mijn paard kan niet recht oversteken, we slingeren!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

titte

mijn paard kan niet recht oversteken, we slingeren!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 21:40

voltes rijden gaat allemaal prima, maar zodra ik een rechte lijn wil rijden, gaan we scheef en slingeren. Wat doe ik fout??

88marije88

Re: mijn paard kan niet recht oversteken, we slingeren!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:41

dit had ik eerst ook met mn paardje! ik moest haar toen steeds op haar 'eigen' benen laten lopen. Dat je zeg maar op de A-C lijn haar een beetje lange teugel geeft, en dan alleen een beetje met je benen bijsturen. Het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar het heeft bij mij wel geholpen. In ieder geval suc6!

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:32

Gelijke druk zetten op je beide teugels en benen. Veel oefenen door op de binnenhoefslag te rijden.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:35

Dit probleem heeft mijn paard ook. Ik probeer de druk op beide beugels en teugels gelijk te houden.

Ik weet niet of dit een goede tip is, maar bij mijn paardje helpt dit wel ..

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:36

niet zoveel bier geven

Even serieus, ik heb dat ook weleens met paarden, maar ik heb altijd geleerd om ze dan echt op te sluiten tussen je teugels en je benen zeg maar. Dus hij wijkt af naar links, jij linker been en andersom ook.
succes ermee.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:43

Behalve het opsluiten tussen been en hand kun je ook proberen zelf te kijken naar een punt in de verte (bijvoorbeeld de C als je over de AC lijn rijdt) of te richten op een punt boven je. Je kunt in de binnenbak bijvoorbeeld omhoog kijken en dan de dakspant volgen (meeste binnenbakken zijn zo gebouwd dat het hoogste punt ook de AC lijn is).

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:08

Je paard heeft moeite met zijn balans en dit kun je verbetern door veel op de binnen hoefslag te gaan rijden.Verder kun je veel gaan oversteken op de korte zijde dit kun je doen van M naar H van B naar E van F naar K en andersom.Ik zou het eerst makkelijk proberen en alleen van B naar E rijden en andersom. Als dit beter gaat kun je de andere 2 lijntjes ook gaan oefenen maar dan moet je wel goed de hoeken mee nemen anders komt je paard niet goed uit dus dat is al weer extra moeilijk.

Oke wat ga je doen je rijd over de hoefslag en wilt afwenden bij B rijd zo ver mogelijk door naar B en wend dan af je moet de wending wel goed voorbereiden en hem niet op het laatste moment omtrekken.Je komt over de hoefslag aan rijden maar vraagt al een beetje stelling naar binnen met je binnenhand je hoeft alleen maar het oog van je paard te zien dat is genoeg stelling dan ben je bijna bij B en leg je je buitenhand tegen de hals van je paard en duw je je paard met je buitenbeen de wending in.Je binnenbeen licht wakend naast de buik van je paard mocht hij naar binnen vallen kun je dat meteen opvangen met je binnenbeen.Nu rijdt je dus recht op E af je moet zo weinig mogelijk met je handen doen die houd je mooi recht boven de manenkam en je probeert met je benen het paard recht te laten lopen valt hij iets naar links duw je even met je linker been hem weer recht en valt hij naar rechts dan duw je even met je rechterbeen hem weer recht maar blijf niet duwen geef hem ook de kans recht te worden.Kijk goed voor je naar de overkant neem een vast punt hiervoor dat maakt het je ook makkelijker.Je rijdt nu ook weer zo ver mogelijk door naar E en op het laatste moment wend je af.Bedenk goed van te voren of je bij E naar rechts of naar links wil en bereid je paard weer goed voor overval hem niet ineens met je hulpen.Ik zou wel eerst een aantal keren naar dezelfde kant afwenden bij E want van herhaling leren ze en dan eens een aantal keren naar de andere kant afwenden.

Waarom moet je nu zo ver mogelijk door rijden en je paard niet de hoeken af laten snijden.Als je paard de hoeken afsnijd heeft hij het ontzettend makkelijk en hoeft hij niets te doen maar rijd jij echt goed door dan moet hij zijn achterbeen er goed onder zetten en ben je aan het trainen en zal je paard sterker worden.

Blijf natuurlijk ook lekker veel andere oefening doen en veel overgangen rijden want anders is het wel saai voor je paard en door de overgangen zal hij ook weer sterker worden en de wendingen weer makkelijker kunnen.

titte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 01:07

hier ga ik zeker mee oefenen, hartstikke bedankt!!

