freewheelen te zijn. Buiten kan je ook leuk dressuur rijden hoor!

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 13:19

Buitenrijden gaat helaas niet lukken, paard wil absoluut niet naar buiten en is voor ons beide niet leuk meer, ik kan wel hier achter op het maisveld rijden, ga ik vandaag maar eens doen en af en toe een sprongetje doen we al.

En consequent, ja geef daar eens wat meer uitleg bij, aan 1 woord heb ik niets. Ik ben consequent, niet banketstaaf maar lopen, maar ze is gewoon slecht aan het been.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:08

heel simpel eigenlijk, been=reactie...krijg je geen reactie dan geef je een tikje achter je kuit. verder probeer je je benen zo min mogelijk te gebruiken en laat je ze gewoon afhangen. probeer dus alleen been te geven wanneer nodig.

smiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:11

ik heb het zelfde probleem, en mijn pony wil ook nooit de weg op.
Maar als er een andere pony bij is wil ze wle een buitenrit maken...
misschien dat jouw pony dat wle wil...

en als je dan buitenritten maakt, gwoon proberen een lang stuk te galopperen (de meeste pony's vinden dat wel leuk) en daarmee kan je goed de conditie van je pony opbouwen.

succes

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:56

heel erg consequent zijn inderdaad.
ik ga sowieso 1 keer in de week zonder beugels rijden en dan oefen ik op mijn beenligging enzo..en dan doe ik ook veel overgangen om mijn paard snel aan het been te krijgen, en tegelijk aan mijn houding denken.
het zal wel weer heel erg cru klinken en toch is het de beste remedie...ga rijden en werk aan die reacrtie..en als je niet de reactie wil die jij graag hebben wil, kan je aLtijd nog een keer proberen...
maar als ie daarna niet enige verbetering vertoont zou ik m gewoon eens gigantisch op zn flikker geven....en t is voor 1 keer heel zielig...maar ik kan je wel vertellen als je een paard hebt met een beetje respect voor jou, en die karakter heeft...leert ie er enorm van !!
dit moet je hoogstens 1 of 2 keer doen... het paard moet ook niet bang voor je worden...en natuurlijk goed belonen als ie het later goed doet !!
en met afwisseling bedoel ik idd een gezellige buitenrit, misschien met nog een paar anderen...balkjes lopen, longeren etc.

veel succes !!

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 16:03

Met een groep wil ze idd wel naar buiten, maar de paarden staan aan huis en niemand woont eigenlijk (op rijdafstand) in de buurt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:05

Jammer dat er niet iemand in de buurt woont maar je zegt de paarden staan aan huis dan heb je er dus meer kan daar niet iemand anders op en met je mee.

Verder kun je nog veel meer afwisselen.Balkjes draven,balkjes galoperen, longeren kan ook op verschillende manieren met bijzet zonder dubbele longe met pessoa en kun je ook met balkjes doen, een stukje wandelen met je paard,pionnen of hindernispalen {als je geen pionnen hebt}neer zetten en slalommen in stap maar ook in draf,een stuk plastic op de grond neer leggen en er overheen lopen.

Met springen kun je ook veel afwisselen een enkel kruisje kun je op de binnen hoefslag van een volte zetten en een paar keer mee nemen en zorgen dat je in 1 tempo galopeert dus ook voor en na de sprong en goed in het midden de sprong springen.Je kan een dubbel sprong neer zetten en dan afwisselen dus eerst alleen de eerste hindernis van de dubbel springen dan weer eens de hele dubbel en dan weer eens alleen de tweede sprong van de bubbel goed sturen dus.Plaats ook eens een sprong vlak na een hoek als je van hand gaat veranderen zodat je goed de hoek in moet rijden omdat je anders niet uit komt.Maak eens een in uitje zet er eerst 2 achterelkaar gaat dit goed kun je eer ook eens 3 achter elkaar neer zetten.Ik leg ook wel eens 1 balk op de binnen hoefslag en leg 19 meter verder weer een balk op de hoefslag en galopeer er dan overheen en tel de passen als ik dit goed weet en het gaat goed probeer ik te schakelen dus 1 pas minder of 1 pas meer tussen de balken te krijgen.

