oefeningen om je paard losser te krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miss_nadine

oefeningen om je paard losser te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 00:19

Ik ben voor mijn verzorgpaardje op zoek naar leuke rij oefeningen die er voor zorgen dat ze wat losser word. Dus geen standaardvoltes maar gewoon leuke ontspannende dingen, een spelletje bijvoorbeeld. Snappen jullie het nog ?
Als het erg ingewikkeld is dan graag een tekening erbij

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 01:17

Heb geen tekeningetjes...

Maar je kan zichzaggen of met een andere vriendin carousel rijden met veel oefeningen (ik heb dan altijd dikke lol..)

verder zou ik het niet weten..

Mieky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 02:14

Balkjes lopen!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:00

slalommen om hindernispalen of pionnetjes, oefeningen met balkjes waarbij je de ene keer erover gaat en de andere keer in slingerlijnen er tussendoor. Zet een ballonnen/vlaggenrace uit met veel wendingen erin of een raceje waarbij je steeds pionnetjes neerzet waar je omheen moet draaien voor je verder mag rijden.

Als je het meer dressuurmatig zoekt toch: slangenvoltes waarbij je steeds op de middellijn een kleine volte (10, 8 of 6 m) links en rechts maakt en dan weer verder rijdt (afwisselend zodat ze niet gaan anticiperen), voltes openen en sluiten, schoudervoor rijden of mocht je al iets verder zijn halve lange zijde schouderbinnenwaarts, recht stellen en de andere helft travers. op een volte afwisselend stelling en contrastelling nemen, bij de contrastelling hou je de buiging de goede kant op. En bedenk gewoon wat oefeningetjes waarbij je figuren gaat mixen en overal overgangen tussendoor rijdt.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:42

Wij deden 'vroeger' op de manege altijd iets wat ik erg leuk vond, gebroken lijn rijden, na de gebroken lijn aangalloperen, bij E of B (iig je gallopeerd dan een halve bak) terug naar de draf en weer overnieuw je gebroken lijn.

Moeilijk uit te leggen, hoop dat je het snapt .

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 01:22

Achtjes rijden, daarbij elke keer omstellen.
Verder schouder voor, stelling naar binnen en buiten vragen.
Gebroken lijnen zijn idd ook goed door een S van handveranderen. Volte vergoten en verkleinen enz.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 23:38

je hoeft je ook helemaal niet te houden aan figuren, je kan vanalles achter elkaar plakken, waardoor je een gigantische wirwar maakt doorheen de bak, maar waarbij je goed moet opletten of je stelling elke keer goed zit, is je paard correct gebogen etc. paarden worden deze oefening niet snel beu, andere mensen die bij je in de bak rijden daarentegen wel (ik spreek uit ervaring )

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 00:07

klavertjes rijden, worden ze ook lekker los van. En hoe soepeler ze worden hoe kleiner je de kavertjes kan maken.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 00:18

jaaaa, klavertjes, ik wist niet dat dat bekend was , dacht dat mijn instructrice die dingen had uitgevonden!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 00:24

Charos schreef:
Wij deden 'vroeger' op de manege altijd iets wat ik erg leuk vond, gebroken lijn rijden, na de gebroken lijn aangalloperen, bij E of B (iig je gallopeerd dan een halve bak) terug naar de draf en weer overnieuw je gebroken lijn.

Moeilijk uit te leggen, hoop dat je het snapt .

Rare oefening. Immers rijdt je een gebroken lijn over de gehele lange zijde en dus zou het simpeler zijn om van korte zijde naar korte zijde te galopperen óf enkel de korte zijde.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 00:25

Hoe rij je een klavertje? Ik heb er echt volgens mij nog nooit van gehoord.

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 00:41

Hmmmm dit is heel moeilijk uit te leggen, Je moet je even een klavertje voorstellen, zijn dus eigenlijk 4 voltes. Je rijd een stukje rechtdoor, (afslaan bij C of A) dan ga je halverwege de bak naar links, je rijd de volte niet af, maar als je dwars op de vorige lijn rijd ga je rechtdoor. Dan kom je aan de overkant van de bak terecht. daar ga je weer een driekwart voltje naar links, tot je weer rechttegenover C of A staat, je rijd naar C (of A) en maakt dan weer een driekwart voltje naar links tot je weer de middenlijn snijd. rechtdoor tot de overkant en dan weer links een driekwart voltetje en je rijd rechtdoor naar A (als je bij C bent begonnen) of naar C (als je bij A bent begonnen).

