Mijn 4 jarige heeft er nog wel eens een handje van om net voor mijn hulp aan te springen. Hij springt dan keurig aan. Als ik hem terug neem en op nieuw aanspring. Raakt hij een beetje in de war.
Wat zouden jullie doen. Gewoon doorrijden of toch terug nemen en opnieuw aanspringen ?
Paard moet in principe reageren op het moment dat jij de hulp geeft. Mijn paard sprong altijd in galop aan vlak ná mijn hulp; zo had hij nog even tijd om 'verkeerd' aan te springen (links was zijn moeilijke kant).
Misschien dat je nét iets teveel voorbereiding aan je hulp geeft. Je paard heeft dus al in de gaten wanneer je je hulp gaat geven. Ik neem aan dat je het over de galop hebt; probleem bij sommige mensen is dat ze alleen doorzitten op het moment dat ze willen galopperen, waardoor het paard aangaloppeert wanneer de ruiter gaat zitten. Nu geloof ik niet echt dat dit bij jou het geval is. Misschien voor je gevoel iets 'onverwachter' aanspringen?
Om antwoord te geven op jouw vraag; doorrijden zou ik in principe niet doen, maar zoals je al schrijft is terugnemen verwarrend. Ik zou eens de 'onverwachte' hulp proberen.
Misschien dat je nét iets teveel voorbereiding aan je hulp geeft. Je paard heeft dus al in de gaten wanneer je je hulp gaat geven.
Jouw paard is gewoon heel goed aan de hulpen!
Op het moment dat je het dénkt, geef je onbewust al de hulpen. Ietsjes meer spierspanning en je paard dweet al wat er gebeurt. Niet opnieuw aanspringen dus, maar zélf later denken: "Hier in galop". Test het maar eens uit.