Paard bokt als hij aan het werk word gezet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KisSs_Girl

Paard bokt als hij aan het werk word gezet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 15:42

Hey hey,
Zoals de titel al zegt,ik rijd al een tijd op een manege paard,die de laatste tijd wel erg vervelend aan het doen is.
Hij begint enorm te bokken als hij echt aan het werk gezet word.
Eerst was het alleen maar in de galop,en dan was het niet eens bokken,maar uit protest van de hoefslag rennen enz,of als je een tik gaf.

Nu is het voortaan ook als je in draf een volte wilt maken.
Dan geef hij echt een kei harde bok tegen het schot aan,rent achter een paard aan,als je hem erachter vandaan wil sturen begint hij weer te bokken.

Afgelopen zaterdag was het echt heel erg,ik vond het gewoon doodeng,ik was zo boos en bang dat ik er huilend op zat
Ik durf hem wel te straffen,maar als hij zo aan het bokken is weer niet,ben bang dat hij het nog erger gaat doen ofzo.
Dat heb ik dus ook in de galop als hij dan van de hoefslag af gaat.
Klinkt heel stom om dit zo te zeggen,zeker omdat ik al 7 jaar rijdt.
Daarbij komt ook nog dat ik in een vrij drukke les rijdt,met 7 tot 9 mensen.
Hij heeft al ontelbaar keer een ander paard geraakt door dat ik hem een tik gaf,en hij dus een bok.

2 weken geleden was mijn instucteur hem zo beu,dat hij erop is gegaan.
Hij heeft hem echt een paar kei harde knallen gegeven.
Die dag daarna had ik een wedstrijd,paard gedroeg zich super,we waren 2e geworden.

Deze zaterdag was het weer precies hetzelfde liedje,eigenaar er weer op,paard weer helemaal over de zeik.
Ik begin gewoon bang voor hem te worden,misschien komt het doordat ik heb gezien hoe hij kan doen?

Wie heeft er een goede oplossing om mijn angst te over winnen (op andere paarden heb ik dit trouwens helemaal niet ),en om het paard te laten stoppen met dit achterlijke gedrag,want ik denk niet dat het zin heeft om hem elke week te gaan lopen slaan
Bedankt,xxx Noor

bruine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:25

het kan zijn dat hij het werk een beetje moe is en baldadig word maar misschien is het verstandig om rug en zadel eens na te kijken, als het zadel niet past krijg je vaak van dit soort klachten

KisSs_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 16:31

ik denk ook dat hij het werk beu is,ik heb wel eens een vrouw met hem laten 'praten',ze vertelde me dat hij nog vol streken zit,en niet zoals de andere manege paarden alleen maar braaf rondjes loopt
dat heb ik wel gemerkt
het kan ook zijn dat het zadel niet past idd,hij heeft een mega groot litteken op zijn schoft van het zadel,laatst lag het weer open

misspapaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:39

ik denk dat hij dan inderdaat wel last van zijn schoft/rug heeft!
ik weet het verder ook niet! maar miss een x prive les nemen met dat paard:) misschien doet hij het dan niet:) (weet natuurlijk neit of dat al is is gedaan door iemand anders of door jou:)
iniedergeval sterkte groetjes reina

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:43

hey noor,

misschien kunnen we samen keer kijken wat er nu precies aan de hand is. Dat je dan Par Bleu een keertje huurt. Kunnen we samen zoeken naar het probleem en een oplossing vinden zonder dat er andere paarden zijn. Desnoods neem ik gewoon de les van Christ over
Dan praat ik gewoon door hem heen zoals zaterdag wel onbeleefd.. maar hij helpt ook niet echt mee

KisSs_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 19:53

whahahaha oke is goed
bedankt dat je me zo wilt helpen met paul,als ik ooit jou met lucky kan helpen moet je met maar zeggen

stefanietjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:09

hahah is goed Zal zaterdag wel het een en ander roepen

Sily

Re: Paard bokt als hij aan het werk word gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 00:23

Als zijn schoft littekens heeft en weer open lag denk ik dat slaan idd weinig nut heeft, apart huren en iemand laten roepen trouwens ook.

