springoefeningen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicolet90

springoefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 15:59

wie weet er nog springoefeningen om het springen te verbeteren?
want ik ben niet zo inspiratievol.

zelf heb ik al wel parcoursjes gesprongen, waaiers, tripplebars, oxers inuitjes (ook op volte) en dubbelsprongen, (ook met balkjes ertussen)
misschien weet je nog een leuk parcoursje voor goede oefeningen?

misschien dat iemand ook nog een oefening heeft om je pony in het parcours nageeflijk te laten?
meestal als ik het parcours inkom is hij zo opgewonden dat ik hem dan niet rond kan houden. Het is niet zo dat hij dan loperig wordt hoor!

BRANDT MAAR LOS!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:01

Ik heb wel eens les gehad op de manege van Henk Frederiks,
Enne hij liet ons altijd een hindernis springen en dan voor de volgende halt houden etc.
Hielp wel goed met de controle over je paard etc.

Nicolet90

Re: springoefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 16:26

het probleem is dat ik hem wel onder controle kan houden (hij sprint niet weg ofzo) maar wil niet nageeflijk blijven.

mininetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:47

Zet er een keer wat leuks onder, pionnen ofzo. Of een laken/vest er overheen... vinden ze in het echt echt weg! En heb je wel eens een in-uitjes sprong geprobeerd?
Dat is een kruis/steil wat je wilt 3 achter elkaar zonder galopsprong er tussen en daarna +/- 2 galopsprongen en dan nog een hindernis.. leert ie echt heel behendig van worden enz.
nageeflijk.. tja... gewoon lange lijnen tussen de hindernissen en zorgen dat je hem tussendoor weer rond kan rijden?? Geen idee.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:34

Als je je paard nageeflijk en mooi rond wil door laten springen vind ik het altijd wel fijn om op een paar plaatsen in de bak hele simpele lage kruisjes neer te zetten en balken series.

En dan ga ik dus gewoon dressuurrijden voor een kruisje van 30 Cm hoeft je paard nouwelijks te springen dus je rijd er eigenlijk over alsof het er niet staat.

Je hebt gewoon lekker je grondtempo galop en rijdt zonder iets te veranderen over het kruisje linksom en rachtsom op de volte en noem maar op.
Ja paard mag voor en na het kruisje NIET harder of zachter je hoeft ook niet in verlichte zit alleen iets even je kont uit het zadel.

Series galop balken kan je ook heel erg goed dressuurmatig rijden terwijl je het paard mooi rond en nageefelijk houd.
Dus verwerk hele simpele hindernissen in je dressurwerk.

Dressuur blijft hoe dan ook de basis van het springen.

Ik rijd vaak gewoon mer dressuurzadel en al gewoom mijn dressuuroefeningen met behilp van balken en lage simpele kruisjes en ik merk wel dat dat voor ons echt heel fijn werkt.

ik hoop dat je er wat aan hebt

Nicolet90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 23:44

ik zal het eens proberen, ik hoop dat het lukt. Maar op springconcoursen is hij altijd wat vrolijker, dus wordt het altijd wat moeilijker. Maar ik ga dit in ieder geval proberen.!

NOG Meer tips?

courage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:59

Op de middelijn 4 hindernissen zetten (evenwijdig met de middelijn). En dan een slangenvolte rijden, over alle hindernisjes. Je moet ook altijd wisselen van galop.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 16:53

Als je paar op de concoursen wat te heet of te fris wordt wil het helepen om tussendoor regelmatig oefenconcours te stertten dan jan je gewoon midden in je parcours een keer op de rem even een stuk je stappen en weer verder. Of juist even die volte extra draaien als hij niet fijn in de hand staat.

Marloes0508

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 16:58

Op de volte springen, lage kruisjes/stijltjes. Op het midden blijven. Op de volte is het meestal makkelijk je paard rond te houden. Je kan ook voor én na de hindernis een balk leggen (doe dit niet bij al te hoge hindernissen) zodat hij goed omhoog springt in plaats van vlak.
Je hoeft je paard niet persé rond te rijden in het parcours. Als je maar wel de controle hebt en hem goed op druk rijdt, is er niks aan de hand. Ik kan me wel voorstellen dat je het fijner vindt rijden

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:51

Springen gaat eigenlijk niet om de hoogte wat Riant ook al zegt maar het gaat om de lijntjes het sturen,het zitten en het tempo houden dus gelijk matig in 1 tempo door galoperen.Wat heel goed is is om in uitjes te rijden als je het niet gewend bent zou ik er eerst 2 neerzetten maar als je het wel eens vaker springt dan kan je er wel eens 3 achter elkaar zetten.Verder kan je zelf ook wel leuke lijntjes neer zetten maak een lijntje waarin je een gebrokenlijn rijd en zet hindernissen na een hoek neer een paar meter naar binnen toe dus van hand veranderen zodat je goed moet sturen en echt de hoek in moet rijden anders haal je het niet.Het is eigenlijk allemaal weer terug te brengen naar dressuur.Krijg je geen les?Ik rijdt zelf om de week springles en zei weet er elke keer weer wat moois van te maken en elke keer weer wat anders.Soms springen we maar kruisjes van 40 cm maar je moet goed je best doen om netjes rond te komen dus geen hoeken afsnijden en mooi recht naar de andere hindernis toe rijden mooi 1 tempo houden en goed vooruit kijken naar de volgende hindernis.We gaan ook wel eens hoger maar het is al moeilijk genoeg met al die moeilijke lijntjes.
Verder rij ik ook regelmatig balkjes in draf maar ook in galop.