Verder kun je natuurlijk ook met rijden heel veel afwisselen wat ik vaak zie ook bij ons op stal waar toch 30 mensen rijden dat mensen vaak op de hoeflag blijven en heel veel voltes rijden echt saai dus.Je kan heel veel figuren rijden maar ook veel figuren met elkaar combineren zoals een gebrokenlijn en voltes.Je rijdt bv een gebrokenlijn van M naar X naar F dan kun je bij X een volte rijden je rijdt dan over de B heen en bij X maak je de gebrokenlijn af.Je kunt ook bij M al een voltetje rijden dan de gebrokenlijn inzetten en bij X weer een voltetje en dan de lijn afmaken en bij F ook weer een voltetje.Zorg er goed voor dat je bij M en F de volte goed de hoek inrijdt.Met slangevoltes kun je ook voltes inmengen en je kunt bij slange voltes ook heel erg goed overgangen maken op het midden.Je kunt rechts omkeert rijden van E-H-C en naar E terug maar je kunt ook andersom dus van E-C-H en weer langs E.wat ook leuk is om te doen recht over steken van E naar B en andersom en dan zo laat mogelijk afwenden maar wel de wending goed voorberijden en hem dus niet op het laatst omtrekken en dan helemaal naar de overkant en dan weer zo laat mogelijk afwenden probeer om hem zo recht mogelijk te laten lopen en hem met je benen op te sluiten en zo weinig mogelijk met je handen corrigeren ze zullen zekere in het begin gaan slingeren en de bochten willen afsnijden probeer dit te voorkomen.Als je paard de bochten afsnijd maakt hij het zich zelf heel makkelijk maar als je echt tot het eind rijdt en laat afwend zal hij zijn achterbeen eronder moeten zetten en dan heeft je oefening ook zin.Soms moet je je fantasie even gebruiken.Verder heel veel overgangen rijden daar worden ze vaak wel wat frisser van en ze worden er ook sterker van.probeer ook te schakelen in de gangen zelf dus bv in draf een pasje terug laten komen of een pasje laten veruimen.Doe ook echt een paar {3} pasjes en dan weer terug naar oude tempo laten komen.dit kun je wel een paar keer achter elkaar doen maar ik zou niet langer als een paar pasjes doen dus een halve of zelfs een hele zijde ja paard zal heel snel uitelkaar vallen en dan heb je niets meer aan de oefening.ook kun je schijnovergangen maken dus je laat je paard helemaal terug komen naar de stap maar hij mag maar 1 stappas meken daarna draaf je gelijk weer weg je kunt er ook een paaar achterelkaar maken en daarna kun je hem weer een paar pasje laten verruimen leter wel goed op dat je met het rijden van de overgangen niet te ang op de hoefslag rijd je kunt ook als je een figuur rijdt overgangen blijven maken.En doe eens gek kijk hoe je zo snel mogelijk de bak rond kan gaan jihaaa.

Oef wat een tekst ik hoop dat ik jouw en anderen weer wat inspiratie heb kunnen geven en dat het weer leuk wordt om te rijden voor jouw en je paard.Succes en als je weer eens wat tips wil of ander oefeningen laat het maar weten ik ken er nog wel een paar Maar vond het zo eerst wel genoeg.

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:31

Veel overgangen en figuren rijden, de hoefslag volgen wordt saai, rij de meest rare figuren (wel haalbaar natuurlijk voor je paard) en rij veel overgangen, beloon even kort als ze het goed doet. Bij mij werkt het... succes !

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:46

Die figuren zijn eigelijk nog niet zo van belang hoor als je paard niet voor je been is. Ik begrijp wel dat jullie het werk leuk willen houden. Maar vaak rij je bij zo'n paard op dat moment alleen maar het tempo eruit.