Dan heeft hij gewoon pijn en ergens ook wel het volste recht om dan te bokken en te rennen, wat moet hij anders?

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:48

als het zadel niet past dan zou ik ook wel bokken hoor, zeker als het regelmatig open ligt.
probeer eens of je een ander zadel mag gebruiken met een hogere voorboom (uitgesneden ofzo), zodat zje zeker bent dat zijn schoft vrij ligt.
nu is het wel een manegepaard, dus dat is misschien al wat moeilijker, maar is het geen optie om hem te kopen, en dan zelf ervoor te zorgen dat hij een goed zadel heeft?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:07

Mag ik vragen hoe oud dit paard is?

stefanietjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:38

hij is rond de 10 of 12 jaar. Dit weten we niet precies. Het wordt moeilijk om te kijken of we er een ander zadel op kunnen leggen. We kijken morgen wel even. Dan hebben wij les.
Oh, ik rijd trouwens bij TS in de les. Dus daarom dat ik ook even op de vragen antwoord

Maar ik denk niet dat het echt ligt aan het zadel om eerlijk te zijn. Want voordat het paard streken kreeg en bokte, had ie het zelfde zadel en deed ie bijna niks. Alleen af en toe. Maar toen TS het paard meer wou laten werken en echt dingen vroeg van het paard. Kwam hij in verzet.
In de andere lessen (die hij trouwens bijna niet meeloopt) wordt hij niet zo aan het werk gezet. Bij TS voortaan wel. Hij is dat niet gewend en vindt het denk ik niet leuk dat hij nou ineens wel moet werken.

Ik denk dus dat het daaraan ligt. Het zadel kan hier een rol in mee spelen. Maar heb het idee dat dat niet het hoofdzaak is.

Evelijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:53

Tja juist als een paard aan het werk wordt gezet en wel over z'n rug moet lopen krijgen manegepaarden het moeilijk. In hun eigen houding kunnen ze alles vast zetten zodat ze de pijn niet zo goed voelen. Als je ze dan goed rijdt en probeert te laten ontspannen gaan ze de pijn wel voelen en reageren ze daar op door te gaan rennen en bokken.
Dat is iig mijn mening. Zou dus met manege eigenaar er toch over gaan hebben, weet dat het altijd lastig is dat soort dingen maar ja.. de manege heeft ook niks aan een bokkend paard waar zelfs de betere ruiters niet meer op willen. (Jammer genoeg denkt niet elke manege eigenaar dit)

stefanietjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:57

Daar heb je idd gelijk in. Zo had ik er nog niet over nagedacht. We zullen iig proberen er wat aan te doen en als het echt moet, er met de manege eigenaar over te hebben. Bedankt!

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:35

ik herken dit probleem ,allen bij mij is het wel wat anders en iets minder erg.mijn paard bokt ook als die aan het werk wordt gezet!!of gooit het hoofd in de lucht,of gaat overdreven achterwaarts..allemaal protest..maar hij houdt niet zo van dressuur

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:18

Stefanietje het zadel is juist probleem nummer 1, bij een slecht liggend zadel doen bepaalde dingen gewoon pijn, een zadel wat niet 100% goed ligt maar op een paard die alleen recht toe recht aan loopt zal het paard misschien (als hij verdraagzaam is) niet zo heftig op reageren, moet hij ineens dingen gaan doen waarbij hij meer van zijn lichaam moet gebruiken kan die pijn natuurlijk wel in de weg staan.