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 01:14

hey hier heb ik ook wat aan ik zit met hetzelfde probleem ik had het eruit maar hij heeft 2 weken rust gehad van de DA en nu ben ik terug bij af

omaxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:40

ervoor zorgen dat je paard ''tussen je 2 benen loopt''
en eventueel iets meer voorwaards rijden, het scheelt ook al veel als je paard verzameld loopt dan is de kans op slingeren ook minder!

Dreamybol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:55

Op stukken rijden waar je paard geen steun heeft zoals hij wel heeft aan bijvoorbeeld de omheining van de bak. Toen ik een paardje reed met dit probleem heb ik veel in de wei gereden, dan had ze geen houvast en moest ze wel tussen mijn benen en de teugels blijven en kon ze niet van te voren zelf bedenken wat we zouden gaan doen.

Edit: Euh, hierdoor kon ik dus veel oefenen en dat hielp

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:59

Dat had mn verzorgpony ook.. ik deed dus hetzelfde als myra1 en nu doet ie het niet meer haha

YellyBelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:51

Monsera, bedankt Hier heb ik ook wel wat aan!.. Vaak zeggen ze ook dat je meer voorwaarts moet rijden.. is dit ook een optie?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:29

Wat een leuke reakties ik hoop dat jullie er wat aan hebben zijn jullie al aan het oefenen?Het zal trouwens niet in 1 keer goed gaan maar gewoon even volhouden je zal zien dat het steeds beter gaat.

Voorwaarts gaan kan een oplossing zijn maar ik zou er nu niet voor kiezen omdat het best lastig is om je paard recht te laten oversteken zonder dat hij gaat slingeren ga je nu je paard voorwaarts rijden heb je nog minder tijd om je paard recht te maken.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:39

Juist wel voorwaarts rijden zou ik zeggen! Als je je paard goed vanachter naar voren rijdt, zoekt je paard je hand op en kan je je handen stil houden. Rijd je niet genoeg van achter naar voor dan zul je steeds met je hand moeten corrigeren om contact te krijgen (dat heb je toch nodig om te kunnen sturen) en dat veroorzaakt juist het uit balans raken en slingeren. Om je paard recht te maken moet je juist goed voorwaarts kunnen rijden, probeer maar eens. Vergelijk het maar met fietsen: als je heel langzaam fietst moet je steeds met je stuur corrigeren om recht te gaan, als je voldoende vaart hebt niet.

Dus je moet inderdaad je paard opsluiten tussen been en hand, maar dat kan alleen als je paar voldoende voorwaarts rijdt (wat overigens niet "hard rijden" inhoudt). Dus maak hem goed aan je been, rij veel overgangen, zorg dat je paard van achter uit "in je hand komt" en rij dan maar eens een rechte lijn! Als je dan gaat slingeren heb je waarschijnlijk te weinig naar voren gereden.

Verder is het ook een kwestie van balans zoeken van het paard, daar gaat ook wel tijd en training in zitten hoor. Maar op eigen benen laten lopen en in je hand rijden!

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:00

WowAmigo; ben ik het helemaal mee eens.

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:35

goed het paard van de schouder controleren, ik heb het zelf ook dat ze scheef gaat lopen.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:12

WowAmigo schreef:
Vergelijk het maar met fietsen: als je heel langzaam fietst moet je steeds met je stuur corrigeren om recht te gaan, als je voldoende vaart hebt niet.

Ik ga er ook vanuit dat er een mooi basis tempo is en dat het paard goed aan het been is en de vraag was of er dan voorwaarts moet worden gereden.Ik vind van niet omdat je dan vaak slordigheidjes gaat krijgen en het is juist punt om hem op de juiste manier recht over te laten steken en dat kost al moeite.Gelukkig had je er ook bij gezet dat het niet betekend dat je "hard"moet rijden dus we zijn het wel eens maar zetten het iets anders neer.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:46

Is het misschien een heel jong paard? Kan hij al wel op zijn eiegen benen lopen? Veel op de tweede hoefslag rijden, lekker voorwaarts tussen twee benen en twee handen. Ga ook eens naar buiten en rij lange rechte stukken. Wil ook nog wel eens helpen. Succes!

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:26

je moet recht naar de letter kijken... Niet naar beneden of ergens anders naar.

Hielp bij mij dan

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:00

Is al meer gezegd maar zeg het nog een keer
Goed op 2 teugels en 2 benen rijden. Goed recht in het zadel zitten. veel mensen geven de verkeerde geweichthulp omdat ze scheef zitten zo kan je ook nooit een rechte lijn rijden. Goed recht opzitten niet door één van je heupen knikken.