Over dat consequent zijn. Dat houd eigelijk in: ik geef been en jij reageert. En dan op de juiste manier reageren, dus niet een keer met z'n staart zwiepen.
Dus jij geeft been, hij reageert. Doet hij dat niet, dan schop je em vooruit. Reageert die daar ook niet op, dan sla en schop je em vooruit. Net zolang totdat hij echt de bak doorcrost. En het maakt niet uit hoe hij daar crost (al is het met z'n kop 100 meter de lucht in), als hij maar loopt!
Het klinkt heel cru, maar als je echt consequent bezig blijft (dus niet zo van 'ach, die flauwe reactie op mijn stevige kuitdruk was eigelijk ook wel goed'), dan wordt hij veel sneller aan je been.

En dat reageren voor je been kan dus zijn in tempowisselingen (rustig draven *knijpen* en weer zeer actief draven) of overgangen (stap *knijpen* draf.) En EIS van je paard dat hij op die ene keer knijpen ook reageert! Want anders wordt het echt van kwaad tot erger (been there, done that).

Paarden willen een consequente leider. Ze moeten weten waar ze aan toe zijn, anders nemen ze zelf wel de leiding.

Nog een vraagje: is je paard te dik? Want dat kan ook meespelen. Een dik paard kan niet makkelijk bewegen.

En hoe is je eigen houding? Probeer te zorgen dat je het paard onder je vandaan rijd. Dus ga hem niet tegenzitten door hem te proberen op te pakken of door voorover te gaan zitten. Want dat werkt juist averechts! Ga op je kont zitten en doe alsof je em via het dak de lucht in rijd (in elke gang).

En hoe is zijn hoofd-hals houding en hoe rij jij hem daarin? Belemmer je hem van voren niet in het lopen?

En ben het ook met onderstaande eens. Vergeten te zeggen.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 15-11-05 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:50

klomp schreef:
heel simpel eigenlijk, been=reactie...krijg je geen reactie dan geef je een tikje achter je kuit. verder probeer je je benen zo min mogelijk te gebruiken en laat je ze gewoon afhangen. probeer dus alleen been te geven wanneer nodig.

Kort, maar krachtig en ga hier ook helemaal in mee.

Als jij constant been blijft geven komen, je hulpen later helemaal niet meer door en stomp je een paard af. Je zal merken dat als je alleen been geeft waar nodig, dat een lichte hulp al heel goed doorkomt en dus ook een reactie krijgt.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:57

Charos schreef:
vooral op wedstrijd begint het echt een probleem te worden, niet vooruit te branden, valt bijna uit de galop, gewoon niks flitsend meer.

Vaak wil je het in de proef toch zo netjes mogelijk op lossen. Dus vooral niet een keer goed schoppen of een tik met de zweep. Maar probeer dat toch te doen. Zoek een oefenwedstrijd uit, waar je daaraan kan werken. Of een gewone wedstrijd die niet telt voor de selecties.
Want als je paard weet dat je hem dan toch niets doet, dan maken ze daar maar al te graag gebruik van. Dus ook in de proef, consequent bezig blijven! Dan maar een keer mindere punten. Dan komen die betere punten vanzelf weer. Anders zal je nooit vooruitgang in je proef krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:26

Mijn paard is ook wat slomig aan het been soms. Ik heb er ook aan gedacht dat dat wellicht is vanwege te weinig afwisseling, dus ik zorg er nu voor dat we minstens 1 keer per week buiten komen. Rijden is bij ons ook niet altijd even goed mogelijk omdat ze buiten (te) fris is en er nog weleens vandoor wil gaan, dus wandel ik nu veel buiten. Daar wordt ze heel opgewonden van, en daarna is ze super aan het been en super aan de teugel.
Verder longeer ik regelmatig een kwartier a 20 minuten voor het rijden. Dat doe ik om haar op te warmen én om haar tegen het einde lekker in galop te zetten. Wanneer ze in galop is geweest reageert ze daarna feller onder het zadel.

als laatste rij ik ook nog eens veel overgangen. Dat hoeven nieteens stap-draf-galop overgangen te zijn, maar ook verzamelde draf-middendraf enz... Dat werkt bij mijn koudbloedje supergoed!

succes!

Ddorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:13

Wat wordt er bedoeld met 'schijnovergangen'..?
Doen alsof je een overgang maakt, maar toch niet?

