ondersteuning met de benen VS drijven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

ondersteuning met de benen VS drijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 23:01

We hadden vandaag op stal een interessante discussie over het ondersteunen met de been VS het drijven. Wat is drijven en wat is ondersteuning.
Het meisje dat bij ons aan het rijden was, vond haar pony traag, maar de instructeur vond dat hij goed voorwaarts was. Haar antwoord was "Ja, maar ik blijf aan het drijven."
Volgens hem was dit goed, dat moest immers ook, van achteren naar voren blijven rijden en goed voorwaarts blijven. Maar haar antwoord was "nee, ondersteuning moet, maar niet blijven drijven." Daar ontstond discussie uit, volgens hem bestond het woord ondersteuning niet, in samenwerking met je benen, alleen met je armen.
We zijn daar een tijd op doorgegaan, maar wat verstaan jullie onder ondersteuning en bestaat ondersteuning uberhaupt wel? Of heet alles drijven.

Ik heb uiteindelijk de vergelijking gezet met een auto. Op het moment dat jij autorijd en niet harder gaat, maarook niet zachter, heb jij een constante druk op het gaspendaal. Dit is de ondersteuning.
Op het moment dat jij optrekt met je wagen, en je dus iets meer duwt met je voet, begin je te drijven.

Wat vinden jullie van deze stelling?

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:15

Ik wil dat mijn paarden op eigen benen lopen en ik niet hoef te ondersteunen. Dat doe ik zelfs bij de hele jonkies zo min mogelijk. Als ik moet blijven drijven is dat een teken dat het paard niet fel genoeg aan het been is en ik daaraan moet gaan werken. Ik ben een 'luie ruiter' en geef zo min mogelijk hulpen.

Ik vind een auto niet vergelijkbaar met een paard. Het enige wat ze overeen komen is het woord 'rijden'

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 23:18

ja, misschien wel, maar op het moment dat jij dus stopt met drijven, houd jij dan ook niet met je benen een goed contact, dus geen duwen, maar wel een duidelijk contact dat ze door moet lopen.

Ik vind het normaal ook geen goede vergelijking ,maar in dit geval maakt het duidelijk wat ik bedoel. Het ondersteunen is het vaste tempo vasthouden, het drijven is het sneller rijden.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:23

Nee want dan klem ik, ik probeer zo onafhankelijk mogelijk te zitten. Het paard moet imo leren zelf impuls te bewaren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:25

idd okkie

gewoon een normaal afhangend been
geen drijven, geen klemmen
gewoon niks

Misschien kun je het wel met een auto vergelijken

1 met cruise control

Pas als je wat veranderd wilt, geef je gas of rem
de tussentijd doe je niks

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:27

runningkawa schreef:
Misschien kun je het wel met een auto vergelijken

1 met cruise control

Pas als je wat veranderd wilt, geef je gas of rem
de tussentijd doe je niks

Hahaha inderdaad

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:52

ik denk dat het afhankelijk van de situatie is.
bv, als ik buitn rij (rechte stukken dus),dan doe ik niks met men been, uitgezondert om van tempo te veranderen.
maar dat is dan bv
we stappen-been-draf-geen been meer-paard valt in stap-been.
zoiets
in de piste ook,maar, dan ondersteun ik wel bv in de hoeken op de linkerhand, daar valt ze namelijk erg naar binnen.
dan leg ik mijn been er gewoon tegen, zodat ik indien nodig been kan geven aan die kant, dus dan ondersteun ik.
of in galop, ik spring aan, maar mijn buitenbeen blijft er wel tegen aan liggen, om te voorkomen dat ze omspringt, mijn binnenbeen om te laten merken dat ik ten allen tijde kan inkomen.
maar voor de rest heb ik ook een paard op cruise control.
(zo erg dat ik onlangs in draf mijn bril kon poetsen zonder dat ze veranderde in tempo )