Niet recht achteruit gaan...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Niet recht achteruit gaan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 20:33

Mijn merrie gaat nooit recht achteruit.
Het is niet extreem scheef maar geen rechte lijn.
Zelfs als ik langs de B of E ga staan en mijn binnenbeen druk gaat ze nog scheef naar binnen.
Vandaag had ik haar een tikje gegeven op het dekje om te kijken of ze dan recht ging maar toen ging ze nog scheef.
Toen ik het daarna probeerde kwam ze met haar voorbenen van de grond (niet hoog) (heb ik uiteraard gestraft).
Deze hulpen geef ik:
Ik zet druk op mijn beide teugels en druk mijn linkerbeen aan. Vervolgens gaat ze scheef naar recht maar als ik mijn rechterbeen dan aandruk gaat ze weer naar links toe
Maar kan het er misschien mee te maken hebben dat ze in de war komt met de hulpen van een keertwending om de voorhand?
Want daarvoor geef ik de hulpen(naar links) druk op linkerteugel en druk ik mijn linkerbeen aan.
Ik vind dat best op elkaar lijkt.
Raakt ze daardoor misshcien in de de war ofzo?
Help!!

sidneylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:25

je moet inderdaad druk op je teugels geven en dan moet je je benen een stukje naar achter leggen en en druk geven. als ze niet recht gaat moet je om en om schopjes of prikjes geven met je benen natuurlijk niet hard en zichtbaar maar heel zachtjes dan gaat hij echt recht. dus zo: links rechts links rechts kleine schopjes. ik zal je morgen wel eens helpen goed en die keertwending is niet helemaal goed want je moet op je binnenbeen drukken en zo met buitenteugel en buitenbeen een keertwending draaien want anders laat ze haar benen staan. maar zal je wel eens helpen want het is hier niet zo makkelijk uit te leggen

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:53

Gaat ze aan de hand wel recht achteruit?

Als ik lees welke hulpen je geeft, dan zou ik als paard denken dat ik en achteruit moet en tegelijk moet wijken voor de eenzijdige kuitdruk. En dan zou ik inderdaad scheef achterwaarts gaan.
Recht achteruit is gedeeltelijk een kwestie van recht zijn en van de juiste hulpen. Vooruit blokkeer je met je hand, en links en rechts met je benen.
Til bij het achterwaarts gaan ook je teugels wat op en laat elke stap los en vraag vervolgens de volgende. Als je blijft trekken loop je inderdaad het risico dat je paard omhoog komt. Van achterwaarts gaan gaat de druk immers niet weg? Naar voren kan niet en achterwaarts is kennelijk ook niet goed, blijft omhoog over.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:58

Nog een tip:
probeer eens achterwaarts te gaan tussen 2 balken, dan heb je wat meer begrenzing links en rechts zonder dat je er hulpen voor hoeft te geven.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 22:24

Maar als ik alleen ophoudning geef komt ze niet eens in de buurt van achteruit gaan...
Daarom heb ik geleert met 1 been naar achter te leggen, maar moet ik er dan 2 naar achterleggen?

sidneylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 22:43

ja wat ik zei twee benen naar achter en dan links rechts links rechts drijven maar ik zal je morgen ofzo wel helpen oke

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 22:46

dan zit je zelf waarschijnlijk scheef.

bambi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 22:48

Een paard kan alleen recht achteruit gaan als hij volkomen in evenwicht is en netjes op vier benen rust en goed op de achterhand kan gereden worden.

Hoe gaat het als je vooruit gaat? En dan bedoel ik op de binnen hoefslag of A-C lijn?

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:21

Je moet leren je hulpen te doseren. Met twee benen tegelijk druk geven al in het begin en proberen de guldenmiddenweg te zoeken.
Je paard moet eerst verzameld vierkant staan en rechtgericht zijn, een paard dat niet recht vooruit kan (op twee zijdes gelijk is) kan ook niet recht achteruit. En leer dan zelf om duidelijke hulpen te geven. Zit je toch helemaal recht en laat je het paard met je eigen benen tegelijk naar achtergaan (dus niet eerst je linker en dan je rechterbeen) en gaat hij toch nog scheef vraag dan een beetje stelling naar de kant waar hij scheef heen gaat.

Probeer ook altijd achterwaarts langs een schot te gaan in het begin. Totdat de oefening bevestigd is.

Daarbij is het logisch dat ze omhoog ging, ze begrijpt jou hulp niet. Jij houdt haar tegen van voren, drijft van achter en geeft haar vervolgens een tik dat ze nog meer naar voren moet (zo legt jou paard de link namelijk, tik=voorwaarts), maar dat gaat niet dus gaat ze omhoog. Eigenlijk had je jezelf toen moeten straffen!