Denk dat het in dit geval niet eerlijk is om meer te vragen en te straffen als hij ettert.

stefanietjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:24

Sily, dit had ik al begrepen van Evelijn.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:59

Ik wil toch ook nog even reageren.De topic starter had het er over dat zijn schoft open lag daar moet je niet te makkelijk over denken dit paard heeft geen goed zadel op en je kan het niet maken om het paard hier voor te straffen wat nu dus wel gebeurt.Het enige wat helpt is een goed passend zadel probeer dat echt te regelen want anders is het echt niet eerlijk tegen over het paard om ze door te rijden.Ik hoop dat de manege eigenaar dat ook zo ziet .

KisSs_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 18:00

bedankt voor de reacties!
Ik zal morgen met hulp van stefanietjuh eens even goed kijken of het zadel goed ligt,zo niet dan zeg ik het tegen de eigenaar (ik heb niet erg voor kans dat hij er iets aan doet,hij is nogal bot om het vriendelijk te zeggen)
Morgen heb ik weer les,ik laat weten hoe het gegaan is

KisSs_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 22:32

@monsera: ik weet niet of die drukplekken van dit zadel komen,maar ik denk het wel
ik zal echt iets proberen te regelen

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:34

KisSs_Girl schreef:
ik denk ook dat hij het werk beu is,ik heb wel eens een vrouw met hem laten 'praten',ze vertelde me dat hij nog vol streken zit,en niet zoals de andere manege paarden alleen maar braaf rondjes loopt
dat heb ik wel gemerkt
het kan ook zijn dat het zadel niet past idd,hij heeft een mega groot litteken op zijn schoft van het zadel,laatst lag het weer open

sjee en dan rij jij erop verder dat is toch erom vragen niet??

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 00:43

Onley ik denk dat je als manege ruiter weinig anders kan doen, er staat ook niet bij dat ze er op gereden heeft toen het open lag.
Zij kan er weinig aan doen dat er een niet goed passend zadel op ligt....dan zijn er zoveel manege paardne waar niet op gereden zou kunnen mogen.

Al kan ik me je frustratie voorstellen.

KisSs_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 09:53

denk je dat ik verder heb gereden toen het open lag?
hij heeft toen een week niet gelopen hoor
eerst even goed lezen voor je zo iets plaatst

KisSs_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 18:31

de les vandaag ging veel beter als vorige week
en ik weet zeker dat het niet aan het zadel ligt,hij is gewoon vervelend bezig

stefanietjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:19

idd, ik heb hem vandaag bezig gezien. En TS was nou wat strenger en consequenter, we hebben het met de eigenaar er over gehad. En hij zegt zelf ook dat het gewoon streken zijn.
Maar nou dus blijkt dat het gewoon meer zijn streken het probleem is, blijf ik toch wel met in het achterhoofd dat het zadel idd niet goed past.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:03

Als de schoft open ligt dan past het zadel gewoon niet.Je kan wel allemaal uitvluchten bedenken maar dan hou je alleen jezelf voor de gek.En zoals al eerder gezegt als je het paard meer aan het werk zet dan gaat hij zijn rug meer gebruiken en zal het nog vervelender aan voelen als het zadel niet past en gaat hij "vervelend"gedrag vertonen om aan te geven dat er iets niet goed is.En de eigenaar zal dat ook wel zeggen die zit er waarschijnlijk ook niet op te wachten om een ander zadel te kopen maar ja dat is eigenlijk wel zijn plicht.Ik zou me schamen om nog op dit paard te rijden.Ik weet waar ik het over heb en mss komt het wat bot over maar het paard heeft maar 1 rug en daar moet je zuinig op zijn.Ik heb ook problemen met mijn zadel gehad hij heeft hem al 6 jaar en een paar maanden terug kreeg hij wat witte haren aan de zijkanten van zijn schoft ik heb gelijk iemand gebeld om er naar te laten kijken maar die kon pas komen na 3 weken ik heb geen dag meer op dat zadel gereden en heb hem veel gelongeerd in die tijd en nu is het zadel opgevuld en ligt het weer goed.De maat van het zadel was wel goed dus hij past wel en ik hoefde daardoor niet een nieuw zadel te kopen.