Paard niet linksom aan de longe..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dyyy

Paard niet linksom aan de longe..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 01:00

Steeds al ik mijn paard links om wil longeren gaat hij achteruit. Ik krijg hem met geen mogelijkheid linksom. Rechts om is geen probleem en gaat gewoon zoals het moet. Maar zodra ik hem links om wil laten lopen en naast hem ga staan gaat hij achteruit. Heel veel gaat hij al achteruit al ik naar hem toe kom om naast hem te gaan staan. In het begin toen hij pas ingereden was, was dit ook vaker zo. Maar na ee tijdje liep hij gewoon beide kanten op. Sinds een tijdje, ongeveer 3 dagen, wil hij niet meer links om Hij is nou sinds half juli onder het zadel. Wie heeft tips voor mij wat ik kan doen?

elmiran

Re: Paard niet linksom aan de longe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:02

Toen mijn paard zadelmak gemaakt moest worden ging ze af en toe ook wel eens staken en uitproberen. Als ik haar dan naar me toe liet komen en haar om wilde keren draaide ze haar achterhand van me weg zodat ze recht voor me stond en steeds als ik naar haar achterhand liep om haar voorwaarts te laten gaan ging ze zijwaarts en van alles doen om niet te hoeven lopen.
Ik heb toen niet opgegeven. Ben er erg lang mee bezig geweest om het goed te krijgen. Longeerzweep erbij houden en proberen om een beetje achter de achterhand te komen, zweep omhoog en als de mijne echt erg vervelend was gaf ik haar 1 goeie tik en daarna heeft ze het alleen nog de volgende dag een keer geprobeerd. Weer t zelfde gedaan en ze doet het nu nooit meer.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:22

Ik herken het heel erg. Mijn haflinger deed rechtsom niks en liep lekker ontspannen aan de longe. Moest tie op links ging hij stoppen en wou je hem verder drijven ging hij niet. Ook als je naar hem toeliep ging hij gewoon achteruit. Nu heb ik het zo opgelost. Stopt hij en draait hij met z'n hoofd naar je toe, zovan ja ik ben klaar, ga dan met de longeer zweep langs z'n hoofd zwaaien. Voor mij was het geen optie om goede tik te geven, want dan trok hij zich los en werd hij helemaal dol. Ik hoop dat mijn optie bij jou ook helpt. Bij mij heeft het wonderen gedaan in ieder geval!!

Succes!!

Dyyy

Re: Paard niet linksom aan de longe..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 17:40

elmiran schreef:
Toen mijn paard zadelmak gemaakt moest worden ging ze af en toe ook wel eens staken en uitproberen. Als ik haar dan naar me toe liet komen en haar om wilde keren draaide ze haar achterhand van me weg zodat ze recht voor me stond en steeds als ik naar haar achterhand liep om haar voorwaarts te laten gaan ging ze zijwaarts en van alles doen om niet te hoeven lopen.
Ik heb toen niet opgegeven. Ben er erg lang mee bezig geweest om het goed te krijgen. Longeerzweep erbij houden en proberen om een beetje achter de achterhand te komen, zweep omhoog en als de mijne echt erg vervelend was gaf ik haar 1 goeie tik en daarna heeft ze het alleen nog de volgende dag een keer geprobeerd. Weer t zelfde gedaan en ze doet het nu nooit meer.

Ik blijf het nou ook steeds op nieuw proberen.

elmiran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:43

Sfiejj schreef:
Ik herken het heel erg. Mijn haflinger deed rechtsom niks en liep lekker ontspannen aan de longe. Moest tie op links ging hij stoppen en wou je hem verder drijven ging hij niet. Ook als je naar hem toeliep ging hij gewoon achteruit. Nu heb ik het zo opgelost. Stopt hij en draait hij met z'n hoofd naar je toe, zovan ja ik ben klaar, ga dan met de longeer zweep langs z'n hoofd zwaaien. Voor mij was het geen optie om goede tik te geven, want dan trok hij zich los en werd hij helemaal dol. Ik hoop dat mijn optie bij jou ook helpt. Bij mij heeft het wonderen gedaan in ieder geval!!

Succes!!

met de longeerzweep langs z'n hoofd zwaaien? schrikt een paard dan niet? die van mij is erg kopschuw geweest en als ik het daarbij had gedaan was ze nog wel een paar meter achteruit gesprongen....maarja als het bij die van jou wel werkt...

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:20

een vriendin ofzoo er langs laten lopen als ie die kant op moet... en na een rondje die vriendin langsaam naar je toe laten lopen...

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:10

Meestal een vorm van uitproberen.
Waarschijnlijk is links de moeilijke kant van je paard en probeert hij zo onder het werk uit te komen. Mijn paard deed dit ook, vooral als ik op links wilde beginnen. Als ik rechts begin was hij al wat warmgelopen en minder opstandig, als ik links wilde beginnen draaide hij vaak gewoon om.
Probeer gewoon de baas te blijven; links is links en daarmee uit. Als mijn paard nu omdraait en hij ziet me dichterbij komen gaat hij spontaan linksom galopperen; hij weet dat hij fout zat en dat hij een tik kan krijgen.

Dan geef je hem maar eens een flinke tik als hij vervelend doet, hij moet gewoon begrijpen dat luisteren voordeliger is. Zolang hij niet gestraft wordt voor hetgeen hij doet, komt ongehoorzaamheid net zo goed uit. Als jij consequent blijft zal hij op een gegeven moment inzien dat gehoorzamen plezieriger is.

Succes

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:59

Idd consequent blijven en misschien een idee om met zijn 2en te longeren. Door een persoon die sterker is dan jou en die hem dan een flinke dreun kan geven als hij niet luistert. Bijvoorbeeld dat jij dan de tik geeft

Succes ermee

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 00:17

En mischien kan je proberen.Om snel richting zijn kont te gaan lopen ,met de zweep.En hem naar buiten te drijven.Als dat niet gaat toch met ze tweeen te gaan longeren.voorlopig..