Zeer wazig verhaal word je waarschijnlijk niet wijzer uit. Ik snapte er ook niks van in hte begin. Is moeilijk uit te leggen haha

Mischien kan biepje nog een poging doen
Laatst bijgewerkt door Thokkadisje op 11-11-05 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 00:47

een tekeningetje van iemand dan misschien? Sorry Thokkadisje, maar ik kan je niet volgen....

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 00:52

geef eens een snoepje als je erop zit, en dan je hand vlak bij je voet houden.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 00:52

Dat klavertje lijkt me ook wel goed als ik hem goed begrepen heb
Misschien dat iemand idd een tekening daarvan heeft?

Biepje

Re: oefeningen om je paard losser te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 01:11

biep doet een poging met haar maffe tekenkunst

Afbeelding

dus bij A de middellijn op en rijd je tot X (rode lijn), dan naar E en vlak voor de hoefslag draai je, tien meter doorrijden en dan terug naar de middellijn rijden, volte links zeg dus maar, maar in plaats van dat je terug op de middellijn komt rijd je door naar de overkant (blauw), en maakt daar volte rechts. dan ga je naar het groene, vervolgens naar het paarse, dan kan je weer de groene lijn nemen, de rode, de blauwe, de paarse, de groene, de rode,... je rijdt dus kriskras voltes maar rijdt ze nooit helemaal door. hierop dan overgangen plakken is echt een van mijn favorieten

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 01:19

owja, nog iets leuk (ik vind zoveel uit bij het rijden), slangevoltes over de breedte, niet over de lengte van de bak. niet zo makkelijk en dan moet je goed het tempo regelen en sluiten, maar leuk!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 01:25

Ik denk dat ik de klaver snap.

Afbeelding

- Je wend af bij A.
- Dan rij je een drie kwart volte halve baan links (de linker onderste volte);
- Dan steek je rechtdoor over naar de hoefslag bij B en maakt weer een drie kwart volte halve baan links, zodat je weer op de A-C lijn uitkomt richting A.
- Dan rij je weer een drie kwart volte halve baan (de rechter bovenste volte).
- Weer rechtdoor oversteken en weer een drie kwart volte halve baan links, zodat je weer op de A-C lijn uitkomt, richting C.

Klopt het zo???

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 01:28

@ Biepje: Jij hebt em net iets anders dan ik. Jij maakt zowel voltes rechtsom als linksom. Ik maak ze in dit geval alleen linksom.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 07:15

Dank jullie wel allemaal, hier heb ik echt wat aan! Ik ga gelijk oefenen vanmiddag. Meer oefeningen zijn natuurlijk ook welkom

Mareska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:17

Setjes. Even voor de verheldering (weet alleen niet of je er wijs uit kan ) een tekeningetje gemaakt:

Afbeelding

Bij de F houd je halt, daarna maak je twee voltes halve baan in galop, aansluitend door een volte halve baan in draf. Daarna ga je wijkend naar de X, daar houd je halt. Dan maak je in stap een halve volte halve baan naar de B en galoppeer je bij de B aan, dan maak je een grote volte bij B-E-B in middengalop. Voor B neem je hem terug in verzamelde galop en maak je een volte halve baan, na de volte halve baan maak je bij B een overgang naar draf en maak je een halve volte halve baan naar X. Vanaf X ga je wijkend naar de M, waar je halt houdt. Dan maak je twee voltes halve baan in galop, aansluitend door een volte halve baan in draf. Na de voltes halve baan neem je hem bij M terug in stap. Dit kan je op de andere lange zijde herhalen, eventueel ook op de andere hand.

Zo doe ik ze meestal, je kan er natuurlijk 10 verschillende variaties op maken, en bijvoorbeeld in plaats van wijken naar de X gewoon een halve gebroken lijn maken, of in plaats van 3 voltes halve baan 1 of iets.

Ik hoop dat je het snapt

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:26

Goh hij is wel leuk en ik denk ook wel goed voor de buiging ed dit vind ik echt een goede tip. Nu het nog goed uitvoeren

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:29

Vonnie84 schreef:
@ Biepje: Jij hebt em net iets anders dan ik. Jij maakt zowel voltes rechtsom als linksom. Ik maak ze in dit geval alleen linksom.

ja maar je kan ze in alle mogelijke variaties gebruiken, daarom vind ik ze net zo leuk

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:25

jah idd, je kan het klavertje linksom rijden, rechtsom rijden of steeds afwisselen, meerdere na elkaar maken, er komt geen eind aan

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 17:37

Wow Mareska, dat van die setjes lijkt me wel een goede oefening!
Vooral omdat mijn paardje erg moeilijk is in galop en dat kunnen we zo goed oefenen.
Bedankt!