Mijn paardje is ook redelijk sloom. Ik ben al goed bezig met overgangen rijden en per dag gaat dat wel goed. Maar dan moet je de volgende keer ook wel opnieuw beginnen.
Ik wil hem dus leren op mijn been te reageren, maar dat gaat maar langzaam. Soms doet ie het wel, soms niet.
Ik geef hem dan idd een tik met de zweep. En een harde als ie niet luisteren wil. Maar al gauw valt ie terug in het slome tempo.
Wat doe ik hieraan..?

Ik kan hem wel telkens een tik geven (met reactie), maar hij begint ook al minder te reageren op de zweep... Wat blijft er dan nog over?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:34

Ddorine schreef:
Wat wordt er bedoeld met 'schijnovergangen'..?
Doen alsof je een overgang maakt, maar toch niet?

Ja. Dat je bijvoorbeeld draaft en dan een overgang maakt naar nèt niet stappen en op het moment dat je denkt dat hij in stap 'valt' (vooral in het begin, naar mate van oefenen wachten ze en vallen ze niet meer in stap), dan geef je been, zodat ze weer actief draven. Zo leren ze te wachten op je.

Citaat:
Mijn paardje is ook redelijk sloom. Ik ben al goed bezig met overgangen rijden en per dag gaat dat wel goed. Maar dan moet je de volgende keer ook wel opnieuw beginnen.
Ik wil hem dus leren op mijn been te reageren, maar dat gaat maar langzaam. Soms doet ie het wel, soms niet.
Ik geef hem dan idd een tik met de zweep. En een harde als ie niet luisteren wil. Maar al gauw valt ie terug in het slome tempo.
Wat doe ik hieraan..? Ik kan hem wel telkens een tik geven (met reactie), maar hij begint ook al minder te reageren op de zweep... Wat blijft er dan nog over?

Het is ook niet zo dat ze 1-2-3 leren om aan je been te zijn. Ik ben daar nu al, ik denk, 2 jaar mee bezig. Ik ben begonnen bij: 5 keer been geven en als ik geluk had dan gingen we in draf. Nu ben ik bij: één keer lichte kuitdruk, is vooruit. Dus je moet niet verwachten dat het, bij wijze van, in een maand helemaal opgelost is.
Je moet je ook beseffen dat het voor jou ook een nieuwe manier van rijden is. En vaak ben je toch onbewust hard aan het werk om hem maar aan het lopen te houden.

Ik kan je eigelijk maar 1 advies geven: een goede instructeur/trice. Die moet blijven hameren op die consequentie. En die kan ook zien waar de fout zit.

Mireille77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:44

Ik ben het ook helemaal met Vonnie eens! Het lijkt net of ik mijn instructrice hoor praten, hahaha. Ook ik ben al een half jaar bezig om mijn paard aan het been te krijgen. Ik geef hem been en als hij niet reageert; been en zweep tegelijkertijd. Ik maak veel overgangen (stap-draf, draf-stap) en versnel regelmatig het tempo om hem daarna weer terug te nemen. Mijn paard is ook feller na het galoperen, dus ik zet hem snel in galop en neem hem daarna terug om verder te gaan met de oefeningen. Ook aan mijn houding moet gewerkt worden. Ik ben geneigd om hem te 'helpen' waardoor ik te veel naar voren kom i.p.v omhoog te rijden. We zijn er nog lang niet, maar het begin is gemaakt!

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 18:24

Nog 2 dingen die mij wel eens helpen:
- ten eerste de serie licht vragen -> streng vragen -> echt aanpakken. Bij eigenwijze paardjes die zo min mogelijk doen maar precies genoeg om correctie te voorkomen, sla ik het deel van het 'strenge vragen' nog wel eens over. Komt er geen reactie dan krijgen ze gelijk een flinke tik en niet een herinneringsaaitje.

Dit doe ik alleen als ik weet hoe het paard reageert op zweep, en als hij de oefeningen wel kent.

- De tweede methode is om bij geen reactie steeds wat meer te vragen. Je vraagt bv om een wat actievere stap, geen reactie? Dan wordt er nu draf gevraagd (en gekregen!).

Ddorine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:22

Das misschien wel een goeie.
En dat hetzelfde bij draf-galop?